kosejentaa Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Er det noen av dere som har bodd i studentbolig, eller har erfaring med dette? Lurer på hvor sansynelig det er å få tilbud om en studentbolig, når det lønner seg og søke osv. Og kanskje hvordan ting fungerer når man bor i studentbolig?
Amys Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 (endret) Spørs veldig på hvilken by det gjelder, om det er privat/studentsamskipnad du søker hos og om det er kollektiv eller egen leilighet. Min erfaring er at det er relativt lett å få seg plass i kollektiv iallfall, mens små leilighheter til "studentpris" er det hard kamp om. Hvis det er studentsamskipnad tror jeg ikke du kan søke før du har tilbud om studieplass, men ta kontakt med de og spør, det er ikke sikkert det er samme reglene overalt Endret 12. april 2010 av mias
skandale Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Søk før du får studieplassen! I større byer som Oslo må du søke tidlig, helst i februar - mars for å ha sjans. Det lønner seg altså å søke så fort som mulig, ettersom det er førstemann til mølla-prinsippet. Hvordan ting fungerer i studentbolig er naturligvis helt forskjellig fra sted til sted.
kosejentaa Skrevet 15. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 15. april 2010 Ok! Jeg har søkt i Oslo, på mindre leiligheter gjennom studentsampskipnaden. Fikk først vite om tilbudet nå i april, så er ikke så lenge siden jeg søkte. Men dere tror altså at det er lurt å forberede seg på at jeg ikke får? Flytter sammen med kjæresten min, og vi er begge enige om at det hadde vært utrolig hjelpsomt å bo i studentleilighet, men skjønner jo at det er kamp om dem. Håper bare så inderlig at vi får!
Pingting Skrevet 15. april 2010 #5 Skrevet 15. april 2010 Det aller lureste du kan gjøre når det gjelder studentbolig i Oslo er å sette en tidlig innflyttingsdato. Mange flytter ut i juni, og hvis du setter juni eller juli som innflyttingsdato stiller du mye sterkere enn de som først kan flytte inn i august. Om du er førsteårsstudent som kommet utenbysfra så blir du prioritert, men hver hørt er det flere tusen på venteliste til studentboligene. Mulig det blir litt annerledes med parleiligheter - det er mindre kamp om dem, men det er fortsatt mange søkere. Lykke til ihvertfall!
kosejentaa Skrevet 16. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. april 2010 Tusen takk for hjelp og svar! Jeg går i førsteklasse på interiør nå, men overflyttes til Oslo sin avdeling i august. Blir jeg regnet som førsteårsstudent da? Jeg er jo ny innflytter selv om jeg tok førsteåret mitt en annen plass enn i Oslo! Vi satte også datoen for innflytning til 1 juli, det leste jeg at var lurt i forhold til at mange flytter rundt da. Håper så at det ordner seg og at vi får studentbolig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå