Gå til innhold

Barn som student eller vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo gifter oss om ikke så lenge, og har lyst på barn. Vi er foreløpig begge studenter, men har et hus som vi snart overtar, jeg er ferdig til sommeren 2011, han er ferdig tidligst før jul 2011, om han ikke velger å studere lenger og ta doktorgrad, noe som per nå er ganske sannsynlig. Vi diskuterer da om det er noe særlig lurt å få barn mens vi begge er studenter, ettersom om jeg blir gravid tenker jeg å melde meg opp slik at jeg kan få penger fra Lånekassen fordi jeg ikke vil rekke å opparbeide meg nok i en jobb. Er det bedre å vente til jeg har opparbeidet meg nok til å få mammaperm. osv? Samboeren min mener at det kanskje er lettere å få jobb når man allerede har fått barn, om man får ei ung nygift jente på jobbintervju kan man vel ikke unngå å tenke at hun sikkert skal ut i permisjon om ikke så lenge... Hadde satt stor pris på noen synspunkter her!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver vil alltid tenke slik på jenter i rette alder, enten sannsynligheten er barn snart / passe alder mellom nr 1 til nr 2 nå, og dette med fleksibilitet, hun kan aldri stå på når det trengs for hun skal alltid rekke barnehagen. Slik er det å være kvinne i 20 årene. Men heldigvis så er det mange arbeidsgivere som er innforstått at kvinner føder barn/ vi trenger befolkningsøkning og ikke lar dette påvirke sin avgjørelse.

Men for all del, et lite firma med 5 ansatte har ikke råd til å ta den sjangsen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

vi er 20 og 24 år nå, og begge er studenter.

Samboeren min begynner på siste året på bacheloren nå til høsten, mens jeg begynner på bachelor i lærer til høsten.

Vi har termin i midten av oktober, og tror dette skal gå kjempe fint:)

Skrevet

Arbeidsgiver vil alltid tenke slik på jenter i rette alder, enten sannsynligheten er barn snart / passe alder mellom nr 1 til nr 2 nå, og dette med fleksibilitet, hun kan aldri stå på når det trengs for hun skal alltid rekke barnehagen. Slik er det å være kvinne i 20 årene. Men heldigvis så er det mange arbeidsgivere som er innforstått at kvinner føder barn/ vi trenger befolkningsøkning og ikke lar dette påvirke sin avgjørelse.

Men for all del, et lite firma med 5 ansatte har ikke råd til å ta den sjangsen.

Jeg er utdannet lærer og holder på med å bygge på med mastergrad så jeg blir lektor, så jeg kommer til å arbeide i skoleverket.

Tenkte kanskje det blir vanskelig å få seg en fast jobb der om en er nygift, nyutdannet og i barneklar alder.

Skrevet

personlig ville jeg ventet til jeg var i jobb fordi økonomien er så mye bedre da.

i tillegg kan man jo ikke helt vite hvordan dette barnet blir ifht hvor krevende det er, og masteroppgaveskriving er jo stress nok uten barn.

for meg var det viktig å bli ferdig med studiene mens jeg enda hadde motivasjon, så slipper man å utsette ett år.

dersom han skal ta doktorgrad regner jeg med dette er som stipendiat, og da får han jo normal lønn.

så, valget står jo mellom to stykk med full inntekt - mulighet for å dele fødselspermisjon veldig greit om ønskelig, eller utsette studier/usikker jobbsituasjon osv.

jeg hadde ingen problemer med å få jobb som nyutdannet 28åring med 9 års forhold bak seg med en som er to år eldre....fikk den første jobben jeg søkte på.

de vil vurdere det slik at det blir positivt/negativt potensielt uansett, fordi enten blir du gravid og tar permisjon - eller så er du mye hjemme med sykt barn og kanskje samtidig får en nr 2.

hipp som happ for dem.

Skrevet

personlig ville jeg ventet til jeg var i jobb fordi økonomien er så mye bedre da.

i tillegg kan man jo ikke helt vite hvordan dette barnet blir ifht hvor krevende det er, og masteroppgaveskriving er jo stress nok uten barn.

for meg var det viktig å bli ferdig med studiene mens jeg enda hadde motivasjon, så slipper man å utsette ett år.

dersom han skal ta doktorgrad regner jeg med dette er som stipendiat, og da får han jo normal lønn.

så, valget står jo mellom to stykk med full inntekt - mulighet for å dele fødselspermisjon veldig greit om ønskelig, eller utsette studier/usikker jobbsituasjon osv.

jeg hadde ingen problemer med å få jobb som nyutdannet 28åring med 9 års forhold bak seg med en som er to år eldre....fikk den første jobben jeg søkte på.

de vil vurdere det slik at det blir positivt/negativt potensielt uansett, fordi enten blir du gravid og tar permisjon - eller så er du mye hjemme med sykt barn og kanskje samtidig får en nr 2.

hipp som happ for dem.

Jeg er ferdig med min mastergrad når jeg tar permisjon, begynner på et årsstudium eller noe jeg tar permisjon fra evt slik at jeg får fødselpermisjonspenger fra lånekassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...