Gå til innhold

Like bra trening?

Anbefalte innlegg

Gjest Feline.
Skrevet

Lurer på om det er like bra trening å gå som å jogge så lenge man forbrenner likt antall kcal?

Altså om det er like bra å forbrenne 800 kcal på å jogge X km, som å forbrenne 800 kcal på å X km?

Dersom jeg går bruker jeg jo nesten dobbelt så lang tid som jeg ville brukt på å jogge den samme strekningen. Pulsklokken viser at jeg forbrenner 800 kcal på å jogge en strekning, mens ved å gå den samme strekningen forbrenner jeg 1100 kcal... Så er det bedre å forbrenne X kcal på å 1 mil, enn å forbrenne X kcal på å jogge 1 mil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er intensiteten på treningen som avgjør hvor mye du forbrenner. Jo større intensitet, jo mer forbrenner du. Men for mange er det veldig tungt å trene hardt fordi man rett og slett blir fortere sliten. Derfor er det mulig å forbrenne mer ved rask gange enn ved jogging om du f.eks går i 45 min sammenlignet med en joggetur som du bruker 20 minutter på å gjennomføre.

Om du skal oppnå best mulig resultat, så anbefaler jeg intervalltrening. Om du bare velger å gå eller jogge i samme tempo, så sparer kroppenn din på energi. men om du istede prøver å øke tempo, så hindrer du den i å stabilisere seg og da blir kroppen nødt til å bruke mye energi. Derfor vil det være lurt å lure kroppen litt, ved å øke tempo, så gå ned på tempo, øke, roe ned, øke, roe ned....

Skrevet

Det er intensiteten på treningen som avgjør hvor mye du forbrenner. Jo større intensitet, jo mer forbrenner du.

Intensiteten avgjør hvor mye man forbrenner per tid, det er distansen man trener som avgjør hvor mye man forbrenner totalt. Riktignok vokser luftmotstanden proporsjonalt med kvadratet av hastigheten, men den er ubetydelig så lenge hastigheten er under 20 km/t. 20 km/t vil si 10 km på en halvtime, altså nesten verdensrekord for kvinner 10 000 meter.

Men for mange er det veldig tungt å trene hardt fordi man rett og slett blir fortere sliten. Derfor er det mulig å forbrenne mer ved rask gange enn ved jogging om du f.eks går i 45 min sammenlignet med en joggetur som du bruker 20 minutter på å gjennomføre.

Man skal ikke trene veldig hardt. Man skal ligge under syreterskelen det meste av tiden. Primærmålet med treningen bør heller ikke være å forbrenne mest mulig, men å komme i bedre form. Da vil man alltids forbrenne en del som bieffekt. Hvis man er veldig utrent kommer man kanskje opp i syreterskel ved rask gange, da får man holde seg der, men hvis man klarer å jogge i passelig tempo uten at pusten går for tungt så bør man gjøre det. Formen blir ikke noe særlig bedre hvis man for det meste ligger på 50% av makspuls.

Om du skal oppnå best mulig resultat, så anbefaler jeg intervalltrening. Om du bare velger å gå eller jogge i samme tempo, så sparer kroppenn din på energi. men om du istede prøver å øke tempo, så hindrer du den i å stabilisere seg og da blir kroppen nødt til å bruke mye energi. Derfor vil det være lurt å lure kroppen litt, ved å øke tempo, så gå ned på tempo, øke, roe ned, øke, roe ned....

Vel, det fins (minst) to skoler når det gjelder fordelingen langkjøring og intervalltrening. Utholdenhetsutøvere på høyt nivå trener ca. 80% rolig langkjøring og 20% intervalløkter, det har vist seg å gi best resultat på formen. Vanlige mosjonister har selvsagt ikke like mye tid til å trene som proffe utøvere, men man bør uansett ikke gå for utelukkende intervalløkter. Da vil man gjerne oppleve rask fremgang, men så vil man gjerne stagnere på et lavere nivå enn om man hadde trent en kombinasjon av intervaller og langkjøring.

Over til noe helt annet: En viktig grunn til å jogge i stedenfor å gå er at med jogging får du mye større støtbelastning på beina, noe som styrker skjelettet. Det er spesielt viktig for kvinner.

Skrevet

Altså, hvis du bare er ute etter å forbrenne noen ekstra kalorier, så har det (som førsteordens approksimasjon) ikke noe å si om du gjør det ved å gå eller jogge en gitt distanse (bortsett fra at det tar lenger tid å gå). Hvis du derimot også ønsker å forbedre din utholdenhet, din kardiovaskulære helse og oksygenopptaket (og alt det er jo fine ting), er det derimot bedre å gjøre det i litt større tempo.

Skrevet

som førsteordens approksimasjon

Har du hatt grunnkurs i matematikk for Universitet eller Høgskole? Er det Taylor-rekker du sikter til? ;)

Skrevet

Har du hatt grunnkurs i matematikk for Universitet eller Høgskole? Er det Taylor-rekker du sikter til? ;)

Har lært, og glemt, mye mye mer matematikk enn som så; trådte korridorene på matematisk institutt ved gamle NTH lenge nok til å få et fint diplom.

Gjest Feline.
Skrevet

Jeg bruker gjerne heller en ekstra time på en gåtur om jeg da slipper å jogge (for jogging er utrolig kjedelig)... Men samtidig er det viktig for meg å forbrenne mest mulig kalorier. Derfor var det jeg lurte, om det er greit nok å "bare" gå, så lenge jeg går så lenge at jeg forbrenner like mange kcal som jeg ville gjort ved å jogge ;)

Skrevet

Jeg bruker gjerne heller en ekstra time på en gåtur om jeg da slipper å jogge (for jogging er utrolig kjedelig)... Men samtidig er det viktig for meg å forbrenne mest mulig kalorier. Derfor var det jeg lurte, om det er greit nok å "bare" gå, så lenge jeg går så lenge at jeg forbrenner like mange kcal som jeg ville gjort ved å jogge ;)

Som sagt så bruker du like mye energi om du går 5 km som hvis du jogger 5 km fort, men du kommer ikke i noe særlig bedre form hvis du bare går. Hvis du synes jogging er kjedelig vil jeg anbefale deg en annen treningsform. Det er ikke så farlig hva slags trening det er, så lenge du får opp pulsen av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...