akuaku Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Hei! Jeg driver å lærer meg å strikke for øyeblikket, og har blitt riktig flink! Har strikket veldig enkle ting som jeg har funnet på forskjellige blogger hittil. Men jeg har veldig lyst til å starte med forskjellige klær, f.eks. bolero osv. Men jeg må si at jeg blir så innmari fortvilet da jeg går inn på disse forskjellige sidene. F.eks. har jeg vært på dropsdesign og funnet mange nydelige ting jeg har lyst til å strikke som er kjempefine, men jeg stopper helt opp når jeg ser disse oppskriftene. Det er akkurat som om de står på et annet språk!! Jeg har heller ingen til å lære meg dette i familien og blant venner, så syns det er fryktelig frustrerende! Det er masse forskjellige instruksvideoer og forklaringer, men pga. oppskriftene trenger jeg en slik video for en hel oppskrift for å forstå de, og ikke bare for f.eks. et mønster eller hvordan jeg feller! Hva betyr f.eks. "Legg opp 122-126-130-134-138-142 m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 5"? Jeg forstår pinnene og sånt, men hva er alle disse tallene forno? Blir utrolig fortvilet Føler man må gå på språkskole for å forstå noenting!!! Har veldig lyst til å strikke disse: http://www.garnstudi...d_id=28&lang=no http://www.garnstudi...d_id=26&lang=no Noen som kan hjelpe meg med forklaringene for disse oppskriftene? Alt er så rotete og utydelig Og jeg kan godt forstå at det er enkelt for de som har strikket masse før, men det er helt umulig for meg å tyde alt det her! På forhånd, tusen takk for all hjelp!
Zzyzx Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 (endret) Hva betyr f.eks. "Legg opp 122-126-130-134-138-142 m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 5"? Jeg forstår pinnene og sånt, men hva er alle disse tallene forno? Blir utrolig fortvilet Føler man må gå på språkskole for å forstå noenting!!! Helt konkret på dette, så betyr det at du skal legge opp det antall masker som står der. Tidligere i oppskriften har det nok stått størrelser, slik at feks: 122 tilsvarer small, 126 tilsvarer medium, 130 tilsvarer large, etc. I samme oppskrift vil slike tallrekker brukes hele tiden, slik at de slipper å skrive en oppskrift for hver størrelse. Det kan være lurt å markere alle tallene som tilsvarer størrelsen du strikker, slik at du ikke blingser på det etter hver som du kommer videre i oppskriften. Ellers virker ikke linkene dine, de har mistet noe på veien, tror jeg. Endret 12. april 2010 av Zzyzx
akuaku Skrevet 12. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2010 Ok, tusen takk, det hjalp litt Men hva er bolen på en bolero?
Zzyzx Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 Bolen er stort sett det som ikke er ermer. Det er mye tydeligere på en genser, den har bol, ermer og hals.
akuaku Skrevet 12. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2010 Bolen er stort sett det som ikke er ermer. Det er mye tydeligere på en genser, den har bol, ermer og hals. Ok, men det som er så rart da er at det er oppskrift på høyre/venstre fremdel og bakdel i tillegg.. Uff... skjønner ingenting!
Zzyzx Skrevet 12. april 2010 #6 Skrevet 12. april 2010 Disse tre delene er vel de som til sammen utgjør bolen.
Lovis Skrevet 12. april 2010 #7 Skrevet 12. april 2010 Du begynner normalt sett og strikke nedenfra, og må dele arbeidet når du kommer til ermene. Altså rygg, venstre side framme, høyre side framme. Så skal nok armene strikkes etterpå. Når det er sagt, så er ikke oppskriftene hos Garnstudio ikke spesielt gode. De er ofte ganske så kronglete. Går heller i en garnbutikk og kjøp tråd og mønster, så får du hjelp av betjeningen til å forstå mønsteret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå