Lefla Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Nå har det seg slik at vi eier en leilighet et annet sted enn her vi bor for øyeblikket, grunnet studier. Vi leier ut leiligheten vår for 7000,- og betaler 6000,- her. Av de 7000 som vi tar i leie går ca 3500,- med til å dekke felleskostnader(sett bort fra renter) til borettslaget. Jeg har lest og lest, men jeg klarer ikke å finne noen plass hvorvidt vi får noe fradrag e.l. for husleien vi betaler der vi bor nå? Slik jeg har forstått det må vi skatte av overskuddet på den leiligheten vi leier ut, dvs 28% av 3500,- x 12 mnd. Er det riktig at vi ikke får noe som helst fradrag e.l. for husleien vi selv betaler?
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 Jeg tror ikke dere må skatte av utleie av leiligheten om dere har flyttet for å studere..
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 Jeg har lest og lest, men jeg klarer ikke å finne noen plass hvorvidt vi får noe fradrag e.l. for husleien vi betaler der vi bor nå? Slik jeg har forstått det må vi skatte av overskuddet på den leiligheten vi leier ut, dvs 28% av 3500,- x 12 mnd. Det der er feil, om dere må skatte må dere trekke fra utgifter i forbindelse med leiligheten. Dere skal også trekke av 15% for vedlikehold osv. Fellesutgifter kan dere trekke fra hver mnd, så det blir ikke 3500 x 12. Og hvis dere kommer under 20 000 i inntekter slipper dere også skatt.
Lotten Skrevet 12. april 2010 #5 Skrevet 12. april 2010 Og hvis dere kommer under 20 000 i inntekter slipper dere også skatt. Utleie er kun skattefritt dersom brutto utleieinntekt er under kr 20 000. Det er ikke skattefritak når leieinntekter - kostnader er under 20 000.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #6 Skrevet 12. april 2010 jeg har leid ut leiligheten min i ett år. pga sløvhet har jeg ikke gjort noe ifht skatt.. Jeg har alltid fått tilbake mye på skatten, men i år fikk jeg restskatt. Kan dette være årsaken? hvis ikke hva gjør jeg ifht dette nå? (ikke meningen å kuppe tråden ts)
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #7 Skrevet 12. april 2010 jeg har leid ut leiligheten min i ett år. pga sløvhet har jeg ikke gjort noe ifht skatt.. Jeg har alltid fått tilbake mye på skatten, men i år fikk jeg restskatt. Kan dette være årsaken? hvis ikke hva gjør jeg ifht dette nå? (ikke meningen å kuppe tråden ts) Tipper skatteetaten ikke har fått med seg at du leier ut. For utleieboliger må du fylle ut et eget skjema til selvangivelsen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #8 Skrevet 12. april 2010 Tipper skatteetaten ikke har fått med seg at du leier ut. For utleieboliger må du fylle ut et eget skjema til selvangivelsen. Jeg vurderer nå å selge.. Bør jeg da opplyse om dette før salg for å ikke få en skikkelig smell??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå