Gå til innhold

Holdbarheten til sminke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper det er noen her som er litt mer opplyste enn meg på dette emnet.

Jeg vet at mascara bør byttes ut hver 3. måned.

Hva med øyeskygger, leppestifter, lipgloss, pudder, foundation, kajaler?

Hva er holdbarheten på disse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tørre produkter med pudderkonsistens gir dårlig grunnlag for bakterievekst, så de holder leeenge. (pudder, øyeskygge, rouge...) disse kan du som regel bruke til de er tomme.

foundation 1-2 år.

kajaler blir ikke forurenset av bakterier annet enn på tuppen, og det fjerner du ved å spisse dem, så i prinsippet er de ok så lenge konsistensen er bra.

lipgloss på klemmetube holder som regel til den går tom. lipgloss med 'pinne' med svamp/penselapplikator blir mye fortere forurenset av bakterier, hudrester og smuss.

leppestift er det også bare på overflaten det kan komme søl, så den blir ikke infisert av bakterier, men fettet kan bli harskt og konsistensen kan forandre seg.

altså: når det gjelder 'våte' produkter i flytende eller kremkonsistens, som man dypper en eller annen applikator eller finger nedi, blir de fort forurenset av bakterier. hvis noe lukter annerledes, skifter farge/ konsistens, skiller seg eller forandrer seg på annen måte, er det bare å hive.

Skrevet

Følger dere alle disse "holdbarhetsdatoene"?

Jeg bruker ikke nok sminke til at jeg klarer å bruke opp en mascara på 3 måneder! Jeg bruker enda den jeg kjøpte til bryllupet mitt - i fjor sommer...! :oops:

(Har jo ikke hatt noen problemer heller *bank i tastaturet*!)

Skrevet

Jeg skifter ut mascaraen ca. hver 3. måned, ja.

En gang jeg ikke gjorde det, fikk jeg gjentatt øyekatarr i noen uker, til jeg skiftet mascara...

Det er mer av hygienehensyn jeg gjør det, enn fordi sminken ikke holder seg, for det gjør den som regel. En stund ivertfall.

Jeg bruker sminke hver dag nå, så om mascaraen ikke er helt tom etter 3 måneder, så er det ikke mye igjen.

Skrevet

Har aldri kastet noe av "tidsperspektiv". Bruker en mascara til en er tom, eller tørr, det er langt mer enn 3 måneder, ingen øyekatarr av den grunn. (ville kansje vurdet å bytte den dersom jeg hadde brukt den når jeg hadde det, men det ville ikke falt meg inn å bruke den om jeg hadde en katarr da....) Annen sminke kaster jeg heller aldri pga tid, men fordi de er tomme, eller knust da (mister en del ting i gulvet jeg, gjentatte ganger, har samsynsproblemer som forsterkes uten briller (ehh, fordi jeg korrigerer det med brillene ja) så jeg kløner en god del av og til.)

Men, så er jeg av denne typen mennesker som kjøper rimelig sminke, ikke bytter den ut pga dato, og ikke bruker så mye av det andre bruker, så jeg er den "atypiske sminkebruker". Man BURDE sikkert kaste ting....

Skrevet

Jeg vet det er anbefalinger om både det ene og det andre når det gjelder holdbarhet på sminke, og det stemmer godt med det som er sagt lenger opp på siden her. Men jeg følger ikke disse grensene slavisk. Det hender jeg bruker en maskara lenger enn den 3 mnds grensa uten at det har merktes på verken øyekatarr eller noe annet. Selvfølgelig skal man være litt forsiktig og oppmerksom. Men når det gjelder bla mascara, så skal man ikke bruke andres eller låne bort sin egen pga av bakterier. Øynene er ofte veldig følsomme og utsatt, men bruk fornuft. Sjekk feks konsistens og lukt og tenk over hvor lenge sminken har vært i bruk og hvor mange som har brukt din sminke, så kan det til og med hende du skifter ut før den anbefalte grensa.. Tar det der litt etter skjønn, jeg... Og jeg har klart meg fint hittil :)

-viXen-

Skrevet

ingen andre enn meg bruker min sminke, så der er jeg i alle fall trygg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...