Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Trenger et bevis (en artikkel f.eks) om at man blir mer skeptisk med alderen!
Mann 42 Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Trenger et bevis (en artikkel f.eks) om at man blir mer skeptisk med alderen! Hvorfor det? Jeg tror knapt nok at skepsis er noe som er betinget av høy alder. Jeg kan henvise deg til http://blogs.abc.net.au/allinthemind/ hvor du vil finne et foredrag av Richard Dawkins som han holdt på en internasjonal ateist-konferanse. Her spekulerer han over om religion kan være en uheldig konsekvens av nedarvede psykologiske prosesser som i andre sammenhenger kan ha overlevelsesverdi, nemlig små barns tendens til å akseptere det foreldrene deres forteller dem, uten å stille for mange spørsmål. Det kan i neste omgang gjøre en sårbar for religion og andre mentale virus. Og kan forklare det tilsynelatende fraværet av skepsis hos en del mennesker. Men skepsis, slik jeg ser det, handler om en innstilling til bevis og sannhet, og jeg tror ikke at det nødvendigvis er noe som kommer med økende alder. Hvis du har prestert å runde myndighetsalder uten å utvikle iallfall rudimentær skeptisime, så tror jeg neppe at du kommer til å være noe mer skeptisk når du runder 30, 40 eller 50. Som en filosof sa det: Vitenskap er det vi gjør for å unngå å lyve til oss selv. Religion er den løgnen vi forteller oss selv for å rasjonalisere våre forutinntatte meninger. Anyways, jeg kan anbefale All in the Mind som et utgangspunkt for slike spørsmål, siden bloggen er besøkt av mange relflekterte og kunnskapsrike mennesker fra hele verden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå