Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #1 Skrevet 12. april 2010 Her kommer en ekstremt kronglete forklaring: Svigermor, som er uføretrygdet, overvektig, dårlig til beins, har kols og diabetes, må flytte fra leiligheten sin fordi den ikke er godkjent for utleie. Formannsskaet i kommmunen har gitt henne frist til 28. april, etter dette må hun ut. Hun står på venteliste på kommunal leilighet, men det tar tid før hun får svar. Jeg og min mor jobber i hjemmetjenesten, og er kollega med hun som disponerer kommunale leiligheter. Forhåpentligvis får hun leilighet snart, men det er mange om beinet. Det er et svært vanskelig leiemarked på det tettstedet vi bor på, spesielt ettersom at helsa til svigermor tilsier at hun må bo i gangavstand til butikk, lege og apotek. Hun har dårlig økonomi pga inkasso og uvettig pengebruk, og har derfor et lavt tak for hva hun kan leie. Det er flere leiligheter i huset hun bor i nå, blant annet huseierens mor og bror. Broren har tatt på seg å finne et nytt bosted til henne, og på fredag dro de to på visning på en leilighet. Huseieren på denne leiligheten ga henne betenkningstid til i dag. Men da svigermor og den gamle huseierens bror dro fra visningen, tvang denne broren henne til å godta leietilbudet. De dro dermed tilbake til visningen og svigermor skrev under leiekontrakt. I dag var vi (svigemor, min mann og jeg) oppi ny-leiligheten og tittet, og der kan hun ikke bo. Leiligheten var ok, men beliggenheten tilsier at hun må ta taxi for hvert eneste brød, resept og legebesøk hun har bruk for, og det har hun ikke råd til. Jeg lurer veldig på hvordan vi skal forholde oss til dette! Hun har jo skrevet under kontrakt, selv om det var den gamle huseierens bror som styret, truet og ordnet med alt. Hovedproblemet er at dersom hun flytter inn i denne nye leiligheten, mister hun alle rettigheter til kommunal bolig, siden det er teoretisk sett mulig å bo der. Der hun bor nå er det jo ulovlig å bo, og kommunen har derfor påtatt seg et ansvar for å flytte henne. Dette ansvaret frafaller altså om hun flytter. Vi er veldig oppgitt her! Det er jo svigermor sin egen feil siden hun signerte kontrakten, men hun er en gammel og lettlurt dame, og hva i h***** har nåværende huseiers bror med å stikke seg borti dette? Er det noen som har noen tips?
inga:) Skrevet 12. april 2010 #2 Skrevet 12. april 2010 Her kommer en ekstremt kronglete forklaring: Svigermor, som er uføretrygdet, overvektig, dårlig til beins, har kols og diabetes, må flytte fra leiligheten sin fordi den ikke er godkjent for utleie. Formannsskaet i kommmunen har gitt henne frist til 28. april, etter dette må hun ut. Hun står på venteliste på kommunal leilighet, men det tar tid før hun får svar. Jeg og min mor jobber i hjemmetjenesten, og er kollega med hun som disponerer kommunale leiligheter. Forhåpentligvis får hun leilighet snart, men det er mange om beinet. Det er et svært vanskelig leiemarked på det tettstedet vi bor på, spesielt ettersom at helsa til svigermor tilsier at hun må bo i gangavstand til butikk, lege og apotek. Hun har dårlig økonomi pga inkasso og uvettig pengebruk, og har derfor et lavt tak for hva hun kan leie. Det er flere leiligheter i huset hun bor i nå, blant annet huseierens mor og bror. Broren har tatt på seg å finne et nytt bosted til henne, og på fredag dro de to på visning på en leilighet. Huseieren på denne leiligheten ga henne betenkningstid til i dag. Men da svigermor og den gamle huseierens bror dro fra visningen, tvang denne broren henne til å godta leietilbudet. De dro dermed tilbake til visningen og svigermor skrev under leiekontrakt. I dag var vi (svigemor, min mann og jeg) oppi ny-leiligheten og tittet, og der kan hun ikke bo. Leiligheten var ok, men beliggenheten tilsier at hun må ta taxi for hvert eneste brød, resept og legebesøk hun har bruk for, og det har hun ikke råd til. Jeg lurer veldig på hvordan vi skal forholde oss til dette! Hun har jo skrevet under kontrakt, selv om det var den gamle huseierens bror som styret, truet og ordnet med alt. Hovedproblemet er at dersom hun flytter inn i denne nye leiligheten, mister hun alle rettigheter til kommunal bolig, siden det er teoretisk sett mulig å bo der. Der hun bor nå er det jo ulovlig å bo, og kommunen har derfor påtatt seg et ansvar for å flytte henne. Dette ansvaret frafaller altså om hun flytter. Vi er veldig oppgitt her! Det er jo svigermor sin egen feil siden hun signerte kontrakten, men hun er en gammel og lettlurt dame, og hva i h***** har nåværende huseiers bror med å stikke seg borti dette? Er det noen som har noen tips? en kontrakt er dessverre bindende. jeg ville sendt en skriftlig oppsigelse omgående, og samtidig ringt utleier og forklart situasjonen. hvis han er vanskelig må hun betale husleie for så lang oppsigelsestiden er, og det har han sin fulle rett til, hvis han er grei lar han henne slippe og leier ut på ny.
Gjest Glør Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 Så lenge hun ikke har betalt inn noe depositum ol er det så mye styr for utleier å få penger at jeg hadde gjort meg vanskelig. Hadde selvsagt ringt først og fått i stand ett møte med ny utleier, og forklart hele situasjonen. Er han litt medmenneskelig river han kontrakten i to. Hvis ikke hadde jeg sagt at jeg kommer til å bestride hele greia, pga innblanding fra denne broren, og om nødvendig anmelde denne for trusler, og at det nok vil være det sikreste for han økonomisk å bare finne en annen leietaker. Så hadde jeg kontaktet nåværende utleier og broren og bedt dem dra til helvete med å forsøke å dytte sine tabber over på en stakkars gammel dame, og bedt dem holde seg unna alt sammen. Så hadde jeg selv tatt ansvaret for å ta henne med på visninger, og ventet på en kommunal bolig. Eventuelt latt henne bo på sofaen frem til hun fant noe annet, dersom denne utleieren er troendes til å oppsøke henne hjemme og trakassere henne.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 Så lenge hun ikke har betalt inn noe depositum ol er det så mye styr for utleier å få penger at jeg hadde gjort meg vanskelig. Hadde selvsagt ringt først og fått i stand ett møte med ny utleier, og forklart hele situasjonen. Er han litt medmenneskelig river han kontrakten i to. Hvis ikke hadde jeg sagt at jeg kommer til å bestride hele greia, pga innblanding fra denne broren, og om nødvendig anmelde denne for trusler, og at det nok vil være det sikreste for han økonomisk å bare finne en annen leietaker. Så hadde jeg kontaktet nåværende utleier og broren og bedt dem dra til helvete med å forsøke å dytte sine tabber over på en stakkars gammel dame, og bedt dem holde seg unna alt sammen. Så hadde jeg selv tatt ansvaret for å ta henne med på visninger, og ventet på en kommunal bolig. Eventuelt latt henne bo på sofaen frem til hun fant noe annet, dersom denne utleieren er troendes til å oppsøke henne hjemme og trakassere henne. Tusen takk for svar! Det er det vi håper på, at ettersom hun ikke har betalt noe enda så skal vi klare å ro oss ut av det på et vis. Men vi bor jo ikke sammen med henne, og hun har hele gamle huseiers familie rundt seg konstant, som maser og maser om at hun må komme seg ut. Så hun kan jo når som helst ringe og fortelle oss både det ene og det andre som denne merkelige utleie-familien har fått henne til å gjøre eller gå med på. En røykende sosialklient med katt og NAV som depositumsgaranti er jo ikke akkurat alle utleieres drøm, så dette er en fortvilet situasjon for alle. Svigermor føler at hun er en byrde og ønsker å hjelpe gamle huseier ut av knipa før han må begynne å betale bøter til kommunen, men hun må jo vente til at hun finner en leilighet hun faktisk har mulighet til å bo i. Jeg håper derfor inderlig at vi finner en måte å slippe unna denne kontrakten på. Det er "heldigvis" et presset boligmarked her vi bor, og leiligheten er jo helt ok for noen med bil eller ikke-åreforkalkede bein, så jeg håper og tror at nye utleier vil finne en ny leietager så fort som mulig. Veldig synd at nye utleier har blitt rotet bort i dette, han er jo bare en uskyldig part som vil leie ut leiligheten sin, alt dette er jo gamle utleier & Co sin skyld. Håper i allefall at det ordner seg på et vis, og at det kommer en kommunal leilighet dalende fra himmelen snart. Vi bor veldig trangt selv og har derfor ikke mulighet til å la henne bo her, så vi krysser alle fingre og tær! TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå