Gå til innhold

Barnetrygd, dobbelt?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Håper noen kan svare meg på dette.

Er samboer med en mann som har 2 barn fra før. Fordelingen er slik at han på papiret har det ene barnet 40% og det andre 60%, slik får både mor og far dobbel barnetrygd. Nå venter vi et felles barn og har vært samboere et års tid, og lurer på hva som skjer med den doble barnetrygden? Blir jeg regnet for å være forsørger for barna som er der fra før etter en viss tid eller når vi får felles barn? Skjønner ikke hva som er reglene her.

Setter pris på svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du blir aldri regnet som forsørger for hans særkullsbarn. Men han vil miste skatteklasse 2, ekstra barnetrygd og eventuelt andre stønader den dagen dere får felles barn.

Skrevet

Ja, han mister den ene barnetrygden når dere får barn sammen eller etter at dere har vært samboere i 12 mnd.

Skrevet

Hei.

Håper noen kan svare meg på dette.

Er samboer med en mann som har 2 barn fra før. Fordelingen er slik at han på papiret har det ene barnet 40% og det andre 60%, slik får både mor og far dobbel barnetrygd. Nå venter vi et felles barn og har vært samboere et års tid, og lurer på hva som skjer med den doble barnetrygden? Blir jeg regnet for å være forsørger for barna som er der fra før etter en viss tid eller når vi får felles barn? Skjønner ikke hva som er reglene her.

Setter pris på svar :)

Bare er liten oppklaring. Det er ikke snakk om dobbel barnetrygd, men barnetrygd for et barn mer enn en egentlig har. Dette er en støtteordning for aleneforeldre som ikke har ny samboer eller giftet seg på nytt. Støtteordningen med en barnetrygd ekstra er basert på at om det er 2 inntekter i husstanden vil det være 2 personer å fordele bokostnadene på. Det er det ikke med 1 inntekt.

Så til spørsmålet ditt.

Barnetrygden reduseres til kun 1 person når dere blir samboere. Men ettersom dere får et barn sammen (dvs at dere har 2 barn i husstanden når nr.2 blir født) vil dere få barnetrygd for 2 ettersom jeg regner med at dere bor sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...