Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi fikk selvfølgelig fødselsattest i posten en stund etter at lillgutt ble født.

Da reagerte jeg på at det kun var mitt navn under feltet : barnets foreldre.

Fikk i ettertid - her inne på KG - vite at faren skal skrive under et skjema på sykehuset, hvor han bekrefter at han er far til barnet (vi er ikke gift).

Det fikk vi ingen beskjed om på sykehuset.

Noen måneder etter fødselen går vi derfor til nav hvor faren får fylt ut et skjema ang farskap.

Så er spørsmålet mitt, vil vi få en ny fødselsattest med begge foreldrenes navn på?

Eller hva skjer...? Ikke hørt noe fra nav siden.

Og er det egnetlig nav som sender ut disse attestene, så jeg kan ringe de, eller er det noen andre?

Takknemmelig for svar.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ha fylt inn noe selv når dere fikk fødselsattest, får jo ikke det før du sender inn navnemelding.

Uansett, fødselsattest sendes ut fra Folkeregisteret.

Skrevet

Ja, vi har sendt inn navneattest, men husker ikke der om man skulle skrive på foreldrenes navn - men isåfall, så ble begge navn fylt på.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har sendt inn navneattest, men husker ikke der om man skulle skrive på foreldrenes navn - men isåfall, så ble begge navn fylt på.

Hvordan kan du vite at begge navn ble fylt ut, når du ikke husker om en skulle skrive foreldrenes navn? Feilen ligger nok hos deg.

Skrevet

Hvordan kan du vite at begge navn ble fylt ut, når du ikke husker om en skulle skrive foreldrenes navn? Feilen ligger nok hos deg.

Det hadde uansett ikke hjulpet om du har har skrevet opp navnet på navnemeldingsskjemaet, for det er ikke gyldig som farskapserklæring.

Jeg ville ha ringt til folkeregisteret og spurt om de har fått farskapserklæringen fra nav og bedt om fødselsattest med det samme.

Noe lignende skjedde da barnet mitt ble født. Faren signerte på nav (trygdekontoret den gang) ca et halvt år etter fødselen. Jeg fikk ikke fødselsattest, men tenkte ikke over det. Kom på det da barne var to år, og etterlyste det fra folkeregisteret. Da den kom sto det fremdeles ingen far der. Dama på folkeregisteret sa at de ikke hadde fått inn noen farskapserklæring. Jeg måtte da ringe nav og be de oversende den til folkeregisteret.

Skrevet

Grunnen til det, er at jeg vet jeg hadde fylt ut begges navn hvis man skulle det på det skjemaet. (hvorfor utelate fars navn på et skjema ang sønnen vår?)

Men som gjest over her skriver, så har det ikke noe med navneskjemaet å gjøre, men farskapserklæringen.

Og feilien ligger nok heller hos sykehuset, som ikke sa fra at vi skulle skrive på et farskapserklæringsskjema der, og da har ting blitt surret rundt/bort i papirmøllen til NAV i stedet...

Gjest: jeg skal ringe folkeregisteret :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...