Gå til innhold

Trenger litt Excel hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett excel dokument som har, uhm, la oss si 10 worksheets. Hvert av disse sheetene har en kolonne (A) med noe tekst.

Det jeg ønsker er å ha ett nytt sheet som lister opp teksten til alle worksheetene (fra deres respektive kolonner). Har prøvd noen formula, men jeg får det ikke til.....

Er det noen lure ideer der ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår ikke hva det er du forsøker og ikke får til.

Kan du forsøke å forklare igjen?

Skrevet

Ok,

jeg har en ecxel fil. Denne inneholder 10 faner/ark (work'sheets') som da er kategorier på innhold. Hvert 'sheet' (fane/ark) inneholder emailadresser i kolonne A.

Det jeg vil er å opprette ett nytt 'sheet' inne i samme workbooken som da har alle emailadressene listet fra hvert sheet (10stykker). Alle sheetene har emailadressene listet i kolonne A.

Så da vil jeg opprette ett nytt sheet (som blir en total listing fra alle sheet's A kolonne... )

Poenget er å ha en lang liste over adresser, så om noen forandrer email adressen fra sheet 3 (eksempel), så vil dette bli registrert på 'samle-sheet'en..

"Sheet - ark/faner"

Håper dette var litt bedre?

=)

Skrevet

OK.

Dersom antallet addresser i hver worksheet ikke risikerer å forandre seg etter at du har laget "samle-arket", er det jo bare å lage linker:

- Du plasserer markøren i "samle-arket" der du vil ha den første addressen, og taster et likhetstegn '=' (Uten "ENTER").

- Så skifter du til det ene arket med email-addressene, og klikker velger (med musa) den første.

- Trykk ENTER

- Nå har du laget en link til den første addressen.

- Nå kan du fortsette slik med ?en og ?en addresse, men det enkleste er å kopiere linken:

- Velg den cellen du har laget i oversikts-arket.

- Ta tak i den lille firkanten under til høyre åp den "fete" rammen rundt cellen, og "dra" nedover et stykke.

- Nå har du laget linker til alle cellene under den første fra det andre arket - når du har kommet forbi bunnen, ser du at det dukker opp nuller.

- Disse sletter du bare.

Fortsett på samme måte med de andre arkene.

Skrevet

Dersom antallet addresser i hver worksheet ikke risikerer å forandre seg ..

Takker for svar!!

=)

Uhm, adressene i de forskjellige arkene, vil variere. Noen deletes, noen nye adresser....og det er tomme rader imellom noen adresser..

Derfor tenkte jeg om det var mulig å ta hele A kolonnen, uanhengig av cellenummer...for 'hoppe' over problemet når folk legger til eller tar bort adresser....

Slik at tekstinnholdet i samle sheeten hele tiden er oppdatert.

Tenkte noe sånt:

=SUM('Sheet1'!) A:A+(eller var det'?'('Sheet2'!) A:A) etc..)...og så lurer jeg jo på om det skal stå sum i det hele , for det er jo ikke summen jeg er på jakt etter men innhold (tekst)

Men dette blir jo ikke helt riktig....

:klø:

Skrevet

Det du *kan* gjøre, er å linke til hele kolonnen, men da vil f.eks. data fra worksheet 1 havne i oppsummeringsarkets kolonne A, data fra ark 2 i kolonne B osv. Ikke så vakkert, kanskje.

For å linke til en hel kolonne, brukere du samme fremg.måte som ovenfor, men "velger" kolonnen i data-arket i steden for en enkeltcelle.

Jeg kommer ikke på noen måte hvor du v.hj.a. former kan kombinere innholdet i flere kolonner inn i èn slik du ønsker.

Dersom du ønsker å gjøre noe mer avansert enn dette, er jeg redd du må inn og programmere macroer i VisualBasic. Da er "alt" mulig, men til gjengjeld er terskelen "noget høyere" for å få det til.

Lykke til!

Skrevet

Okidoki Arnie!

Tusen takk for svar!!

=)

Skrevet

--eh!--- bare en liiiten ting til...?

Prøvde det du skrev over, men innholdet kommer jo ikke opp, det blir ikke vist i samle-arket. Kun selve "koden" kommer fram. Huff, da er jeg jo like langt....Skal man gå inn på format cells/colums eller noe? I såfall har jeg prøvd det,men uten at det hjalp meg til å få listet opp adressene i selve samle-arket.

Grr...skjønner ikke at noe så "enkelt" skal være så komplisert å få til...

:klø:

Skrevet

???

Sjekk Tools...Options

Se på flappen son heter "View"

...du skulle vel ikke ha krysset av for "Formulas", vel..?

I så fall skal den "av-krysses".

Gjest Anonymous
Skrevet

formelen for å linke til andre ark er:

[arknavn]![cellereferanse]

Eksempel:

=Ark1!A1

Men det er heller ikke så vanskelig å få til i Visual Basic:

function UpdateEmail()

dim test as variant

x = 0

for y = 0 to 9

for z = 0 to 65535

test = worksheets.item(y).range("A" & z).value

if not isnull(test) and test ="" then

worksheets.item(10).range("A" & x).value = test

x = x + 1

end if

next

next

end function

Denne oppretter du i en ny modul og lager en knapp i regnearket ditt som kjører rutinen.

lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...