Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #21 Skrevet 12. april 2010 Men hva i helvete? Mener dere seriøst at det er greit å stikke fra regningen? (Ikke du som måtte vente 2 1/2 time), men til deg strykebrett? Helt seriøst? Herregud så sært, hva med å heller gå bort til kelneren og si at dere skal betale NÅ, ellers går dere, og så heller la være å tipse? Det blir jo akkurat det samme som å stjele, man kan ikke stjele bare fordi man får dårlig service.
Harlekin Skrevet 12. april 2010 #22 Skrevet 12. april 2010 (endret) Jeg blir bare trist jeg Nordmenn eiere ikke manerer rett og slett Tror ikke det er spesielt for nordmenn. I eksempelet mitt var det engelskmenn. Det går nok mer på type menneske. Endret 12. april 2010 av Harlekin
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #23 Skrevet 12. april 2010 Tror ikke det er spesielt for nordmenn. I eksempelet mitt var det engelskmenn. Det går nok mer på type menneske. Enig, er ikke "typisk norsk" akkurat. Og det å stikke fra regninga stikker vel dypere enn "manerer". Det er jo ikke bare mangel på folkeskikk engang. Lavmålsoppførsel.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #24 Skrevet 12. april 2010 Jeg har gått fra regningen en gang, og da hadde vi spurt etter den gjentatte ganger, og ventet en halvtime. Hadde ikke tid til å sitte lengre. Frekt, ja, men jeg syns det er uhørt å skulle vente en halvtime på å betale. Stå på ditt i denne saken, at du skal betale deres fulle regning syns jeg er helt tullete. Jobbe to dager gratis? Nei takk!
Gjest Supermimz Skrevet 12. april 2010 #25 Skrevet 12. april 2010 (endret) Det som funker ganske bra når man venter på en treig regning, er å reise seg opp og ha på seg ytterklær, og da står du der å venter mens du prøver å få kontakt med servitør. DA får du regningen. Endret 12. april 2010 av Supermimz
Gjest strykebrett Skrevet 12. april 2010 #26 Skrevet 12. april 2010 Men hva i helvete? Mener dere seriøst at det er greit å stikke fra regningen? (Ikke du som måtte vente 2 1/2 time), men til deg strykebrett? Helt seriøst? Herregud så sært, hva med å heller gå bort til kelneren og si at dere skal betale NÅ, ellers går dere, og så heller la være å tipse? Som du sikkert så av svaret mitt så gikk jeg ikke fra regningen, og jeg har aldri gjort det heller. Men, jeg syns det kan være greit greit ja, når en har bedt om å få betale for seg og så ikke får det. I det tilfelle eg snakker om prøvde vi å få kontakt med servitøren gjentatte ganger etter at vi hadde bedt om regningen, men der var det ingen hjelp å få. Jeg har jobbet som servitør selv, og vet godt hvor hektisk det kan være til tider. Jeg ønsker selvfølgelig å gjøre opp for meg, men man begynner jo å lure på om spisestedet er interessert i å få betaling, når de bruker en halvtime på å skrive ut en bong fra kassa. Det tar faktisk bare noen sekunder.
Gjest Glør Skrevet 12. april 2010 #27 Skrevet 12. april 2010 Man stikker da ikke fra regningen selv om den tar lang tid. Da tar man med seg tingene sine og går bort til kassa, og venter på å betale der. Og så lar man være å komme tilbake i fremtiden, hvis servicen er så dårlig. Synes ellers det er helt på trynet at servitører må betale for stikk, dette bryter med arbeidsloven, og dere må bare slutte å gå med på det. Bransjen slutter ikke med dette før mange nok setter foten ned, og det å jobbe som servitør er da virkelig ikke så kult at man skal finne seg i sånt. Har jobba som servitør selv, på ett ganske trashy sted, men selv der var aldri noen som prøvde seg på noe sånt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #28 Skrevet 12. april 2010 Du jobber vel ikke tilfeldigvis på Justisen? Nei, jeg gjør ikke det!
smalls Skrevet 12. april 2010 #29 Skrevet 12. april 2010 Jeg har også vært på nippet til å stikke i fra regningen pga ekstremt dårlig service. Da vi kom måtte vi vente i minst 15-20 min før vi i det hele tatt fikk bestilt. Da vi skulle be om regningen sa hun som jobba der at hun skulle komme bort med den så fort hun kunne men hun kom jo aldri. Etter å ventet i nesten over en halv time gikk jeg opp til disken for å spørre etter regningen. Han som sto der sa jeg bare måtte sette meg ned å vente så skulle de komme med den. Så måtte vi vente i minst 10 min til så kom endelig regninga. Vi gikk ikke tilbake der igjen for å si det sånn. For noen trege ansatte. Men det at du må betale for de som stakk av er jo ganske så sykt da. Jeg hadde ikke funnet meg i det. Er ikke din skyld at de bare løp avgårde.
kissmequick Skrevet 12. april 2010 #30 Skrevet 12. april 2010 Har jobbet som servitør i mange år og aldri hørt om noen steder som krever inn stikk av servitør. Nå har jeg ikke jobbet i oslo, men på andre større steder. Særlig siden du er relativt ny så må vel noen glipp forventes, hadde du jobbet der en stund og fortsatt latt folk stikke av så er det noe litt annet. Skjønner at det er vanskelig når du er ny, men jeg hadde ikke betalt dette. Ihvertfall ikke mer enn innkjøpspris for alkoholen.
Green Lady Skrevet 13. april 2010 #31 Skrevet 13. april 2010 Arbeidsmiljøloven er ufravikelig. Det vil si at dersom bedriftens egne interne regler tilbyr noe som er dårligere enn det arbedismiljøloven krever, er det imot Norges lover. Jeg synes det er veldig rart at du må betale for denne regningen. Jeg ville ringt med Fri Rettshjelp og forhørt meg.
Gjest Marlo Skrevet 13. april 2010 #32 Skrevet 13. april 2010 Har selv gått fra regningen noen ganger, men dette pga ekstremt dårlig mat og service. I dette tilfellet så ville jeg absolutt ikke gått fra regningen. Du sa til dem, etter hva jeg husker av det første innlegget, at det var mye å gjøre, du er ny, de fikk tilbudet om en annen kelner etc etc, og når de da aksepterer det slik som det er, så skulle de også ha betalt. Uansett hva de syns om sluttresultatet. Har aldri i mitt liv hørt om at slikt dekkes av servitøren selv - her ville jeg stått hardt mot hardt og nektet at du skal stå for dette.
Nalla Skrevet 13. april 2010 #33 Skrevet 13. april 2010 Det er jo helt merkelig at folk stikker av fra regningen sin. Får du den ikke levert, så får du heller komme til kassen, evt. banke på døren til kjøkkenet, så får du jo selvfølgelig betalt! Om det er dårlig service eller dårlig mat så skal man klage, for her gjelder vanlige regler om at kjøkkenet har lov til å lage en ny rett til deg for å rette opp feilen sin før du evt kan "heve kjøpet". Det er jo fortsatt forbrukerkjøpsloven du skal forholde deg til på lik linje som om du kjøper en TV! Så å bare stikke vil vel egentlig gå for det samme som å bare ta med seg TV'n hjem uten å betale for den. Men for å hoppe over til et annet tema; synes det er rart at dere må vente så lenge på regningen. Har selv jobbet som servitør i mange år, og når noen ber om regningen går jeg vanligivs å skriver ut den med det samme. Eneste grunnen til å ikke gjøre det er om jeg må bære ut mat først. Så derfor kan det fort ta fem minutter om det er en regning der maten og drikke må splittes o.l. Men fem minutter er vel ikke for lenge å vente?
Inx Skrevet 13. april 2010 #34 Skrevet 13. april 2010 (endret) Vanskelig å si om restauranten faktisk har lov å kreve dette dekket av servitøren synes jeg - spesielt om det er gyldig dersom servitøren har skrevet under en arbeidskontrakt hvor dette er spesifisert. Hadde ikke en slik kontraktsbestemmelse eksistert så ville det ikke vært rimelig i dette tilfellet - da måtte det vært snakk om grov uaktsomhet. Skadeserstatningsloven er vel et sted å begynne. Arbeidsmiljøloven har ikke noen bestemmelser som hjelper så vidt jeg kan se. ---- Har aldri gått fra regningen på restaurant, det er en ting å være uenig. Men å gå fra regningen er kriminelt, simpel svindel. Endret 13. april 2010 av Inx
Gjest Badabing Skrevet 14. april 2010 #35 Skrevet 14. april 2010 Men hva i helvete? Mener dere seriøst at det er greit å stikke fra regningen? (Ikke du som måtte vente 2 1/2 time), men til deg strykebrett? Helt seriøst? Herregud så sært, hva med å heller gå bort til kelneren og si at dere skal betale NÅ, ellers går dere, og så heller la være å tipse? Det blir jo akkurat det samme som å stjele, man kan ikke stjele bare fordi man får dårlig service. Jeg er helt enig med deg. Jeg synes ikke det er greit å _noengang_ gå fra regningen. Får man den ikke, går man til kassa og betaler den der eller spør etter den. Da pleier de å få fart på seg. Jeg ville anmeldt det om folk stakk fra regningen, det gjør man jo andre plasser. Jeg ville ikke funnet meg i trekk i lønn.
Gjest strykebrett Skrevet 14. april 2010 #36 Skrevet 14. april 2010 Jeg er helt enig med deg. Jeg synes ikke det er greit å _noengang_ gå fra regningen. Får man den ikke, går man til kassa og betaler den der eller spør etter den. Da pleier de å få fart på seg. Jeg ville anmeldt det om folk stakk fra regningen, det gjør man jo andre plasser. Jeg ville ikke funnet meg i trekk i lønn. I prinsippet er jeg også enig i at man skal være en hederlig person og gjøre opp for seg, men i ekstremtilfeller slik som den Huffsa beskriver syns jeg faktisk det er ok å gå. Restauranten må jo gjøre sin del av betalingstransaksjonen, som er å presentere er regning og ta betalt. Det er heller ikke alle steder det er en kasse å gå til (der det finnes er det jo greit å få ordnet). Neste gang jeg kommer ut for noen som lar meg sitte der og vente på regning i lange tider tror jeg jeg skal legge igjen en lapp med "faktura sendes til" og adressen min.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå