Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Jeg har fått meg en ny jobb som egentlig er en helt grei jobb. Jeg hadde min første dag igår, igår så var det jo også fint vær, så jeg jobbet ute. Det kom ganske mange kunder og vi var veldig få på jobb. Jeg løp rundt i hele 8 timer. Var jo mye stress siden jeg ikke kunne alt og trengte mye hjelp. Det var en gjeng med voksene mennesker på 40-50 år som kom og ville bestille fra meg. Jeg sa pent ifra at det ville ta litt tid siden jeg hadde mye å gjøre og om de venta på en annen servitør så kunne det gå litt raskere, det ville de ikke, de ville bestille med en gang. Så jeg tok imot bestillingen. Serverte dem, og så at det haddet kommet flere som skulle sitte med dem, de ville også bestille med en gang, så jeg tok imot igjen bestillingen dems. Når de hadde fått det de skulle, skulle dem bestille mat, greit nok det også. Jeg hadde mye å gjøre, og de ble bare fler og fler. Jeg igjen pent ifra at det ville ta litt tid siden andre også ventet, de sa at de gikk så fint. Når maten dems var klar og det var dems tur igjen var de borte vekk, de stakk fra en regning på 1700 kr, som er mitt ansvar nå! Det jeg lurer på, det jeg vil si er at hvorfor mener du det er greit å stikke fra en så stor regning? Altså uansett om du mener det er dårlig service, uansett om du mener ting går tregt så skal du uansett betale for det du har drukket/spist. Du kan ikke bare gå fra en regning fordi du synes noe er dårlig. Og synes du noe er dårlig kan du si ifra før du finner på noe dumt. Jeg må nå betale din regning, det jeg jobber for idag, og det jeg skal jobbe for imorgen skal gå til å betale din regning. Jeg blir så sur på sånne mennesker, men så sa faktisk sjefen min at det er ganske vanlig at folk stikker når man ikke passer på. Så nå må jeg gå rundt å passe på alt og alle bare fordi det finnes sånne mennesker som deg. Takk skal du faen meg ha!!! Beklager skrivefeil, men jeg orker rett og slett ikke å lese gjennom det jeg har skrevet.
Shade Skrevet 11. april 2010 #2 Skrevet 11. april 2010 Har sjefen din lov å trekke deg for penger fordi noen stikker av fra regningen? Det høres ganske tvilsomt ut.. Det blir som om en butikkansatt skal dekke svinn i butikken
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #3 Skrevet 11. april 2010 Og da har jeg et par spørsmål til deg? Er du organisert? Har bedriften din tariffavtale? Hvis svaret er ja på begge spørsmål så bør du og dine kolleger inngå en avtale om hvordan stikk skal dekkes. Det er nemlig ikke lov for bedrifter med tariffavtale å ta mer enn kostnaden for maten - du skal jo ikke dekke bedriftens fortjeneste, kun det reelle tapet.
Nimorna Skrevet 11. april 2010 #4 Skrevet 11. april 2010 Men i helvete heller... Er det mulig? Ikke tro det er din feil at de stakk av; du gav dem sikkert topp service og de rasshølene ville ha stukket av uansett. Er virkelig reglene slik at du må betale for dette? Trodde ikke det var lov jeg.
NovaFlare Skrevet 11. april 2010 #5 Skrevet 11. april 2010 Har du undertegnet arbeidsavtale? Denne regningen skal ikke gå ut over deg?
Gjest Huffsa Skrevet 11. april 2010 #6 Skrevet 11. april 2010 (endret) De burde vært litt mer tolmodige ja, veldig dårlig gjort ovenfor deg Jeg har gått ifra en regning på litt over 1000 èn gang. Da hadde vi sittet i to og en halv TIME for å få REGNINGEN så vi kunne betale. Snakket med kelneren ihvertfall 20 ganger, og han kom aldri med regningen. Så da gikk vi. Men vi kom tilbake dagen etterpå for å forklare ovenfor sjefen, og for å klage. Fikk en flaske med rødvin som koster en god del og en unnskyldning. Regningen måtte vi ikke betale. Endret 11. april 2010 av Huffsa
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #7 Skrevet 11. april 2010 Har sjefen din lov å trekke deg for penger fordi noen stikker av fra regningen? Det høres ganske tvilsomt ut.. Det blir som om en butikkansatt skal dekke svinn i butikken Desverre så er det sånn hos oss. Mister jeg er brett eller to eller knuser en flaske med dyr vin så går det på svinn. Men om en kunde stikker av så er det vi ansatte som må betale. Dette sa dem både på intevjuet og det samme står i kontrakten.
NovaFlare Skrevet 11. april 2010 #8 Skrevet 11. april 2010 Jeg har gått ifra en regning på litt over 1000 èn gang. Da hadde vi sittet i to og en halv TIME for å få REGNINGEN så vi kunne betale. Snakket med kelneren ihvertfall 20 ganger, og han kom aldri med regningen. Så da gikk vi. Helt riktig av dere synes jeg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 Og da har jeg et par spørsmål til deg? Er du organisert? Har bedriften din tariffavtale? Hvis svaret er ja på begge spørsmål så bør du og dine kolleger inngå en avtale om hvordan stikk skal dekkes. Det er nemlig ikke lov for bedrifter med tariffavtale å ta mer enn kostnaden for maten - du skal jo ikke dekke bedriftens fortjeneste, kun det reelle tapet. Svaret er nei på begge. Det er vi ansatte som må betale for kunder som stikker av. Er ofte sånn når man jobber som servitør. Men nå vet jeg ikke hvordan det er hos bedrifter med tariffavtale. Er ikke lett å få seg jobb her i Oslo, så det man får, må man nesten ta når man er student. Merker at veldig mye er urettferdig, men jeg synes uansett ikke at det er greit å stikke fra ting man drikker/spiser.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #10 Skrevet 11. april 2010 Er virkelig reglene slik at du må betale for dette? Trodde ikke det var lov jeg. Hos oss er det desverre slik, hadde jeg mistet et brett eller noe så hadde det gått på svinn. Men om en kunde spiser/drikker noe uten å betale, så er den som serverte dem sitt ansvar å betale.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #11 Skrevet 11. april 2010 De burde vært litt mer tolmodige ja, veldig dårlig gjort ovenfor deg Jeg har gått ifra en regning på litt over 1000 èn gang. Da hadde vi sittet i to og en halv TIME for å få REGNINGEN så vi kunne betale. Snakket med kelneren ihvertfall 20 ganger, og han kom aldri med regningen. Så da gikk vi. Men vi kom tilbake dagen etterpå for å forklare ovenfor sjefen, og for å klage. Fikk en flaske med rødvin som koster en god del og en unnskyldning. Regningen måtte vi ikke betale. Dette er noe helt annet,du hadde jo spurt om regningen flere ganger, noe du ikke fikk. Mine kunder stakk før jeg fikk gitt dem maten de hadde bestilt, men de hadde jo drukket opp en del flasker med vin og mye annet. De spurte aldri om regningen, de sa aldri noe om at jeg gjorde en dårlig jobb en gang. Jeg vet ikke hvorfor de stakk, jeg sa jo pent i fra at det ville ta litt tid og at jeg faktisk var ny. Du dro faktisk tilbake og forklarte dagen etter også, det du gjorde er noe helt annet. Men jeg tror ikke de som jeg serverte kommer tilbake.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #12 Skrevet 11. april 2010 Har du undertegnet arbeidsavtale? Denne regningen skal ikke gå ut over deg? Ja, jeg har desverre det. Og der står det at det er mitt ansvar hvis noe stikker fra regningen. Vet at det ofte er sånn når man jobber som servitør. Man skal ha kontroll på posten man jobber på. Noen ganger så har man ti bord og ta seg av samtidig, derfor tar det litt tid.
Gjest strykebrett Skrevet 11. april 2010 #13 Skrevet 11. april 2010 Jeg har vært på nippet til å stikke fra regningen en gang. Da hadde vi ventet i 25 minutter på å få regningen, og hadde det travelt med å komme oss tilbake på jobb. Regningen kom før vi måtte gå da, men jeg mener at når man har bedt om å få betale men ikke får det så er det en grense for hvor lenge men skal vente. Når det er sagt så syns jeg det er helt urimelig at du skal dekke denne regningen.
Gjest Kim Skrevet 12. april 2010 #14 Skrevet 12. april 2010 Skal du betale noe som helst, så skal det ihvertfall kun være kostpris. Dvs. ca 1/4 av det sjefen din krever av deg. Jeg hadde tatt hele greia til fagforeningen. Stikkregninger er en del av det man vil oppleve som servitør og det er urimelig at det og brekasje skal dekkes av servitøren. Spisestedet har jo bla. svinn og lignende med i sine kalkyler. Stå på krava! Fortsetter sjefen din å være en dust så ta greiene dine å gå! Jobb som servitør er aldri vanskelig å skaffe.
Colargol Skrevet 12. april 2010 #15 Skrevet 12. april 2010 Du jobber vel ikke tilfeldigvis på Justisen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #16 Skrevet 12. april 2010 Arbeidsgiver har ikke lov til å trekke deg for sånt. Det har ingenting med tariffavtale å gjøre, men Norgess lover. Heldigvis så er alle arbeidstakere omfattet av Arbeidsmiljøloven, og det kan ikke avtales vilkår som er dårligere. Meld deg inn i en fagforening og rydd opp.
Gjest Coarvi Skrevet 12. april 2010 #17 Skrevet 12. april 2010 Jeg synes det er mer hårreisende at arbeidsgiver ber deg dekke dette. Greit nok at det er vanlig, men det betyr ikke at det er tillatt. Grunnen til at det er vanlig er jo at ingen gidder å reagere. Men jeg skjønner jo at du trenger jobben og ikke har lyst til å skape bråk når du er ny. Jeg blir bare mektig provosert av sånne arbeidsplasser!
Harlekin Skrevet 12. april 2010 #18 Skrevet 12. april 2010 I England var jeg vitne til to menn som spiste opp rubbel og bit på tallerkenen og drakk masse, før de laget stort oppstyr om at maten smakte fælt og de ikke kom til å betale. Så stakk de bare av. Helt utfattelig at det finnes slike mennesker.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. april 2010 #19 Skrevet 12. april 2010 Jeg blir bare trist jeg Nordmenn eiere ikke manerer rett og slett
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #20 Skrevet 12. april 2010 Hvor lenge måtte de vente på maten egentlig? Kan det være at de ble sittende å vente så lenge at de rett og slett ble forbanna og gikk? Det har jeg gjort en gang. Vi var ute og skulle spise, og etter å ha ventet i nesten halvannen time på maten gikk vi. Hadde prøvd å vinke etter servitøren men hun så konsekvent ikke vår vei. Husker ikke om vi la igjen penger for drikken eller ei, men maten som aldri kom betalte vi ikke for.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå