Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Jeg hadde i 2009 renteinntekt som det nå har kommet skatt på. Jeg har ikke råd til å betale skatten. Har blitt syk, har nesten ingen inntekt (bortsett fra penger til mat og leie fra trygden), ikke formue, ikke egen bolig osv. Hva skjer hvis jeg ikke betaler? Jeg vet at det i USA finnes en lov at dersom man erklærer seg konkurs, kan ikke kreditorene kreve gjelden av deg. Finnes det noe tilsvarende i Norge? Misforstå ikke, Jeg trenger virkelig råd, jeg ER virkelig syk i år og HAR virkelig ingen penger. Men jeg har høyere utdannelse og planlegger å begynne å jobbe når sykdommen har avtatt litt. Er virkelig en nødsituasjon her.. Noen som kan gi info?
Rosalie Skrevet 11. april 2010 #2 Skrevet 11. april 2010 Det havner hos namsmannen med tvangsterkk i lønn frem til restskatten er nedbetalt.
miss daisy Skrevet 11. april 2010 #3 Skrevet 11. april 2010 Hvordan enn din situasjon er så er så må du prioritere skyldig skatt. Skyldig skattekrav er det siste du ønsker å få problemer med, staten legger på renters rente etterhvert, folk har blitt gjeldsslaver for resten av livet p.g.av ubetalt skyldig skatt som etter saksbehandlingstid på måneder og år, har skattekravet vokst til dobbelte og tredobbelte. Mennesker som har vært i en vanskelig situasjon, gjorde en feil dengang å betalte ikke, sitter nå 20 år etter å kan hverken kjøpe mobiltelefon eller hus! Staten ettergir ikke skattekrav! Ta opp lån, hva som helst, men betal skatten din! Nei, i Norge er man skyldig sin gjeld uansett. (Finnes muligheter med gjeldsforsikring osv, men det var vel ikke det du tenkte på)
søstertusenfryd Skrevet 11. april 2010 #4 Skrevet 11. april 2010 Ring til kemnerkonoret i kommunen din,spør om å få en avtale om å betale skatten i avdrag.
Gjest Glør Skrevet 11. april 2010 #5 Skrevet 11. april 2010 Det havner hos namsmannen med tvangsterkk i lønn frem til restskatten er nedbetalt. Det behøver ikke å gå til tvangstrekk dersom man får en avtale direkte med kemneren. Ring og forklar situasjonen, hvis det ikke er snakk om for mye kan du få en nedbetalingsordning direkte, men som regel ber de deg om å sende inn en oversikt over hva du har og rutte med i måneden, med dokumentasjon på utgifter og inntekter, og så lager de en nedbetalingsplan for deg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #6 Skrevet 11. april 2010 Kemneren har fullmakt til å inngå en nedbetalingsavtale på maks 1 år. Jeg har fått det selv. Jeg bare ringte å fortalte hvordan situasjonen min var. Gikk så fint så.
Wildy Skrevet 11. april 2010 #7 Skrevet 11. april 2010 Ring med en gang og få i gang "mølla" ! Så skal du se det ordner seg. Men når du får en betalingsavtale, vær nøye med å overholde den til minste detalj!
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #8 Skrevet 11. april 2010 Hvordan enn din situasjon er så er så må du prioritere skyldig skatt. Skyldig skattekrav er det siste du ønsker å få problemer med, staten legger på renters rente etterhvert, folk har blitt gjeldsslaver for resten av livet p.g.av ubetalt skyldig skatt som etter saksbehandlingstid på måneder og år, har skattekravet vokst til dobbelte og tredobbelte. Mennesker som har vært i en vanskelig situasjon, gjorde en feil dengang å betalte ikke, sitter nå 20 år etter å kan hverken kjøpe mobiltelefon eller hus! Staten ettergir ikke skattekrav! Ta opp lån, hva som helst, men betal skatten din! Nei, i Norge er man skyldig sin gjeld uansett. (Finnes muligheter med gjeldsforsikring osv, men det var vel ikke det du tenkte på) Flott råd. Enda mer gjeld uten inntekt? Snakker vi søppelgjeld til 25 % rente her?
zuperduper Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 Jeg hadde i 2009 renteinntekt som det nå har kommet skatt på. Jeg har ikke råd til å betale skatten. Har blitt syk, har nesten ingen inntekt (bortsett fra penger til mat og leie fra trygden), ikke formue, ikke egen bolig osv. Hva skjer hvis jeg ikke betaler? Jeg vet at det i USA finnes en lov at dersom man erklærer seg konkurs, kan ikke kreditorene kreve gjelden av deg. Finnes det noe tilsvarende i Norge? Misforstå ikke, Jeg trenger virkelig råd, jeg ER virkelig syk i år og HAR virkelig ingen penger. Men jeg har høyere utdannelse og planlegger å begynne å jobbe når sykdommen har avtatt litt. Er virkelig en nødsituasjon her.. Noen som kan gi info? For å ha hatt en renteinntekt som du har skattet av, må du nødvendigvis ha en formue som har forrentet seg. Er både formuen og renteinntekten borte nå?
Horge Skrevet 11. april 2010 #10 Skrevet 11. april 2010 Jeg hadde i 2009 renteinntekt som det nå har kommet skatt på. Jeg har ikke råd til å betale skatten. Nå er det sikkert mange årsaker her, hvor sykdom åpenbart er dem mest nærliggende, men jeg blir litt stuss over dette - i hvert fall hvis det er skatt på renteinntekt som gjør at du vurderer å slå deg konkurs. For ettersom du sier du ikke har råd til å betale skatten, så har du nødvendigvis brukt opp alle pengene som renteinntekten stammet fra? Dersom du hadde 100.000,- på bok i hele 2009, og i snitt fikk 3,5% rente, så har du fått godskrevet konto med kr 3500,- ved årets slutt. Av dette skal du skatte 28%, altså kr 980,-. Man slår seg ikke konkurs for en snau tusenlapp. Dersom du virkelig vurderer å slå deg konk, så snakker vi vel mist seks siffer, men selv med 10 mill på bok gjennom hele 2009, og den samme renten (3,5%), så blir det fremdeles under hundretusen du skal skatte av renteinntekten - og du skal ha en bankkonto med 10,035 millioner å ta av. Så mye penger tror jeg ikke du har klart å bruke. Hvilken del av regnestykket er det vi ikke har blitt presentert for?
Gjest Prøvekandidat Skrevet 12. april 2010 #11 Skrevet 12. april 2010 For ettersom du sier du ikke har råd til å betale skatten, så har du nødvendigvis brukt opp alle pengene som renteinntekten stammet fra? Dersom du hadde 100.000,- på bok i hele 2009, og i snitt fikk 3,5% rente, så har du fått godskrevet konto med kr 3500,- ved årets slutt. Av dette skal du skatte 28%, altså kr 980,-. Man slår seg ikke konkurs for en snau tusenlapp. Hvilken del av regnestykket er det vi ikke har blitt presentert for? Ja, det er en del info som mangler her for å gi det totale bildet av elendigheta og som vil gi oss bedre grunnlag for å gi korrekte svar og råd.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #12 Skrevet 12. april 2010 Hvorfor i all verden skal ts utlevere mer enn hun synes er nønvendig i et forum på internet? Litt for høye tanker dere har om dere selv. Svarene i de første postene er nok mer enn dekkende. Kos dere med å leke onkel politi på kvinneguiden.
Eplefe Skrevet 12. april 2010 #13 Skrevet 12. april 2010 Nei, men det er snakk om å være realistisk her. Vi må få vite hvor mye restskatt det er snakk om, og eventuelt hvor rentene kom fra, og om det er så at hele formuen hun fikk renter på er borte. Ellers er det vanskelig for oss å svare.
Gjest Prøvekandidat Skrevet 12. april 2010 #14 Skrevet 12. april 2010 Hvorfor i all verden skal ts utlevere mer enn hun synes er nønvendig i et forum på internet? Litt for høye tanker dere har om dere selv. Svarene i de første postene er nok mer enn dekkende. Kos dere med å leke onkel politi på kvinneguiden. Og det måtte du være anonym for å tørre å si? Vi leker ikke politi, men å svare på noe som vi vet for lite om og der det oppstår flere spørsmål ut fra de opplysningene som er gitt er vanskelig. Man svarer ut fra fakta, alt annet blir feil. Og vi spør jo ikke fordi vi er nysgjerrig, men fordi vi ønsker å svare mest mulig riktig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #15 Skrevet 12. april 2010 Du kan søke om å få ettergitt skatten pga. situasjonen du er i. Men det kan du først gjøre når skatteoppgjøret er klart.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #16 Skrevet 12. april 2010 Du kan jo alltids grave ned skatten. Bare husk å lag skattekart så du ikke glemmer hvor den er nedgravd.
addict Skrevet 13. april 2010 #17 Skrevet 13. april 2010 Du ringer innkreveren og forklarer situasjonen du er i, og ber om en nedbetalingsplan. Om du ikke har råd til å betale nedbetalingen, kan du gå til nav og be om å få tilsendt en selvhjelpspakke for folk med gjeld. Der har du en mal som du kan sende til dem du skylder penger og søke om å få betalingsutsettelse og rentefrys. Du vedlegger info om inntekt og utgifter, og stemmer det det du sier, så anses du som ikke betalingsdyktig. Du må dog begynne å betale igjen den dagen du får høyere inntekt, men det er jo en selvfølge.
Scorpina Skrevet 13. april 2010 #18 Skrevet 13. april 2010 Det behøver ikke å gå til tvangstrekk dersom man får en avtale direkte med kemneren. Ring og forklar situasjonen, hvis det ikke er snakk om for mye kan du få en nedbetalingsordning direkte, men som regel ber de deg om å sende inn en oversikt over hva du har og rutte med i måneden, med dokumentasjon på utgifter og inntekter, og så lager de en nedbetalingsplan for deg. Dette er ikke helt korrekt. Ny Skattebetalingslov av 1.1.09 gir veldig innskrenkede muligheter til å inngå bet.avtale med kemneren. Utleggstrekk er nok den eneste muligheten til å betale skattekrav, så fremt man dokumenterer sin inntekt/utgifter. Men TS, ta kontakt med kemnerekontoret i din kommune; helst skriftlig og legg ved kopi av lønnsslipp, kopi av betalt husleie, kopi av betalt strøm (hvis den ikke er inkl i husleia), kopi av andre utgifter du måtte ha. Å slå seg konkurs er ikke en "enkel å grei" affære. For det første får man bet.anmerkning som kommer til å bli stuck med deg for en god stund fremover. En bobestyrer blir satt til å forvalte din økonomi fra topp til bunn. Alle kreditorer blir kontaktetslik at de kan legge fram sine krav. Siden du ikke er solvent, vil en konkurs pr d.d bli avslutta iht kkl§135. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å heller kontakte kemneren i håp om å komme i dialog med dem mht tilbakebetaling. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå