Gå til innhold

Navnesituasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og samboeren har snakket en del om dette med navn, og er enige i en kombinasjon av våre etternavn. Begge er beskyttede, altså under 200 stk med navnene, og derfor lurer jeg litt på om dette er mulig. Vi skal ikke gifte oss enda, men det er vel ikke så mange årene til heller.

Navneloven sier at om en person vil ta et beskyttet navn, må alle som har det navnet samtykke. Hvordan gjør de dette da? Sender brev? :)

Vi vil ha kombinasjonen hans etternavn - mitt etternavn, muligens med bindestrek. Jeg så litt her:

§ 7. Doble etternavn

To navn som kan tas som etternavn, kan tas som et dobbelt etternavn der de to navnene er satt sammen med bindestrek. I forhold til §§ 3 og 4 regnes et dobbelt etternavn som to adskilte etternavn.

Og ble ikke så mye klokere. Noen som har peiling? Kan vi ta hverandres beskyttede etternavn og eventuelt sette bindestrek mellom, dersom alle samtykker? :)

Endret av Gina_
Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Hvis dere gifter dere, har barn sammen eller har vært samboere i mer enn 2 år trenger dere ingen godkjennelser for å kunne ta den andres etternavn selv om det er beskyttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...