Gå til innhold

2-åring som aldri vil sove

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Åh, som jeg plages med å legge min sønn. Dette med legging er noe jeg har slitt med i maaaange måneder. Han bli 2 år, men holder det gående til 22-22.30 tiden om kvelden.

Jeg har prøvd å kutte ut middagshvilen, men da slokner han av seg selv på sofaen eller på fanget mitt på ettermiddagen, så det er tydelig at han trenger en liten lur på dagtid også. Både hjemme og i barnehagen sover han middagslur mellom 12 og 13 (ca en time).

I helgene er også middagshvilene en evig slosskamp. Han er trøtt, men vil ikke sove.

Han er ute og leker og "får ut energi", men likevel er han like turbo på kveldene. Starter med kveldsstellet i 19.30.20.00 tiden, men han kan altså holde det gående på rommet i flere timer Vi synger, leser, jeg er der sammen med han osv...på morgenen står han opp av seg selv i 7-8 tiden.

Kjenner jeg er ganske sliten av å aldri få alenetid på kveldene. Jeg legger meg jo selv like etter han. Hva kan dette komme av. Hvorfor i alle dager er han ikke trøtt på kveldene??? Noen råd og tips? Det irker rett og slett som han aldri trenger søvn...ahhhh...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han overtrøtt da?

Du skriver at dere begynner med kveldsstellet i 19.30 -20.00 tiden - syns det høres sent ut - hvis du mener at det er da dere begynner å bade/skifte til pysj og gi kveldsmat.

Barn i den aldren bør legge seg kl 19.00.

Tenker som så at hvis dere kommer igang litt før, så kankskje han ikke blir overtrøtt og er lettere å legge??

Skrevet

Jeg la sønnen min i 18.30 tiden da han var 2 år.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å legge han 19 også, men det er i denne tiden han er mest turbo. Kveldmat får han til barne-tv(når han ser det)og bading tar vi etter maten. Med kveldstell mener jeg tannpuss og vasking av hender og fjes. Han er som regel i seng 19.30, seinest kl 20. Og da tar det ca 2 timer før han sovner.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan jo også legge til at de gangene jeg har klart å legge han tidlig, våkner han igjen midt på natten og holder seg våken noen timer før han sovner igjen.

Skrevet

Har prøvd å legge han 19 også, men det er i denne tiden han er mest turbo. Kveldmat får han til barne-tv(når han ser det)og bading tar vi etter maten. Med kveldstell mener jeg tannpuss og vasking av hender og fjes. Han er som regel i seng 19.30, seinest kl 20. Og da tar det ca 2 timer før han sovner.

Har du pratet med helsestasjon/barnelege?

Skrevet
synger, leser, jeg er der sammen med han osv...

Det er ikke rart at han ikke vil sove når han har det så morsomt! Mitt råd er å kutte ut alt dette. Maks en nattasang eller en nattahistorie,deretter er det nattakos og så går du ut. Det kommer til å bli myegrining i mange dager (eller uker) fremover, men jeg er ganske sikker på at det vil bli gradvis bedre. Du må holde ut (stålsett deg. Det er ikke holdbart at du skal være inne hos ham hver dag i mange timer på kveldstid! Det sliter ut både deg og ditt barn.

Jeg ville lagt ham litt tidligere, mellom 19 og 1930. Min datter er også "turbo" i tiden før leggetid (1845, halvannet år), men det betyr ikke at hun ikke er trøtt. Vi har nettopp vært gjennom en uke med mye grining fordi leggerutine skled ut i påsken. De første dagene stod hun gjerne et par timer og hylskrek "mamma" (vi gikk inn regelmessig, slik at hun visste at hun ikke var forlatt. Gikk deretter raskt ut igjen). I går sovnet hun i løpet av maks 10 minutter og sov til klokken seks i dag tidlig.

Skrevet (endret)

Jeg ville prøvd å kutte ut dagblunden. Selv om han er trøtt. La ham heller ha en rolig stund i løpet av dagen som en overgang, feks litt TV-titting, lesing eller tur i vogna UTEN å legge ham ned. Vi skjønte at dagblundene burde kuttes ut da gutten vår tullet om kveldene. Han var alltid flink til å legge seg, men brått ble det bare tull og tøys. Dagblunden i helgene ble også bare tøys, slik du beskriver. Da sluttet vi. I starten ble han trøtt til vanlig blunde tid, men det gikk ikke mange ukene før han ble vant til å være våken hele dagen. Da tok leggingen plutselig fem minutter om kvelden, han sovnet med en gang fordi han var så trøtt.

Dere burde heller ikke la ham være "turbo" rett før han skal sove. Slit ham heller ut litt tidligere og ro ned den siste timen før legging.

Endret av Caramba
Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver. Etter å ha hatt en liten engel som fornøyd løper inn på rommet sitt ved leggetid, snudde det pluttselig og alt ble en lang kamp i mange timer (snart to år). Vi har kuttet ut soving på dagtid, og selv om han da blir ganske sliten, så ser dette ut til å hjelpe. La ham hvile, men ikke sove på dagtid.

Etter at du har lagt ham og sunget en sang eller lest en bok går du ut av rommet. Dersom han begynner å gråte venter du noen minutter før du går inn, legger ham ned og går ut igjen, uten noe mer kos. Gjenta dette med jevne mellomrom, og han vil tilslutt sovne av ren utmattelse. Du vil (forhåpentligvis) raskt merke at det går fortere og fortere for ham å sovne. Dette er ihvertfall det som fungerte for oss. Hvis ting skjærer seg totalt og dere føler at dere har mistet kontrollen, så kan helsestasjonen hjelpe. De har mye gode erfaringer å komme med.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Barn kan aldri få for mye kos. Dropp dagduppen, men ikke hør på dem som sier at du må la gutten din ligge og gråte til han sovner av utmattelse! Det kan hende at toårsjekslene er på vei, da er det ofte vanskelig å ligge ned og sove. Som regel går legging og soving mye lettere etter at toårsjekslene har kommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...