Gå til innhold

Kan vi klare dette?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi skal snart beynne å bygge hus. Pr i dag tjener vi litt mer enn 900 000 i året, har studeliån på ca 175 000. Boligen kommer til å ha en verdi på 3,6 - 3,7 mill og vi regner med å måtte ta opp et lån på rundt 2,7 - 2,8 mill. Resterende verdi kommer på egenkapital og egeninnsats + rabatter.

Er livredd for at dette skal bli for mye for oss,har lite lyst å låne meg ihjel, men jeg vet jo ikke helt hva som er vanlig.

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir vel akkurat på håret at det klarer seg? Da jeg i sin tid kjøpte så var tommelfingerregelen at man ikke skulle låne mer enn 3xårsinntekt. Mulig det har forandret seg, men dere må jo også ta høyde for renteøkning i langt større grad enn vi måtte som kjøpte før rentenedgangen.

En lånekalkulator kan muligens være til hjelp i funderingene? Så kan du leke deg litt med forskjellige rentesatser og få en ide om hvor smertegrensen vil ligge i forhold til andre utgifter.

Skrevet

Ja jeg har lekt meg litt med den på www.boliglanspakke.no

Ser ut til at vi får det til sånn tålig bra, men da bør vi ha en god buffer stående for det blir ikke så mye til overs hver mnd til sparing.

Det vil jo jevne seg ut med årene da. Når ungene er ferdig med barnehage og SFO osv så vil det jo bli mere til overs hver mnd. Lønningene vil stige(forhåpentligvis) osv.

Men av erfaring så ser jo ting ofte mye enklere ut på papiret enni praksis.

Skrevet

Ja, det man må ta høgde for er jo alle dei andre utgiftene også. Har de mange barn i barnehage/SFO? Eller planlegger de å få det? Har de en eller to bilar, høge straumutgifter, osv.

Vi tjenar tilsammen omlag 850000 i året,max. Har huslån (med eine billånet bakt inni) på 2,5 mill. Barnehageutg. på 5500,- i mnd, likt studielån som dykk, forsikringssummar å betale på ca 2000,- i mnd + billån på 2000,- i mnd.

Vi synest det er knapt!!!! For høge straumutgifiter, diesel, MAT (bleier -3 bleieungar), osv osv kostar det og.

Men, de har jo ein del høgare inntekt enn oss då. Så det går nok fint! Først i år vi har hatt over 750 000 i året, og merkar godt det er betre å leve med lånet no enn då eg hadde mindre stilling ;)

Skrevet

Synes det høres mye ut.

Har dere regnet på hvor stor renteoppgang dere kan tåle?

Skrevet

Kan tåle opp mot 7 - 7,5%.

Synes også det er mye da, men vi har jo gode lønnede mellomlederstillinger begge to . Lurer på hvordan så mange andre klarer det om ikke vi skal klare det, for en får jo ikke mange hus til under 3 mill.

Gjest Constanze
Skrevet

Jeg tror dere vil klare det fint .. Dessuten har dere gode marginer iom at egenkapitalen er såpass høy.

Det er mye smartere å bygge enn å kjøpe brukt. Tross alt kan du gjøre mye i form av egeninnsats og på den måten få ned kostnadene. Og hvis alt skulle skjære seg så har dere mulighet for å selge med ganske godt overskudd. Bare det må jo være en betryggende tanke.

Skrevet

Kan tåle opp mot 7 - 7,5%.

Synes også det er mye da, men vi har jo gode lønnede mellomlederstillinger begge to . Lurer på hvordan så mange andre klarer det om ikke vi skal klare det, for en får jo ikke mange hus til under 3 mill.

Nei, si det du ;)

(ironi)

I "gamle dager" så startet man med å kjøpe en liten leilighet første gangen, og ikke et helt hus. Så kjøpte man seg "oppover" etterhvert. Det er liksom livets gang det. Eller var. Nå skal jo alle ha alt på en gang..

Skrevet

Nei, si det du ;)

(ironi)

I "gamle dager" så startet man med å kjøpe en liten leilighet første gangen, og ikke et helt hus. Så kjøpte man seg "oppover" etterhvert. Det er liksom livets gang det. Eller var. Nå skal jo alle ha alt på en gang..

Vi eier en tomannsbolig nå vi, er jo derfor vi får en såpass stor egenkapital ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...