Gå til innhold

La barn under 13 gå med avisa hver Søndag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har egentlig en tråd om dette her, men føler jeg spør om to forskjellige ting når jeg skriver inn her ;)

Hvis man vet at det ikke er lov til å ansette noen under 13, men et firma (i dette tilfellet en Avis sitt dørsalg) gjør dette alikevel, hvordan stiller man seg som foreldre til dette? Barnet synes det er utrolig urettferdig hvis hun ikke får jobbe, fordi vennene allerede jobber der - og noen av de er også under 13. Trekker man på skuldrene og tenker "jaja, det er opp til firmaet"?

Et par ting å ha med i vurderingen:

1) firmaet vet fødselsdatoen til barnet, og spurte spesifikt etter dette, men har alikevel sendt arbeidskontrakt (der det ikke står noe om alder) og lagt opp rute for henne før hun fyller 13

2) foreldrene må skrive under på arbeidsavtalen

3) hun må ha konto for å betale regningen på de avisene hun får solgt, men for å få konto må man være 13 år. Hun benytter seg derfor av foreldrenes konto.

4) man kan søke frikort fra det året man fyller 13, men man kan ikke begynne å jobbe før man har fylt 13 (ifølge arbeidsmiljøloven, skatteetaten og det som står på Avisens sider)

Så, hva ville dere gjort?

edit: anonymiserte firmaet...

edit2: endret opplysningen om konto, da grunnen til at de trengte kontoen var en misforståelse fra barnets side. (takk til lulle for info)

Endret av Phaedra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke problemet. Det formelle er en ting, men ærlig talt, en runde med avisene har selv en 12-13 åring bare godt av. Dem vokser på det å ta ansvar!

Skrevet

Søndagsavisene betaler ikke lønn inn til konto lenger. Avisbudet betaler regning og trekker fra "lønnen" sin. Ikke lurt å komme med feil opplysninger, da blir vi bare å tvile på det andre du skriver også.

Ellers mener jeg det er opp til firma/arbeidstaker og arbeidstakers foreldre.

Skrevet

Jeg mener at man aldri skal oppfordre til lovbrudd, selv så små som disse. Et 12 år gammelt barn er påvirkelig, men en forelder bør ikke lære barnet at man skal velge selv hvilke lover man skal følge.

Skrevet

Hadde ikke ofret det en tanke og gratulert poden med jobb.

Skrevet (endret)

Søndagsavisene betaler ikke lønn inn til konto lenger. Avisbudet betaler regning og trekker fra "lønnen" sin. Ikke lurt å komme med feil opplysninger, da blir vi bare å tvile på det andre du skriver også.

Ellers mener jeg det er opp til firma/arbeidstaker og arbeidstakers foreldre.

Da har jeg misforstått hva de skulle med kontonummeret, men de trengte i hvert fall et kontonummer for å ansette henne, og man må fortsatt være 13 for å ha en konto. Informasjonen jeg fikk fra henne var at pengene kom inn på kontoen og at den ene foreldren så skulle betale henne lønna hennes etterpå.

edit: kan visst ikke stave i dag

edit2: ser at hun har misforstått informasjonen, og at det er som du sier om at hun betaler regning, men hun må fortsatt "per def" ha en konto å gjøre det fra ;) Det er uansett selve ideen om at hun skal ta seg jobb når hun ikke har lov til det som jeg lurer på om er greit. Vi er ikke helt enige her hjemme :gjeiper:

Endret av Phaedra
Skrevet

Jeg ringte forresten Avisen og fikk bekreftet at hun var for ung til å jobbe, men at de ansatte barn under 13 alikevel, for hvis de ikke gjorde det så ville bare konkurrentene ansette dem i steden. :sukk:

Skrevet

Jeg ringte forresten Avisen og fikk bekreftet at hun var for ung til å jobbe, men at de ansatte barn under 13 alikevel, for hvis de ikke gjorde det så ville bare konkurrentene ansette dem i steden. :sukk:

Vel, jeg står ved det jeg svarte over. Ungdommer mener jo alt er urettferdig, det er en del av tenårene. Det er viktig som forelder å være et godt forbilde

Skrevet (endret)

Jeg synes det er en dusteregel at man ikke får lov å jobbe litt så lenge man er stor nok til å ønske det selv, så dette hadde jeg oversett. Og det er jo positivt at barnet ønsker å tjene penger selv.

Sannsynligvis kan også avisen gjøre dette rent juridisk, siden de bare selger avisene til henne, og hun videreselger dem, og de ikke ansetter henne. Dette er jo det samme som korps ol gjør når de selger julehefter, og de er jo ofte yngre enn 13 år de også.

Endret av Glør
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva med å la 12-13 åringer være barn, hvorfor skal de jobbe? Er dere fattige?

Skrevet

Bare en kommentar til det du skriver om at 13åringer ikke får egen konto, hvor har du det fra? Jeg har hatt min egen konto fra før jeg var 13, men kunne ikke få visa electron-kort tilknyttet kontoen før etter jeg hadde fylt 13. Sikker på at du ikke har missforstått banken?

Når det gjelder det du _egentlig_ spurte om, jeg synes det er rart (og litt useriøst) at avisen ikke bryr seg om reglene, men samtidig ser jeg ikke problemet med at barn som snart fyller 13 jobber.

Skrevet

Jeg synes ikke foreldre skal lære barne sine at lovbrudd er greit.

Skrevet

Bare en kommentar til det du skriver om at 13åringer ikke får egen konto, hvor har du det fra? Jeg har hatt min egen konto fra før jeg var 13, men kunne ikke få visa electron-kort tilknyttet kontoen før etter jeg hadde fylt 13. Sikker på at du ikke har missforstått banken?

Da har jeg sikkert misforstått banken. Dette var det ikke jeg som sjekket opp. Er visst mye som vi ikke har satt oss godt nok inn i :)

Skrevet

Hva med å la 12-13 åringer være barn, hvorfor skal de jobbe? Er dere fattige?

Hva med å lese innlegget? Barnet har skaffet seg jobben selv - helt på egenhånd. Diskusjonen her hjemme går på om vi skal godta det eller ikke.

Skrevet (endret)

Jeg ringte nettopp postbanken og de sier at man kun kan ha sparekonto fram til man fyller 13, og at man må ha fylt 13 for å få vanlig brukskonto. De sier også at de har den laveste aldersgrensa på dette. :)

Endret av Phaedra
Skrevet (endret)

Sannsynligvis kan også avisen gjøre dette rent juridisk, siden de bare selger avisene til henne, og hun videreselger dem, og de ikke ansetter henne.

Hun har arbeidskontrakt på faste dager, hvor det står hvordan salget skal gjennomføres og hva hun skal gjøre de dagene hun ikke kan jobbe. Hun har også oppsigelsestid og feriepenger. Slik jeg forstår det så er hun ansatt. Når jeg ringte dem og spurte så sa de også at de var enig i at de ikke hadde lov til å ansette henne, men at de gjør det alikevel, fordi "alle gjør det".

Endret av Phaedra
Skrevet (endret)

Jeg ringte nettopp postbanken og de sier at man kun kan ha sparekonto fram til man fyller 13, og at man må ha fylt 13 for å få vanlig brukskonto. De sier også at de har den laveste aldersgrensa på dette. :)

Det var nok en sparekonto av noe slag jeg hadde før jeg fikk bankkort ja (mener dog man kunne ta ut penger så ofte man ville, iallfall såpass ofte at jeg ikke merket noe til det :) )

Men det er jo ingenting i veien for å bruke en sparekonto som lønnskonto, forutsatt at man får ut pengene igjen :)

edit: Sparekontoer for barn så ut til å være beregnet for foreldre som skulle spare til barna, og ikke som en "sparegris" barna kan bruke til å spare til ferier og liknende. Virker som om reglene har blitt strengere med årene, det begynner å bli noen år siden jeg var barn :) *skal unngå å dra tråden mer ut på viddene nå*

Endret av mias
Skrevet

har en sønn som har solgt avis om søndagen siden han var 13. En trenger ikke eget kontonummer, i alle fall ikke for den avisen han selger for. Han hadde ikke egen konto i begynnelsen (kun sparekonto) Ikke noe problem, jeg betaler regningen og setter pengene han har tjent inn til ham. Her vikarierer søsteren for ham når han ikke kan. Hun er 11,5, men jeg følger henne da rundt på ruten. Regner og med at hun overtar når han gir seg(får en annen jobb)Det har vel ingenting med å være fattig å gjøre, å lære ungene til å tjene sine egne penger...Vi er absolutt ikke fattige, har sikkert mer enn gjennomsnittet, likevel har mine jobbet fra de var 13.

Skrevet

Vi har hatt barn som har gått med avisen på søndager, men har valgt en løsning der barnet må holde seg til reglene. Om grensen er 13 år så er det nettopp det den er. Resultatet ble at barnet måtte vente til det ble 13.

Personlig er jeg av den mening at jeg som forelder ikke kan børste bort andres regler som uviktig, - uansett hvor uenig jeg er i dem. I så tilfelle sier jeg indirekte at reglene som foreldrene til "Ola og Kari" har laget ikke er viktige og derfor ikke behøver å følges. Hvis jeg kan si at reglene ikke skal følges så vil barnet bli det neste som mener det ikke behøver å følges. Barnet klarer ikke å se forskjell på hvilke regler som må følges og hvilke som ikke er så viktig.

Også hos oss har dette med regler skapt problemer fra tid til annen fordi andre får lov, men barna forstår etterhvert at reglene er forskjellig og har faktisk akseptert at denne typen regler skal overholdes hos oss. Det medfører dessverre at jeg kan la det skli ut på andre ting som f.eks. en sjokolade midt i uka eller at de får komme hjem 1 time senere enn avtalt om det er noe som er "veldig viktig/morro". Men da er det i tilfelle de reglene JEG har laget som blir bruddt. Ikke "Norges Lover".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...