Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Hei! Stebarnet vårt vil veldig gjerne være registrert bosatt både hos oss og hos moren da hun bor 50/50 hos begge. Kan man være registrert bosatt to steder? Vil dette i så fall ha noen innvirkning på f.eks. barnebidrag og skatteklasse for moren (eller for oss for den saks skyld), eller vil det ikke skje noen endring?
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2010 #2 Skrevet 11. april 2010 Man kan ikke være registrert bosatt på to steder samtidig.
trinelisemor Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 Man kan fint være bosatt på 2 steder. Dersom hun i dag er registrert hos sin mor, så vil hennes mor være registrert i skatteklasse 2 hvert eneste år, og pappan (som du bor sammen med) vil være registrert i skatteklasse 1 hvert eneste år. (Dette tatt i betraktning av at det ikke er flere barn i deres forhold. Har de allerede flere barn i fra før, og noen av de allerede bor hos dere, så er saken en anne). Men om de kun har denne dattere, så kan hun velge å være registrert på begge adresser. Da fungerer det slik at mamman og pappan til barnet veksler annenhvert år på å være i skatteklasse 1 og skatteklasse 2. Skatteklasse 2 er da fordelaktig, da man skatter mindre. Dersom hun er registrert kun hos sin mor, så får moren utvidet barnetrygd (om hun er under 18). Bor hun på begge adressene, så vil begge foreldrene få utbetalt normal barnetrygd. Men ja.... skilsmissebarn har full rett til å være registrert på 2 adresser. Mine barn er det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #5 Skrevet 12. april 2010 TS igjen, Jeg ser at du spesifiserer om det er flere barn i forholdet: ja. Det er to barn, og begge bor 50/50, men det er kun den ene som har ytret et høylydt ønske om å være registrert begge steder (den eldste). Hvis først den ene velger å være registrert begge steder så er det godt mulig at den andre også blir registrert bosatt hos oss også, vi har egentlig ikke tenkt så mye over det, for det er på mange måter bare en formalitet. I dette tilfellet er det moren som har mest behov for barnetrygden. Vil det endre situasjonen om det er to barn, eller fungerer det som skissert ovenfor så lenge de bor 50/50?
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2010 #6 Skrevet 12. april 2010 TS igjen, Jeg ser at du spesifiserer om det er flere barn i forholdet: ja. Det er to barn, og begge bor 50/50, men det er kun den ene som har ytret et høylydt ønske om å være registrert begge steder (den eldste). Hvis først den ene velger å være registrert begge steder så er det godt mulig at den andre også blir registrert bosatt hos oss også, vi har egentlig ikke tenkt så mye over det, for det er på mange måter bare en formalitet. I dette tilfellet er det moren som har mest behov for barnetrygden. Vil det endre situasjonen om det er to barn, eller fungerer det som skissert ovenfor så lenge de bor 50/50? Den løsningen som praktiseres oftest når det er 2 barn involvert er at de har hver sin bostedsadresse. I praksis betyr dette at mor "taper" 1 barnetrygd + barnebidrag for dette barnet (det siste er ikke nødvendiigvis helt riktig), mens far får den barnetrygden mor skulle hatt (han kunne fått 2 barnetrygder om dere ikke var samboere) men han får også alle utgiftene ved barnet (klær, fritidsaktiviteter, etc) Jeg vil derfor påstå at mor i realiteten kommer ut med `0`fortjeneste/utgift om ett barn flytter til far. Også far kommer ut på ca `0`. Men dette forutsetter at barna fordeles med en dag ekstra hos den ene forelderen. Om dere etter en stund velger en privat avtale som tilsier at barna er 50% hos hver av foreldrene tror jeg NAV har for mye annet å gjøre enn å lage en papirmølle på denne endringen. Dette er imidlertid et avvik i forhold til det barnet ønsker ettersom det på papiret synes som barnet bor mest hos sin far.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #7 Skrevet 12. april 2010 Den løsningen som praktiseres oftest når det er 2 barn involvert er at de har hver sin bostedsadresse. I praksis betyr dette at mor "taper" 1 barnetrygd + barnebidrag for dette barnet (det siste er ikke nødvendiigvis helt riktig), mens far får den barnetrygden mor skulle hatt (han kunne fått 2 barnetrygder om dere ikke var samboere) men han får også alle utgiftene ved barnet (klær, fritidsaktiviteter, etc) Jeg vil derfor påstå at mor i realiteten kommer ut med `0`fortjeneste/utgift om ett barn flytter til far. Også far kommer ut på ca `0`. Men dette forutsetter at barna fordeles med en dag ekstra hos den ene forelderen. Om dere etter en stund velger en privat avtale som tilsier at barna er 50% hos hver av foreldrene tror jeg NAV har for mye annet å gjøre enn å lage en papirmølle på denne endringen. Dette er imidlertid et avvik i forhold til det barnet ønsker ettersom det på papiret synes som barnet bor mest hos sin far. Vel, situasjonen er den at begge barna bor to uker her og to uker hos moren, etter muntlig avtale. Samarbeidet er veldig bra imellom dem, så de har aldri laget skriftlig avtale om noe som helst. Det er ikke pengene det står på, tvert imot: Vi ønsker at moren skal få mest mulig støtte. Men barnet vil gjerne være registrert bosatt hos begge (hun vet ikke at dette kan ha innvirkning på barnetrygd osv.) Jeg tror det mer er en symbolsk handling fra hennes side Problemet er bare det at vi 1) trodde at man kun kunne være registrert bosatt ett sted 2) ikke egentlig vet hva som menes med "registrert bosatt", hvor er det man registrerer dette hen? Folkeregisteret? NAV? 3) ikke ønsker at moren skal miste den støtten hun får nå (hun bor alene, og har barna registrert boende hos seg, selv om de bor 50% hos oss) Så vi er egentlig ute etter en løsning som gjør den eldste glad, uten at det går ut over stønadene slik de er nå
Rosalie Skrevet 12. april 2010 #8 Skrevet 12. april 2010 Man kan bare ha en folkeregistrert adresse, ja. 1
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2010 #9 Skrevet 12. april 2010 Vel, situasjonen er den at begge barna bor to uker her og to uker hos moren, etter muntlig avtale. Samarbeidet er veldig bra imellom dem, så de har aldri laget skriftlig avtale om noe som helst. Det er ikke pengene det står på, tvert imot: Vi ønsker at moren skal få mest mulig støtte. Men barnet vil gjerne være registrert bosatt hos begge (hun vet ikke at dette kan ha innvirkning på barnetrygd osv.) Jeg tror det mer er en symbolsk handling fra hennes side Problemet er bare det at vi 1) trodde at man kun kunne være registrert bosatt ett sted 2) ikke egentlig vet hva som menes med "registrert bosatt", hvor er det man registrerer dette hen? Folkeregisteret? NAV? 3) ikke ønsker at moren skal miste den støtten hun får nå (hun bor alene, og har barna registrert boende hos seg, selv om de bor 50% hos oss) Så vi er egentlig ute etter en løsning som gjør den eldste glad, uten at det går ut over stønadene slik de er nå Som andre sier så aksepterer ikke myndighetene 2 bostedsadresser. En kan godt si at myndighetene med et slikt system motarbeider delt omsorg, dvs omsorgsløsninger som ikke anbefalles av myndighetene. Systemet (hos Folkeregisteret) klarer rett og slett ikke å registrere samme personnummer på 2 forskjellige adresser slik jeg har forstått enkelte påstander. Dette betyr i realiteten at barns ønsker om å bli registrert hos begge foreldrene etter samlivsbrudd blir nektet og trenert av norske myndigheter. En helt annen sak (men likevel et eksempel på hvor strengt myndighetene ønsker vi skal tilpasse oss deres løsninger mht bosted, omsorg, etc) er eksempelet der en mannlig TV kjendis (jeg husker ikke navnet) adopterte et barn. Det viste seg imidlertid å være bortimot umulig å registere barnet med bosted hos denne kjendisen fordi systemet ikke klarte å registere barnet hos far så lenge mor ikke var kjent. Igjen viser dette myndighetenes motvilje til å la barn bo hos fedre og/eller anse fedre som likeverdige foreldre. Jeg tror faktisk de fleste fedre unner mødrene en god økonomi med et nært forhold til sine barn slik dere gjør. Samtidig tror jeg de fleste mødre unner fedrene en god økonomi med et nært forhold til sine barn. Dessverre er det både mødre og fedre som motarbeider den andre part og dermed motarbeider barnas ønsker også, og det er dessverre disse foreldrene en legger best merke til i diskusjoner og i eget nærområde. Jeg håper dere finner en god løsning selv om myndighetene har problemer med å akseptere at deres datter skal få ha adresse hos begge foreldrene. Vi vet at myndighetene sakte følger etter befolkningen, selv om de faktisk ligger minst 2 tiår etter Ola og Kari Nordmann mht valg av f.eks. omsorgs og boligløsninger.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2010 #10 Skrevet 12. april 2010 Man kan ha en postadresse og en bostedsadresse i folkeregisteret, så hvis det hjelper på barnets ønske om å være registrert begge steder, så kan hun jo endre postadressen til deres adresse.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #11 Skrevet 3. desember 2014 Man kan fint være bosatt på 2 steder. Dersom hun i dag er registrert hos sin mor, så vil hennes mor være registrert i skatteklasse 2 hvert eneste år, og pappan (som du bor sammen med) vil være registrert i skatteklasse 1 hvert eneste år. (Dette tatt i betraktning av at det ikke er flere barn i deres forhold. Har de allerede flere barn i fra før, og noen av de allerede bor hos dere, så er saken en anne). Men om de kun har denne dattere, så kan hun velge å være registrert på begge adresser. Da fungerer det slik at mamman og pappan til barnet veksler annenhvert år på å være i skatteklasse 1 og skatteklasse 2. Skatteklasse 2 er da fordelaktig, da man skatter mindre. Dersom hun er registrert kun hos sin mor, så får moren utvidet barnetrygd (om hun er under 18). Bor hun på begge adressene, så vil begge foreldrene få utbetalt normal barnetrygd. Men ja.... skilsmissebarn har full rett til å være registrert på 2 adresser. Mine barn er det. http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/Happy.gif Dette stemmer jo ikke! Man har KUN lov til å være folkeregistrert ett (1) sted om gangen. Mange av de såkalt ressurssterke løser dette ved at barnet er folkeregistrert f.eks 1.året hos far, 2.året hos mor...osv. annenhver gang årlig. Inntil myndighetene gjør noe mer fornuftig for alle med "delt bosted" blir det mye byråkrati og kostnader for kommuner ig Skatteetaten! Anonymous poster hash: 9e5bf...549 1
Toolose Skrevet 3. desember 2014 #12 Skrevet 3. desember 2014 Åj, snakk om å dra opp en nesten 5 års gammel tråd!!
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #13 Skrevet 4. desember 2014 Åj, snakk om å dra opp en nesten 5 års gammel tråd!! 5 år, 10 år...tråden er uansett like og evig aktuell!!!!!!!!!Anonymous poster hash: 9e5bf...549
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå