pantera Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Jeg har tenkt litt på å lage et gjerde i hagen ettersom jeg har en hund og det er mange(!) katter i nabolaget. Det hadde vært greit å kunne slippe henne litt løs utenfor og trent med henne uten å tenke på alle kattene som florerer rundt om kring. Tingen er bare at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Jeg vil ikke ha noe sykt dyrt gjerde, men jeg kan godt jobbe litt selv for å få det opp. Slike gjerder som det pleier å være i barnehager synes jeg ikke er noe særlig. Det beste hadde å hatt et høyt gjerde i tre som jeg kunne male i samme farge som huset. Men går det ann å kjøpe noe ferdigsett i tre som man kan sette opp?
miss daisy Skrevet 11. april 2010 #2 Skrevet 11. april 2010 Ta deg en tur på en byggvare, f.eks Obs bygg. Der har de ferdigsett i forskjellige lengder/høyder, men jeg vet ikke om de som er høye er gode nok tl ditt formål, de er kanskje mer solvegger. Men de som er 60/80 ca høye er vanlige tregjerder. Men om de skal stå stødig i jorda, så må du grave og støpe. Alt dette kan de forklare deg/vise deg på byggvaren. Lykke til!
Nr14 Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 Vi skal sette opp stakittgjerde og benytte jordspyd. Enklere på den måten men samtidig litt jobb om en stund å rette opp igjen evnt. skjevheter som vil bli av frost og tele fra år til år. Vi bygger vårt selv men ser at du har fått tips om moduler du kan kjøpe i posten ovenfor her:) Vet at Felleskjøpet også har lignende opplegg til salgs. Gjerdet blir oppsatt hos oss også med tanke på at hundene skal få springe litt fritt her, men det kan ikke brukes til hundegård. Ubevokta så vil hundene elegant suse over ett meters høyt gjerde.
Gjest SmallTalk Skrevet 13. april 2010 #4 Skrevet 13. april 2010 De fleste byggvareforretninger har ferdige gjerdebiter som du kan sette sammen selv, på samme måte som levegger. Men å lage et gjerde er ikke så vanskelig. Det du må bestemme deg for er lengden på gjerdet (hvor skal det gå) og høyden på det. Deretter så bestemmer du deg for hvordan du vil det skal se ut. (Type stakitt, skigard osv). Deretter så drar du til en byggvareforretning og spør de om råd. Du vil trenge stauer eller påler, du vil trenge planker som du spikrer fast horisontalt på disse oppe og nede og du vil trenge plank til å kle gjerdet med. Og noe å sette alt sammen med (skruer eller spiker). Vanskelig er det ikke, men det er nok litt tidkrevende. Ihvertfall dersom du skal skjære til planken også. Da er det nok fordel med en liten elektrisk sag, for det kan bli slitsomt for hånd. Gjerde rundt tomta er gull verdt dersom man har hund (Med mindre hunden er like sleip som min og klatrer over. Og det gjerdet er 1,20 m høyt!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå