Zzyzx Skrevet 11. april 2010 #1 Del Skrevet 11. april 2010 Njaei, jeg vet ikke helt. Jeg fant en artikkel på Dinside.no, som med stor entusiasme fortalte at noen forskere hadde fått meget gode resultater ved å behandle pasienter med ekstremt tannlegeskrekk med akupunktur, rett før behandlingen. Artikkel på dinside.no. De henter sin nyhet fra BBC. Jeg leser disse, og tenker at de som har skrevet har på en måte kanskje littegranne sagt i ikke rene ord at dette egentlig bare forteller at det kan være verd å gjøre mer forskning på, siden både utvalg og metoder ikke helt holder mål til å få publisert og anerkjent studien. Jeg får ikke tilgang til hele forskningsrapporten, men sammendraget her sier akkurat det jeg trodde dette her var. Ingen basis for å påstå at det hjelper, men kanskje basis for å foreta skikkelig forskning med kontrollgrupper og sånt. Konklusjon: det irriterer meg at media fremstiller dette her som noe håndfast, for det er det ikke. Jeg lider selv av tannlegeskrekk, men jeg har funnet mitt placebo i den sammenheng. Det holder at tannlegen kliner på bringebærbedøvelsesgele, hvis han ikke gjør det så må jeg ha beroligende midler man bare får på resept. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. april 2010 #2 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Njaei, jeg vet ikke helt. Jeg fant en artikkel på Dinside.no, som med stor entusiasme fortalte at noen forskere hadde fått meget gode resultater ved å behandle pasienter med ekstremt tannlegeskrekk med akupunktur, rett før behandlingen. Artikkel på dinside.no. De henter sin nyhet fra BBC. Jeg leser disse, og tenker at de som har skrevet har på en måte kanskje littegranne sagt i ikke rene ord at dette egentlig bare forteller at det kan være verd å gjøre mer forskning på, siden både utvalg og metoder ikke helt holder mål til å få publisert og anerkjent studien. Jeg får ikke tilgang til hele forskningsrapporten, men sammendraget her sier akkurat det jeg trodde dette her var. Ingen basis for å påstå at det hjelper, men kanskje basis for å foreta skikkelig forskning med kontrollgrupper og sånt. Konklusjon: det irriterer meg at media fremstiller dette her som noe håndfast, for det er det ikke. Jeg lider selv av tannlegeskrekk, men jeg har funnet mitt placebo i den sammenheng. Det holder at tannlegen kliner på bringebærbedøvelsesgele, hvis han ikke gjør det så må jeg ha beroligende midler man bare får på resept. Dette er en veldig tåpelig og verdiløs studie, av mange grunner: 1: Det var ingen kontrollgruppe. 2: De sammenligner pasientenes angstnivå før prosedyre med angstnivået ETTER akupunktur OG gjennomført behandling. "At baseline,the patients reported moderate to severe anxiety with a median BAI score of 26.5 (range 1845). After acupuncture and dental surgery, the mean BAI score had significantly decreased to median 11.5 indicating mild anxiety (p<0.001)" BAI er Becks Anxiety Inventory, som er et selvrapporteringsskjema som er ganske mye brukt. Beck er liksom en av klassikerne på angst og depresjon. Anyways, hva er vitsen med å sammenligne angsten FØR med angsten ETTER selve inngrepet. Det er jo effekten av akupunktur man er ute etter, og da må man ikke confounde den med selve kirurgien. Såpass forstår alle grunnfagsstudenter men ikke redaktøren i "acupuncture in medicine" Jeg mener, det skulle da bare mangle at angstnivået synker etter at behandlingen er gjennomført? Da er det jo ikke noe å være redd for lenger, og den angst man evt sitter igjen med, er den generelle hverdagsangsten. edit: Dessuten så var det, i tillegg til at det ikke var noen kontrollgruppe, og valget av tidspunkter for måling av angst, samt confounding mellom angst postkirurgisk og post akupunktur, også veldig få case, bare 20. Så alt i alt kan man vel si at her er alt som KAN gjøres galt, faktisk også GJORT galt. Forøvrig ikke så uvanlig for denslags type studier. Endret 12. april 2010 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 12. april 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Ja, nemlig. Tannlegeskrekken er på sitt laveste rett etter en behandling. Jeg har fått hele rapporten, og det er ingen som helst grunn til at media skal rapportere dette som en behandling mot tannlegeskrekk. Endret 12. april 2010 av Zzyzx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå