Babe901 Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Hei hei. Jeg starter med praksis i morgen og er student på førskolelærerlinjen. Jeg skal ha 3 didaktiske opplegg sammen med barn, og har bestemt meg for å ha et opplegg innen naturfag, et innen samfunnsfag, og et innenfor fysisk fostring. Jeg er ikke helt i det kreative hjørnet, og lurte på om noen her har noen forslag til aktiviteter jeg kan gjøre?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #2 Skrevet 11. april 2010 Dersom du ikke klarer å tenke dette ut selv har du vel strengt tatt ikke noe på utdanningen å gjøre, gjør leksene dine selv!!
Leanne Skrevet 11. april 2010 #3 Skrevet 11. april 2010 Har du vært i praksis der tidligere? Hvis ikke, så synes jeg du skal vente med å velge ut hva du vil ha opplegg innenfor før du blir kjent med barna. For selv om du ikke er i det kreative hjørnet, så kan det hende at det er nettopp et slikt opplegg barna ville satt pris på... Bli kjent med barna, snakk litt med pedagogisk leder om hva de pleier å ha av opplegg, og finn på noe HELT annet Lykke til
Gjest Imsdal Skrevet 11. april 2010 #4 Skrevet 11. april 2010 Hei hei. Jeg starter med praksis i morgen og er student på førskolelærerlinjen. Jeg skal ha 3 didaktiske opplegg sammen med barn, og har bestemt meg for å ha et opplegg innen naturfag, et innen samfunnsfag, og et innenfor fysisk fostring. Jeg er ikke helt i det kreative hjørnet, og lurte på om noen her har noen forslag til aktiviteter jeg kan gjøre? Det er lurt å bli kjent med barnegruppen før du bestemmer deg for noe, kanskje de er opptatt av noe spesielt som du kan bygge videre på. Når jeg var ute i praksis var det en historie barna hadde jobbet en del med som vi dramatiserte sammen - kjempegøy! Kanskje det er en ide å utnytte årstiden? Litt avhengig av hvilken aldersgruppe du skal ha selvfølgelig, men noen ideer kan jo være: Vårtegn, dyreliv om våren, fugler.. Jeg har også hatt opplegg i fysisk fostring, da hadde vi en regellek (Hauk og due), i ulendt terreng. Litt av grunnen for den leken var at dersom man har barn som ikke leker, på grunn av feks. språkvansker så regnes regellek som inngangsbilletten for disse barna. Her kan du lære de reglene på forhånd, slik at de også kan delta.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #5 Skrevet 11. april 2010 Hei, hva år går du? Du må ha tenkt noe mer enn fag når det gjelder oppgavene for å få hjelp. Når jeg er veileder får studenter så pleier det å følge med danske detaljerte planer for hva studenten skal gjøre, og hva målsetninger det er i praksisperioden. Les på oppgavene, snakk med veileder og legg vekt på alder og hvor mange barn du har med i opplegget. Sett deg klare mål for hva du vil og tenk gjennom alle eventualiteter på forhånd. Lykke til!
Babe901 Skrevet 11. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. april 2010 Dersom du ikke klarer å tenke dette ut selv har du vel strengt tatt ikke noe på utdanningen å gjøre, gjør leksene dine selv!! Virkelig ikke nødvendig med surt svar. Hvis du synes det var et så dumt spørsmål, så kunne du latt være å svart!
Babe901 Skrevet 11. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 11. april 2010 Har du vært i praksis der tidligere? Hvis ikke, så synes jeg du skal vente med å velge ut hva du vil ha opplegg innenfor før du blir kjent med barna. For selv om du ikke er i det kreative hjørnet, så kan det hende at det er nettopp et slikt opplegg barna ville satt pris på... Bli kjent med barna, snakk litt med pedagogisk leder om hva de pleier å ha av opplegg, og finn på noe HELT annet Lykke til Takk for hyggelig svar Ja har vært der før, så kjenner barna litt hvertfall. Kom i litt kreativ stemning, så fant et av oppleggene. Tenkte å lage en slags natursti med poster på det ene opplegget hvertfall.
Babe901 Skrevet 11. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 11. april 2010 Det er lurt å bli kjent med barnegruppen før du bestemmer deg for noe, kanskje de er opptatt av noe spesielt som du kan bygge videre på. Når jeg var ute i praksis var det en historie barna hadde jobbet en del med som vi dramatiserte sammen - kjempegøy! Kanskje det er en ide å utnytte årstiden? Litt avhengig av hvilken aldersgruppe du skal ha selvfølgelig, men noen ideer kan jo være: Vårtegn, dyreliv om våren, fugler.. Jeg har også hatt opplegg i fysisk fostring, da hadde vi en regellek (Hauk og due), i ulendt terreng. Litt av grunnen for den leken var at dersom man har barn som ikke leker, på grunn av feks. språkvansker så regnes regellek som inngangsbilletten for disse barna. Her kan du lære de reglene på forhånd, slik at de også kan delta. God idé med gode grunner for å sette i gang nettopp den leken:D
Babe901 Skrevet 11. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 11. april 2010 Hei, hva år går du? Du må ha tenkt noe mer enn fag når det gjelder oppgavene for å få hjelp. Når jeg er veileder får studenter så pleier det å følge med danske detaljerte planer for hva studenten skal gjøre, og hva målsetninger det er i praksisperioden. Les på oppgavene, snakk med veileder og legg vekt på alder og hvor mange barn du har med i opplegget. Sett deg klare mål for hva du vil og tenk gjennom alle eventualiteter på forhånd. Lykke til! Takk for tips Skal lese over arkene en gang til, så kommer det vel opp flere idéer i hodet mitt etter hvert.
Dyregod Skrevet 11. april 2010 #10 Skrevet 11. april 2010 Hvilken alder er det på barna? Du må ihvertfall tilpasse det etter alder og utvikling. Natursti er veldig moro, dette går jo innunder alle de tre fagene du nevnte. Det er mange fine aktiviteter du kan ha ute, det står mye om det i fagbøker på førskolelærerstudiet Hauk og due er morsomt, alle fiskene i havet osv.. Dette går under fysisk fostring, men hvis det gjøres ute er det også naturfag. Bruk naturen. I samfunnsfag kan dere lære barna om nærmiljøet, gå turer rundt i nabolaget, gjør dem kjent med barnehagens nærmiljø. Dette gjorde vi første året på flu Jeg går nå mitt siste år på flu =) Lytt til hva barna er opptatt av, observer og bli kjent med barna først, da er det lettere å få dem med på oppleggene
Dyregod Skrevet 11. april 2010 #11 Skrevet 11. april 2010 Og ellers er det veldig morsomt å gå turer og fange insekter i insektsglass, ta dem med til barnehagen og studer dem. Men husk å slippe dem fri igjen, med barna, slik at de lærer at man skal behandle alt som lever pent Det finnes slike insektsfangere hvor man kan høre lydene deres og kikke på dem i forstørrelsesglass, slikt får du tak i i leketøysforretninger.
Caramba Skrevet 12. april 2010 #12 Skrevet 12. april 2010 (endret) Min 3-åring har mange morsomme aktiviteter i bhg både ute og inne. De er delt i små grupper ca 1,5 time hver dag, med fast opplegg. Det er ikke komplisert. Her er noen eksempler: -Perling -Lego og byggeklosser -Hauk og Due, Bro Bro Brille og andre leker (oftest ute) -Foto -Tegning -Sisten ute -Eventyrstund -Rim og Regler, sang -Tema "Våren" feks, ser etter vårtegn. Dette driver de med nå. Osv osv osv, bare fantasien setter grenser her. Endret 12. april 2010 av Caramba
Gjest Imsdal Skrevet 12. april 2010 #13 Skrevet 12. april 2010 God idé med gode grunner for å sette i gang nettopp den leken:D Bare sånn for ordens skyld (du vet det helt sikkert fra før og ), men om du skal ha en lek med fokus på at alle skal være med må du legge opp til en aktivitet der du møter de mindre flinke lekerene på et område de er flinke. Så om det finnes barn på avdelingen som lett faller ut av leken, så må du finne ut hvilket området er vedkommende sterkt på. Et tips jeg fikk når jeg skulle ha slike opplegg var "keep it small and simple" og å ta utgangspunkt i noe barna hadde kjennskap til fra før. Siden du er i praksis har du ikke all verden med tid, og ting tar tid! Barna der jeg var hadde lekt hauk og due et par ganger før, så de kunne ikke leken sånn kjempegodt, men det gjorde det mye lettere for meg å ha den aktiviteten. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå