Gjest Daisy Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Samboeren min har bedt meg om å skrive inn her for han (han er ikke så god på å uttrykke seg skriftlig selv), så vær så snill å ikke halshugge meg som fæl stemor. Jeg blander meg ikke i dette, men han lurer på hva som blir rett og feil og jeg vil holde mine egne meninger litt i bakgrunnen. Han har en datter fra et tidligere forhold. Datteren bodde før halvparten av tida hos han, men i et par år har hun etter eget ønske bodd fast hos mor og vært hos far annenhver helg + +. Nå ønsker jenta å dele bosted igjen, noe både far, mor og jeg synes er kjempeflott. Men så blir det et spørsmål om hvordan man skal løse dette økonomisk. Far betaler bidrag regnet ut ifra at datteren er hos han 4-6 netter pr mnd. Dette ønsker han å fortsette med selv om datteren nå skal bo halvparten av tida hos han. Han gir datteren lommepenger når hun er hos oss og betaler for ting jenta gjør den uka hun er her. Mor kjøper klær, betaler for faste fritidsaktiviteter (svømmetrening) osv. Far kjøper klær/sko til datteren iblant når han har litt penger til overs, men ikke på fast basis. Far har mye lavere inntekt enn mor. Om far hadde hatt ansvar for innkjøp av klær ville det betydd billige klær fra Cubus, H&M osv. Mor synes det er viktig at datteren får finere klær av høyere kvalitet, og velger derfor dyrere innkjøp. Nå ønsker mor at far ikke skal betale bidrag, men at han heller skal betale halvparten av utgiftene til klær og fritidsaktiviteter. Far mener han ikke har råd til å følge mors kjøpevaner, så han foretrekker at han heller betaler fullt bidrag sånn at mor får litt ekstra hver måned. Mor får i tillegg dobbel barnetrygd og skatteklasse 2, noe far ikke har. Hvordan kan dette løses på best mulige måte?
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2010 #2 Skrevet 11. april 2010 Når de har 50/50 ordning er det gjensidig bidragsplikt. Dette løses vanligvis ved at den som tjener mest betaler til den som tjener minst. Siden disse to foreldrene helt tydelig er enig om et grunnprinsipp - nemlig at de har fellesforsørgelsesprinsipp - ville det vært bedre om de ble enige om et utgangspunkt for delingen av utgifter. Jeg kan forstå at far ønsker å betale fast og bidrag, men jeg forstår også mor som ønsker faktiske utgifter delt. Kan de møtes på halvveien? Dvs. at en eller annen plattform blir lagt til grunn og utgiftene delt i forhold til denne? F.eks. SFO, fritidsaktiviteter etc blir delt 50/50 ut fra den faktiske utgiften. Utgifter til klær blir delt ut fra f.eks. SIFO budsjettet? Lag et årsbudsjett, del kostnaden på 12, bli enige om at beløp skal justeres f.eks. 1 gang pr år med SIFO budjsettet som utgangspunkt. Ved å dele kostnaden på 12 så betaler far et fast beløp og kan dermed forutsi sin utgift. Mor må kanskje med dette sette av penger til den måneden utgiften kommer, og hun må kanskje spytte i noen kroner selv for å få en dyrere løsning, men dette er mer i tråd med hva de begge tjener. Det er forsørgelsesplikt og ikke "luksusplikt".
Gjest Daddy Cool Skrevet 11. april 2010 #3 Skrevet 11. april 2010 Blondie65 er inne på en del viktig punkter og hennes løsning mht bidrag er det som ofte benyttes. Jeg vil imidlertid legge til en del punkter som benyttes av en del foreldre. Når en skal velge hvordan det økonomiske skal ordnes rent praktisk er det viktig å også være klar over hvilken løsning myndighetene praktiserer slik at det ikke blir en negativ "aha-opplevdelse" om det skulle oppåstå uenighet og en må finne en praktisk løsning som er nærmere det loven tilsier. De punktene som jeg beskriver nedenfor kan være endret nå ettersom det som fremkommer er basert på hva venner av meg med et barn opplevde for noen år siden (de har begge flyttet så jeg vet ikke hvordan de praktiserer dette idag). Andre vil sikkert kunne rette opp de feilene jeg eventuelt har. 1) Myndighetene har lenge ønsket å forhindre at barn får like mye samvær med begge foreldrene. Derfor har de laget et lovverk som motarbeider en slik løsning økonomisk og som oppfordrer til konflikt. Nå har imidlertid titusner av barn og foreldre valgt å tross myndightenes skepsis til felles omsorg. Ofte pga at barna ønsker en sånn løsning på samme måte som i det tilfellet du (TS) beskriver. Derfor har myndighetene nå kommet med et nytt lovverk som i større grad enn tidligere åpner for felles omsorg fom 1.Juli iår. Men lovverket som skal lage en smidig løsning for de som ønsker en slik ordning er fortsatt ikke på plass. 2) Bidragsløsningen er fortsatt den samme som tidligere (les innlegget fra Blondie65). Dette betyr at "foreldrene betaler bidrag til hverandre" som om de begge var aleneforelder. Bidsragets størrelse kan dere regne dere fram til i Bidragsveilederen på NAV sin side. Dette betyr at dere må gjøre 2 beregninger. En beregning der mor er bidragsmottager/bostedsforelder og far er bidragsyter (som idag), og en annen beregning der far er bidragsmottager/bostedsforelder. Differansen betales av den som tjener mest. Jeg gjør oppmerksom på at dette er "den vanlige måten". Ren juridisk er det ikke mulig å benytte 2 bostedsadresser for barnet, og i en rettsak ville dere derfor antagelig fått bidrage annethvert år. 3) Det er som nevnt i punktet ovenfor ikke åpnet for delt bostadsadresse for barnet. Dette er naturligvis veldig konfliktskapende i en del situasjoner, så det er viktig å innse at dette er realiteten som ikke kan endres om dere ikke ønsker å samarbeide. I praksis vil myndighetene si at barnet bot hos mor og far annethvert år, men det er dere som foreldre som er ansvarlig for å fortelle om adresseforandringen hvert år. Dere bør også fortelle om adresseforandringen til likningsmyndighetene slik at dere ikke får baksmell på skatten hver år dere har dårligst råd (det året dere har barnet boende hos dere. 4) Ettersom dere må endre bostedsadrese på barnet annethvert år vil dere også få barnebidrag annethvert år. Dette må dere selv gi beskjed om til NAV Som du vil se av punktene ovenfor er det slik at barnetrygd og skatteklasse 2 (skatteklasse 2 er ikke et alternativ der dere er samboere) utbetales til mot og far annethvert år. Ren praktisk velger mange foreldre med 2 barn å la det ene barnet bo det meste av tiden hos mor og det andre barnet bor det meste av tiden hos far. Der med kan (avhengig av sivil status) begge foreldrene fp barnetrygd for et barn ekstra + skatteklasse 2. Hvordan dere velger å praktisere kostnader er natutligvis opp til hver enkelt forelder, men jeg sitter igjen med et inntrykk av at dette ofte tilsier at den av foreldrene som har boligadresse det aktuelle året (og som får de offisielle støtteordningene) er den som også tar kostnadene ved klær, fritidsaktiviteter, etc. Ved større kostandaer, sykkel, ski, etc) er det ofte en splitt av kostnadene selv om det offisielt er den som har bostedsadressen som er pålagt denne kostnaden rent juridisk. Men ettersom en forhåpentligvis ikke kjøper sykkel og ski hvert år er det greit for de fleste å dele. Om barnet er på SFO, etc, blir også disse utgiftene ofte delt på tilsvarende måte (ref innlegget til Blondie65). Ofte deles det ihht inntekt f.eks. 42/57 (bare et eksempel), men like ofte velges det en løsning der foreldrene etter avtale velger å dele likt uavhengig av inntektsnivå.
Gjest annemor30 Skrevet 11. april 2010 #4 Skrevet 11. april 2010 Når de har 50/50 ordning er det gjensidig bidragsplikt. Dette løses vanligvis ved at den som tjener mest betaler til den som tjener minst. Siden disse to foreldrene helt tydelig er enig om et grunnprinsipp - nemlig at de har fellesforsørgelsesprinsipp - ville det vært bedre om de ble enige om et utgangspunkt for delingen av utgifter. Jeg kan forstå at far ønsker å betale fast og bidrag, men jeg forstår også mor som ønsker faktiske utgifter delt. Kan de møtes på halvveien? Dvs. at en eller annen plattform blir lagt til grunn og utgiftene delt i forhold til denne? F.eks. SFO, fritidsaktiviteter etc blir delt 50/50 ut fra den faktiske utgiften. Utgifter til klær blir delt ut fra f.eks. SIFO budsjettet? Lag et årsbudsjett, del kostnaden på 12, bli enige om at beløp skal justeres f.eks. 1 gang pr år med SIFO budjsettet som utgangspunkt. Ved å dele kostnaden på 12 så betaler far et fast beløp og kan dermed forutsi sin utgift. Mor må kanskje med dette sette av penger til den måneden utgiften kommer, og hun må kanskje spytte i noen kroner selv for å få en dyrere løsning, men dette er mer i tråd med hva de begge tjener. Det er forsørgelsesplikt og ikke "luksusplikt". Det blir jo helt feil! Mor kan da ikke tro at far betaler halvparten av "sosse" klærne som hun kjøper til barnet.. Da får mor holde seg på et normalt nivå. H&M, cubus ol.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2010 #5 Skrevet 11. april 2010 Det blir jo helt feil! Mor kan da ikke tro at far betaler halvparten av "sosse" klærne som hun kjøper til barnet.. Da får mor holde seg på et normalt nivå. H&M, cubus ol. Det hadde vært veldig fint om du leste hele innlegget før du svarer på en del av det, spesielt når du svarer som om jeg mener at far skal dekke "sosse" kostnader. Det har jeg aldri sagt. Jeg siterer meg selv i innlegget du har mistolket slik at du forstår hva jeg mener og står for: Mor må kanskje med dette sette av penger til den måneden utgiften kommer, og hun må kanskje spytte i noen kroner selv for å få en dyrere løsning, men dette er mer i tråd med hva de begge tjener. Det er forsørgelsesplikt og ikke "luksusplikt".
liv Skrevet 11. april 2010 #6 Skrevet 11. april 2010 Far sørger for klær hos seg, mor hos seg Om far tjener mindre enn mor kan far ha rett på bidrag fra mor
Gjest ts Skrevet 11. april 2010 #7 Skrevet 11. april 2010 Takk for informative svar! Far tenker han skal prøve å regne på dette i forhold til SIFO og bidrag. Hvis det viser seg at han egentlig skulle mottatt bidrag fra mor så antar han at hun vil slå seg til ro med at han fortsetter å betale bidrag til henne og at han bidrar litt ekstra når han kan. Han er ikke ute etter å snike seg unna sin plikt overfor datteren, men han har heller ikke lyst til å måtte leve av havregrøt for å tilfredstille mors forventninger om at datteren skal ha det nyeste nye hele tiden. Angående ideen om at far sørger for klær hos seg og mor hos seg: Fungerer sånt faktisk for noen? For det første blir det jo dobbelt opp av alt, og det ser jeg som sløsing både av hensyn til økonomi og miljø. Det verste er imidlertid hvordan barnet vil oppleve en sånn deling. Skal man si ved bytte av bosted at "nei, du får ikke lov til å ha på deg den røde genseren du er så glad i, nå må du bytte klær fordi du skal til mamma"? Det ville funket dårlig hos oss, så det alternativet blir nok ikke vurdert. Eller var det ment som en spøk?
Gjest Blondie65 Skrevet 11. april 2010 #8 Skrevet 11. april 2010 Angående ideen om at far sørger for klær hos seg og mor hos seg: Fungerer sånt faktisk for noen? For det første blir det jo dobbelt opp av alt, og det ser jeg som sløsing både av hensyn til økonomi og miljø. Det verste er imidlertid hvordan barnet vil oppleve en sånn deling. Skal man si ved bytte av bosted at "nei, du får ikke lov til å ha på deg den røde genseren du er så glad i, nå må du bytte klær fordi du skal til mamma"? Det ville funket dårlig hos oss, så det alternativet blir nok ikke vurdert. Eller var det ment som en spøk? For mange er nok dette det eneste fungerende alternativet fordi de ikke klarer å bli enige om annet. Det kan virke sprøtt - men ... Jeg tror foreldrene i ditt tilfelle har et godt grunnlag for å nærme seg enighet, i allefall hvis de kan finne en plattform som grunnlag. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 Min eks-samboer hadde barn fra før, men ikke 50/50. Likevel delte de alle utgifter til barna likt. Det de gjorde var å ta utgangspunkt i SIFO, samt ungenes fritidsaktiviteter og SFO/barnehageregninger. Dette delte de i to, minus barnetrygdene som også gikk inn på samme konto. Derfra ble alt kjøpt inn til ungene. Mor ønsket noen ganger å kjøpe dyre klær, da måtte hun betale selv. Dette fungerte veldig bra for dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå