retroxx Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Nå som eksamen snart er over gleder jeg meg til å bytte ut pensumbøker med gode historier. Lurer på om det er noen som kan anbefale noen bøker som har handling fra andre kulturer? har lest - Drageløperen - tusen stårlene soler - bokhandleren fra kabul - ikke uten min datter jeg er interissert i arabisk, latin-amerikansk, sør-amerikansk og afrikansk og asiatisk litteratur=) noe å anbefale?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #2 Skrevet 11. april 2010 Noen -sanne- historier som står i min bokhylle: Marching Powder, Rusty Young. Historie fra fengsel i Bolivia Three cups of tea, Greg Mortenson. Greg starter skoler i Pakistan Holy Cow, Sarah MacDonald. Reiseskildring fra India, morsom. Torbjørn Færøvik har flere reiseskildringer med historie og kultur flettet inn
miss daisy Skrevet 11. april 2010 #3 Skrevet 11. april 2010 Jeg er akkurat ferdig med Gardens of Water av Alan Drew. Anbefales :-) Utspiller seg i Tyrika i 1999 før/etter jordskjelvet. Konservativ tyrkisk muslim møter kristne amerikanere. Se her
^^Belle^^ Skrevet 11. april 2010 #4 Skrevet 11. april 2010 Memoirs of a Geisha - Arthur Golden. Historien er satt til før- og etter andre verdenskrig i Kyoto i Japan. Ellers er forfatteren Haruki Murakami veldig populær. Jeg har kun lest Norwegian Wood, likte den ikke så veldig godt, men den skal visstnok ikke være en god referansebok for hans andre verker. Kan jo også nevne The Constant Gardener av John le Carré, med handling fra Afrika - Kenya om jeg ikke tar helt feil.
Gjest spurvemann Skrevet 11. april 2010 #5 Skrevet 11. april 2010 goglet "arabisk litteratur" og fant denne oversikten, som er litt halvgammel. Har du lest "Huset ved moskeen"?
Gjest Bond Skrevet 12. april 2010 #6 Skrevet 12. april 2010 Kader Abdolah - Huset ved Moskeen. Ganske fin liten bok om Khomeinis tid. Rusdhie - Skam, Midnattsbarn Graham Greene - Vår mann i Havana, Den dypeste grunn, mfl (men vestlig perspektiv) Naipaul er jo fra Trinidad, så det gjenspeiles i bøkene. Orhan Pamuk har skrevet en del Tyrkia ("Snø" skriver om muslimsk revolusjon, "Mitt navn er karmosin" er mer historisk)
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 Jeg har nok litt samme smak som Bond.. Bøkene til Orhan Pamuk er bra ja, og gir en litt bedre forståelse av Tyrkia. Siste jeg leste av ham, var Snow. Han har jo senere fått Nobelprisen i litteratur. V.S. Naipaul - her har jeg bare lest Guerillas enda, men har hørt andre bøker av ham skal være bedre. Salman Rushdie (Midnight's Children) er jo et must. Rushdie var gjesteredaktør for American Short Stories i 2008, og anbefalte da blant annet forfatteren Daniyal Muenuddin (han har bodd i Norge) som har gitt ut In Other Rooms, Other Wonders. Den handler om Pakistan. An Ordinary Man (Paul Rusebagina.. eller noe sånt), handler om den etniske rensingen i Rwanda. I The God of Small Things (Arundhati Roy) foregår handlingen i India. Jeg synes Bokhandleren fra Kabul av Åsne Seierstad var temmelig oppskrytt, men jeg likte De Krenkede av samme forfatter. Den handler om Tjetsjenia. Det var de jeg kom på i farten, og jeg synes alle disse er gode bøker.
Tabris Skrevet 23. april 2010 #8 Skrevet 23. april 2010 (endret) Jeg vil anbefale: Ville Svaner av Jung Chang. Om tre generasjoner kvinner i Kina, spenner fra "gamle-Kina" hvor bestemor hadde innsnørte føtter, gjennom moren som levde gjennom starten på kulturrevolusjonen og datteren - forfatteren selv - og hennes erfaringer i og etter Maos tid. Prinsesse-trilogien av Jean P. Sasson Tre bøker skrevet fra perspektivet til en Saudi-Arabisk prinsesse. Hun må være anonym av hensyn til seg selv og sin familie, og skriver gjennom forfatteren Jean P. Sasson. Den skildrer hennes dagligliv som en del av den Saudi-Arabiske kongefamilien samt hvilke forhold hun og andre kvinner lever i. Endret 23. april 2010 av Tabris
møst Skrevet 23. april 2010 #9 Skrevet 23. april 2010 Medmennesker - 35 år i Kairos bakgater av Unni Wikan! Veldig spennende og lærerik bok, jeg klarte ikke å legge den fra meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå