Tenshi Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Har hatt en liten løvehode kanin i 5 år nå. Han har alltid hvert veldig aktiv, men veldig sta. I går kveld begynte han å riste på hodet og miste balansen som om han er blitt dement eller noe. Jeg har ikke hatt andre kaniner før. Å skjønner ikke helt det her. Er ingen dyrlege vakt på en søndag her jeg bor. Hadde det hvert en betendelse eller noe lignende ville han vel prøvd å klø seg i øret. Det gjør han ikke. Bar sitte å rister på hodet å pupillene beveger seg myye. Men han spiser og drikker. Men ligger litt mer iro etter som han mister balansen når han hopper å beveger seg for fort.
Twinkle* Skrevet 13. april 2010 #2 Skrevet 13. april 2010 Håper du har vært hos dyrlegen nå. Jeg tenkte også at det kunne være noe med ørene med en gang. Men som du sier hadde den nok klødd seg der eller noe hvis der var det. Fant de ut av hva som var galt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #3 Skrevet 13. april 2010 kan være en parasitt type som rammer balansen til kaninen, kan også være problemer i mellomøret. Ville tatt den til veterinær for undersøkelse (gjerne hos noen som er litt vant til kaniner...)
Gjest Lille-pus Skrevet 14. april 2010 #4 Skrevet 14. april 2010 I går kveld begynte han å riste på hodet og miste balansen som om han er blitt dement eller noe. ...... Bar sitte å rister på hodet å pupillene beveger seg myye. kan være en parasitt type som rammer balansen til kaninen, kan også være problemer i mellomøret. Ville tatt den til veterinær for undersøkelse (gjerne hos noen som er litt vant til kaniner...) Når jeg hører hvilke symptomer du beskriver, Tenshi, så tenker jeg mellomørebetennelse. Spesielt kombinasjonen av hoderisting, balansetap og pupill-bevegelsene (dersom han "virrer" med pupillene.) Rådet om ta med til vetrinær er meget lurt (og der har du sikkert alt vært). Er du snill og gir oss en feedback på hva vetrinæren kom frem til ? Det kan hjelpe andre med kanin som opplever de samme symptomene.
ToveM Skrevet 14. april 2010 #5 Skrevet 14. april 2010 Når dere snakkker om kaniner: noen som vet hva det noenlunde koster å få klippet klørne hos en dyrlege?
Bollaen/78 Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 (endret) Når dere snakkker om kaniner: noen som vet hva det noenlunde koster å få klippet klørne hos en dyrlege? Alt fra gratis til rundt 100 kr vil jeg tro. Ring og hør Fikk det selv gratis da kaninene mine var inne på sin årlige kontroll. Men lettvint å gjøre det selv også. Er kaninen urolig, pakk den inn i et håndkle. Endret 14. april 2010 av Bollaen/78
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. april 2010 #7 Skrevet 15. april 2010 Isj høres ut som mellomørebetennelse ja. Betennelse på balansenervene. Håper du har vært hos veteriær og fått medisiner til han.
Tenshi Skrevet 19. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 19. april 2010 Tok den til dyrlege før jeg rakk å lese svarene. Den måtte avlives. Hadde fått betennelse på balansenerven. Siste gangen jeg tok han ut av buret klarte han ikke å gå. Rullet rundt på gulvet. Så da dro jeg på legevakt for dyr. Fikk beskjed om at dette ikke var uvanlig. Å eneste utvei var avliving. Hadde begynt med betennelse i ørene for så å nå balansenerven. Det som er vanskelig her er at jeg ikke hadde noen mulighet til å se at den ble syk før det plutselig skjedde siden han var veldig aktiv og så ikke plaget ut. Bildet er av kaninen. Homer aka lilleYo.
Bollaen/78 Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 Så trist at det skulle ende slik Er jo det som er problemet med kanin, at når de først viser at det er sykt, så er den veldig syk for den er så flink til å skjule det. Han var en skikkelig sjarmør da
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #11 Skrevet 23. april 2010 Trist å høre om Kaninen din Vi måtte selv la vår 5 år gamle kanin slippe i går. Dette var p.g.a en parasitt han hadde fått på øyet sitt. Sist uke fikk vi beskjed om at behandlingen ikke hjalp, etter over en mnd med behandling. Men vi prøvde med en "intenskur" 1 uke for å se om det hjalp. Og det hjalp! Men desverre så kom parasitten oss i forkjøpet og gikk ut i nervesystemet, så lille kanina ble delvis lam i bakparten. Vondt å la de slippe, men som dyreeier må vi gjøre det som er best for de 4-beinte.
Tenshi Skrevet 24. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 24. april 2010 Ja, det som var så sykt. At det var ingen mulighet til at jeg kunne se at han var syk før det braut ut Han va en liten prins Uff, ja det er ikke lett å måtte avlive en liten rakker man er blitt så glad i! Men som du sier. Vi må bare gjøre det som er best for dyret. Uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå