Gjest Tvilende ikke-stemmer Skrevet 15. september 2003 #1 Skrevet 15. september 2003 Hei Jeg hadde egentlig ikke tenkt å stemme men alle sier at jeg bør. Jeg har ikke lest et eneste program eller sett eller hørt på noe om valg på radio eller TV. Jeg trenger derfor råd om hva jeg skal stemme. Hva er det som er viktig for meg? Jeg har en kjernesak og jeg vil gjerne vite hvilket parti som står nærmest den: Jeg mener at det offentlige og politikerene har all for stor makt og mitt hovedønske er å få redusert den dramatisk. Jeg synes det er regler for alt mulig og at myndighetene forsøker å bestemme over oss på for mange felter. Hvis det er et eller annet som er viktig for folk så kan du nesten være sikker på at de offentlige myndighetene mener at de skal ha den øverste myndighet på det feltet. Jeg opplever de offentlige myndigheter som en stor kreftsvuls som snikker seg inn over alt og lammer alt. Og i tillegg kommer dette at de setter seg i en særstilling. Mener de at de skal ha penger av deg så må du betale først før de vil diskutere med deg grunnlaget for deres krav. Og hvis du ikke vil betale så tar de en høyere strafferente en noen andre i samfunnet kan ta. Og hvis de skylder deg penger og det blir stadig utsatt p.g.a. dårlige rutiner, dårlige EDB-systemer eller dårlig bemanning så får du nærmest ingen kompensasjon hvis du får noe i det hele tatt. Og unnskyldninger får du nesten aldri. Så det virker ikke som om de offentlige myndigheter oppfatter seg selv som folkets tjener eller en service yter for folket når de gir dårligere vilkår enn noen andre (f.eks. private). Så hvem kan fortelle en som ikke har fulgt med hvilket parti som er mest mot politikere og offentlige myndigheter? Et lite tilleggsspørsmål (som jeg ikke håper blir hovedspørsmålet): Jeg vet at noen stemmer blankt: Hvordan gjør man dette? De som gjør det hva mener de at det signaliserer? Blir antall blanke stemmer offentlig gjort? Tvilende ikke-stemmer.
Tusenfryd Skrevet 15. september 2003 #2 Skrevet 15. september 2003 Hva med direktedemokratene? www.direktedemokratene.no Er helt uenig med deg og dem - men det høres ut som det er noe sånn du er på jakt etter. Og ja, du bør stemme!
Gjest Poirot Skrevet 15. september 2003 #3 Skrevet 15. september 2003 FrP, V, Høyre? Alle de er for mer frihet og mer ansvar til den enkelte "sin egen lykkes smed". Aftenposten har en valgomat-greie for Oslo, der du svarer på spørsmål og den regner ut hvilket parti du er nærmest. Nå skal det også sies at mye av de tinghene du peker på kan være mer aktuelt ved stortingsvalg, mens ved kommunevalg kan det jo være at man eks er imot motorveiutbygging, ja til flere kommunale barnehager, nei til kjøpesenter osv. Da bør man jo titte mer på de aktuelle listene. Når det gjelder blanke stemmer mener jeg at Norge ikke har en helt stødig statistikk. De regnes som makulerte tror jeg, dvs at de blandes med de som er feilstemmer. Det synes jeg er dumt.
Gjest Donpedro il Skrevet 15. september 2003 #4 Skrevet 15. september 2003 Valgomat for Oslo: http://tux1.aftenposten.no/spesial/valgomat/
Soleil Skrevet 15. september 2003 #5 Skrevet 15. september 2003 Nei nei nei.. Tok testen for moros skyld, og jeg er visstnok mest enig med KRF. Helt feil...
Gjest Brunhilde Skrevet 15. september 2003 #6 Skrevet 15. september 2003 Dette var litt artig - jeg lå nærmest AP og RV med SV som en god nummer 3! Så kan jeg vel få lov til å betgne meg som RØD-på tross av min noe grønne ansiktskulør...? (Det passet meg veldi gbra, jippi!)
Gjest Atacand Skrevet 18. september 2003 #7 Skrevet 18. september 2003 Dette var litt artig - jeg lå nærmest AP og RV med SV som en god nummer 3! Så kan jeg vel få lov til å betgne meg som RØD-på tross av min noe grønne ansiktskulør...? (Det passet meg veldi gbra, jippi!) Me tooooooooo
Gjest -Starya Skrevet 18. september 2003 #8 Skrevet 18. september 2003 Er ikke Oslo-dame, men jeg fikk V på topp med henholdsvis Ap og SV på 2. og 3. plass. Krf og Frp lå på bunn.
Tatum Skrevet 19. september 2003 #9 Skrevet 19. september 2003 Når det gjelder blanke stemmer mener jeg at Norge ikke har en helt stødig statistikk. De regnes som makulerte tror jeg, dvs at de blandes med de som er feilstemmer. Det synes jeg er dumt. Enig. Å stemme blankt er en form for protest. Det burde helt klart komme frem hvor mange som gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå