Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stund gått og lurt på om jeg skal prøve noe nytt og skaffe meg en MacBook Pro, men jeg vil selvsagt ikke kjøpe en akkurat nå i og med at det verserer rykter om at det lanseres en ny med blant annet en bedre CPU om ikke så altfor lenge. Jeg skjønner jo at ryktebørsen, mystikken og hypen er litt av greia rundt Apple, men jeg trenger en ny maskin ganske snart og begynner å bli en smule utålmodig.. Er det noen her som eventuelt har snappet opp noe informasjon rundt denne tilsynelatende nært forestående lanseringen?

Jeg kan ellers nevne at jeg aldri har eid en Mac før siden jeg av ulike årsaker alltid har vært PC-orientert, men i og med at jeg nå bruker både iPhone i forbindelse med jobben og iPod (Nano) når jeg trener, så hadde det i grunnen vært fint å prøve den sømløse og integrerte løsningen som Apple-entusiastene skryter så fælt av. Spesielt gjelder dette i forbindelse med iTunes som jeg synes er helt ræva i Windows og som ikke engang støttes særlig godt på Linux-plattformen. Jeg kjøper en del musikk og iTunes er derfor et ganske viktig incitament for å nettopp skaffe en Mac i denne omgangen. Er egentlig Apples maskinvare og programvare verdt prisen med hensyn til integrasjonen med iPhone og iPod?

Er det forresten også noen som eventuelt også har erfaring med Visual Studio, .NET og Java på Mac OS X? Når det gjelder MS-spesifikke teknologier; funker dette best med Boot Camp, Parallels eller en annen form for virtuell maskin-løsning (f.eks. VMware)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MBP som er på markedet i dag er en svært god maskin, og om det skulle komme en oppgradering om noen uker så er det mest sannsynlig bare litt bedre prosessorer, og muligens en veldig svakt redusert pris. Dersom du trenger maskin i dag, så kjøper du idag. Det er ingen grunn til å vente, det kommer alltid noe nytt.

Jeg har selv en 2,26 Ghz 13" og er svært fornøyd med den. Ytelsen er svært god, og for å ikke snakke om batteritiden som er helt fantastisk. Byggekvaliteten kan også nevnes, unibody gjør maskinen utrolig stiv og fin. Ikke antydning til slark noe sted.

Når det gjelder hvorvidt Mac er verdt prisen, så er det selvsagt opp til hver enkelt. Jeg personlig synes den er verdt hver eneste krone. Jeg har vel brukt over 30k på Apple-produkter de siste fem årene, og kan ikke si annet enn at det er verdt det. Den gode følelsen du får ved at alt bare funker, og man slipper å slite med masse tekniske fikser, som i Windows, gjør livet mye enklere. Det skal sies at en Mac er ikke en vidundermaskin heller. De fryser og de finner på andre rare ting, dessverre. Alternativet, som er Windows og Linux er ikke stort bedre, så i mine øyne er Macen det beste alternativet per dags dato.

Bootcamp og installasjon av Windows anbefales på det sterkeste for alle. Det er nemlig et faktum at det kommer en dag der du trenger Windows; i jobbforbindelse, skole, privat, dagen kommer; og da er det gull å kunne boote opp. Jeg har enda ikke prøvd de løsningene der du kan kjøre Windows i vindu i OSX, men etter det jeg har hørt fra andre brukere er ikke dette noen ideell løsning om man trenger ytelse.

Skrevet

Kva kostar ei heilt ok datamaskin frå Apple?

Skrevet

Dersom du må ha bærbar er MacBooken til 8k helt OK. Den er like kraftig som den rimeligste MBPen, til 10k. Den mangler FW og bakgrunnsbelyst tastatur som MBPen har, men for de fleste er ikke det nødvendig.

Klarer du deg med en stasjonær så er Minien faktisk veldig brukbar den også, og da slipper du unna for mindre enn 5k, gitt at du har tastatur, mus og skjerm. Jeg har selv en Mini til mediasenter i stua, og den trekker 1080p uten problemer, og stort mer krever jeg ikke av en slik maskin. Jeg brukte den tidligere til Photoshop og Lightroom, og den var egentlig mer enn grei nok der også. Merk at den er begynt å bli "gammel", det er bare en 1,83 Ghz C2D. Selv om iMacen koster dobbelt så mye, 10k, så får du utrolig mye maskin likevel. Husk at du får en knallgod skjerm "på kjøpet" som sikkert hadde kostet 2-3k om du skulle kjøpt den ved siden av, og med de spesifikasjonene de har for tiden, så er det en maskin som holder i mange år.

Når alt kommer til stykket så handler det om hva du skal bruke maskinen til. Til vanlig "stuebruk", altså surfing, litt musikk og film, så holder de rimeligste mer enn lenge. Litt av cluet er å ha så mye RAM som mulig. Lite RAM struper maskinen og gjør at den føles mye tregere enn den faktisk er. Jeg kjenner mange som blir skremt av prislappen på nye Macer, og jeg skjønner det litt. Jeg ble litt skeptisk selv da jeg skulle legge 13k på bordet for en 12", men det er kanskje det beste kjøpet jeg noen sinne har gjort. Maskinen har jeg enda, og den fungerer fortsatt perfekt. Den er faktisk ikke spesielt treg heller, iallefall ikke ift. netbooksene som folk løper rundt med.

Skrevet

Tusen takk for langt og utfyllande svar, aluminium! :) Eg har alltid hatt vanleg pc, men har kvar gong slite med at den skrur seg av heilt utan vidare, og då er den ikkje særleg gamal heller. Er temmeleg lei av dette, har du opplevd det med nokre av dine frå Apple?

Skrevet

Eg har alltid hatt vanleg pc, men har kvar gong slite med at den skrur seg av heilt utan vidare

Det høres ut som overoppheting, og er ofte et større problem på billige pcer enn på de dyrere. Heldigvis er det som oftest enkelt å fikse selv.

- Røyker du? Er det støvete der du har pcen? Begge deler trenger inn i pcen slik at innvendige kjølesystemer gror igjen.

- Har du pcen på mykt underlag? Å sitte i sengen med pcen på dynen er en klassiker. Pcen synker litt ned i dynen og lufteåpningene tettes.

Jeg har ikke tall på hvor mange billigmaskiner jeg har gravd ut støv av for venner og kjente, og vips var maskinene friske og kalde igjen. På pcer utenfor billigklassen eksisterer knapt problemet annet enn hos røykere og andre "overgripere".

---

knekk, .NET og OS X slik jeg har fått det forklart nylig: .NET opp til 2.0 er helt greit, 3.0 er tja, 3.5 er ouch. Ikke prøvd selv, jeg prøver stort sett å unngå både .NET og Apple.

Skrevet

Ja, det er overoppheiting, men maskinene mine har kosta 12 000 og 9 000 eg veit ikkje om dette kvalifiserar til billege maskiner?

Nei, eg røyker ikkje og eg plar ha maskina oppå ei sånn plate ein får kjøpt på Ikea. Men har nok til tider hatt den rett på fanget også...

Korleis grev du ut støv av den? Kan eg som er temmeleg grøn på sånt gjere det sjølv? Kva reiskap brukar du?

Skrevet

Ja, det er overoppheiting, men maskinene mine har kosta 12 000 og 9 000 eg veit ikkje om dette kvalifiserar til billege maskiner?

Korleis grev du ut støv av den? Kan eg som er temmeleg grøn på sånt gjere det sjølv? Kva reiskap brukar du?

Nei, det høres ut som det kan være en skikkelig maskin da. Selvfølgelig, det kommer litt an på innmaten, hvis noe presenteres som den ultimate kraftpakken og koster 12000 er det et tegn på at ting som f.eks. en fornuftig termisk design er blitt nedprioritert. Noen leveres fra fabrikken med designfeil og vil ta livet av seg uansett (HP dv2000/6000 og Dell XPS er notoriske med "riktig" skjermkort), men alminnelig kontorytelse til 12000 burde være trygt.

hogwash viser til en enkel og effektiv løsning som også fungerer for grønne.

Grønn: Sikt inn i kjøleribbene, skyt. Flytter støv fra overflater som skal utstråle varme og inn på flater som ikke burde være særlig følsomme.

Litt erfaring: Skru opp lett tilgjengelige deksler, frem med boksen, skyt. En del støv burde finne veien helt ut av maskinen.

OCD-meg: Skrur av omtrent alt som skrues kan, løsner minne og annen avtakbar hardware, blåser, evt. vasker enkelte saker med sprit på q-tips. Det skal nevnes at mine bærbare tilbringer en del tid i rimelig grisete luft, så de får et større behov for innvendig rens enn andre.

Skrevet

Du nemner merka på begge mine maskiner, HP og Dell. Det er så irriterande fordi eg tykkjer det berre er eg som slit med dette problemet av dei eg har spurt. Det er jo heilt umogeleg å få kontakta Dell også om dette problemet. Eg må diverre innrømme at mykje av det du nemner er gresk for meg. Data er ikkje enkelt for folk utan teknisk innsikt!

Eg skal sjå om eg får tak i ein slik boks og så går eg for bruksanvisninga til dei som er litt grøne ;) Det beste hadde nok vore om eg hadde kjent ein person som deg!

Takk for råd og rettleiing!

Då skal eg ikkje kuppe tråden meir! Beklagar, knekk!

Gjest hogwash
Skrevet

Det beste hadde nok vore om eg hadde kjent ein person som deg!

Må bare kommentere den, de fleste jeg kjenner som er skikkelig gode på data har de siste årene begynnt å prøve å holde dette skjult for nye bekjentskaper... Dette siden det er veldig mange som forventer gratis/svært billig hjelp når de for nte gang har vært litt for nysgjerrige på facebook, msn eller andre steder.

(Ikke ment som kritikk mot deg Papricka, snakker på generell basis her)

Skrevet (endret)

Tusen takk for langt og utfyllande svar, aluminium! :) Eg har alltid hatt vanleg pc, men har kvar gong slite med at den skrur seg av heilt utan vidare, og då er den ikkje særleg gamal heller. Er temmeleg lei av dette, har du opplevd det med nokre av dine frå Apple?

Om du hinter til at den bare har slått seg av? Kun en gang, da fikk jeg "blåskjerm", eller kernel panic som det heter, men det var på grunn av noe jalla eksternt USB-utstyr. Har heldigvis bare skjedd en gang, noe jeg ikke ser på som spesielt mye.

Edit: Ser at det nå er nye rykter om oppgradering i morgen!

http://mac1.no/artikkel/8923/ny-macbook-pro-i-morgen

Endret av aluminium

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...