Karry Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Har de mest fantastiske bøker av Tine Solheim, Gerd Fjellanger, Lene Holme Samsøe, osv osv. Det er så mye nydelige klær og kjoler gjerne i kombinasjon av strikk og hekling som jeg så fryktelig gjerne skulle fått til å lage, men så gir jeg helt opp bare ved tanken! Det ser så vanskelig ut at jeg tenker at dette kommer jeg aldri til å fikse, og så blir det ikke noe av. Og jeg som har SÅ lyst på de klærne, men jeg blir altså bare sittende og se på bildene... Jeg har alltids strikket noe tidliger, men det har vært rimelig enkle greier. Jeg er ikke noe særlig god til å tolke alle disse forklaringene og avanserte mønstrene, og dermed roter jeg meg fort bort hvis jeg gjør feil, og endel av disse kreasjonene er dessuten ganske dyre i innkjøp av garn så det er litt et poeng å få det ferdig... Jeg trenger nok noen tips om hva jeg kan begynne på som også er litt fint, men som gir litt selvtillit og trening så jeg kan klare det mer avanserte etterhvert.
Grønt blad Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Jeg vil anbefale deg å stikke innom en garnbutikk og spørre der. Kanskje de kan forklare "kodene", så viser det seg at mønstrene ikke er så vanskelige likevel. Har du strikket større plagg før? Spør om de kan anbefale deg noe som kan passe for deg. Det hadde jeg gjort. Det at viljen og ønsket om å strikke noe betyr uansett mye!
Wildy Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 Begynn med små plagg. Vest, bolero, hetter, luer, halser osv osv... Bli vant til å lese oppskrifter, regne på maskeantall, strikkefasthet, lær litt hvordan plagg formes. Det er ikke vanskelig, selv om oppsrkifter kan se avskrekkende ut. Når du blir litt vant til hvordan oppskrifter skrives og hvordan plagg formes skumleser du det meste, improviserer litt etter hva du selv synes er enklest og tar noen snarveier her og der. Jeg har strikket i mange år, og det er ikke få plagg som kommer av pinnene hvert år. Men jeg tror det er ti år siden jeg faktisk fulgte en oppskrift. Som regel plukker jeg litt her og der, kanskje et mønsterdiagram som jeg liker, men "feil" form på resten av plagget. Eller jeg liker formen, men vil ha mere\mindre\annet mønster\fletter\hullmønster osv osv. Og det er nettopp det some er å artig med å strikke\hekle klær. Selv om jeg har en plan til å begynne med ender jeg ofte opp med plagg som er veldig anderledes enn hva jeg forventet at det skulle bli. Ting skjer underveis, og hvert plagg blir unikt. Klart det blir noen bommerter også, har en vest liggende her nå hvor jeg må ha regnet seriøst feil ift felling på bolen, ble merkelig fasong. Så den får ligge litt til jeg får ånden og rekker opp havlparten igjen og prøver en gang til.... Men det er bare å hive seg i det, tåle litt fram og tilbake, ikke alt blir bra på første forsøk. Det å strikke klær ER litt møysommelig, det tar tid.Men du får også klær med historie, og etterhvert, klær som sitter som ett skudd nettopp fordi de er formet til DIN kropp. Men vær varsom, strikking er sterkt vanedannende...;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå