Gjest WendyClear Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Jeg har søkt på lærerstudie til høsten. Blir norsk 5-10 trinn. Derfor lurte jeg på hva jeg eventuelt kan lese for å forberede meg litt, ettersom jeg bare går å venter nå og jobber som vikar. Er det fler her som begynner lærerstudie til høsten? Jeg har søkt på høgskolen i Oslo.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Hva med å kjøpe bøker fra fag-/studieplan for studiet og lese ?
Gjest Elmatt Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 Jeg ville lest meg opp på norsk grammatikk, gjerne repetert grunnskolepensum, hvis ikke du ehar det helt ferskt i minne, og så ville jeg sjekket hvilke skjønnlitterære bøker dere skal gjennom til neste år, og lest dem.
asterix Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Jeg har søkt på lærerstudie til høsten. Blir norsk 5-10 trinn. Derfor lurte jeg på hva jeg eventuelt kan lese for å forberede meg litt, ettersom jeg bare går å venter nå og jobber som vikar. Er det fler her som begynner lærerstudie til høsten? Jeg har søkt på høgskolen i Oslo. Skal du ta bare et fag fra lærerstudiet siden du sier "norsk 5-10 trinn" eller skal du starte på full lærerutdanning? Uansett er det mest matnyttige å få tak i pensumslister og begynne å lese pensum.
gullhjerte Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 (endret) Det vil være en fin ting å lese deg opp på de forskjellige fagene du skal ta, og da spesielt pedagogikk. Hvis det er lenge siden du hadde matematikk som skolefag vil det også være fint å friske opp kunnskapene på det området, det var hvertfall det faget flest i klassen min slet med når de studerte. Synes det er et fint iniativ å tenke på forberedelsen allerede nå, det er ikke alle som er (eller har mulighet til å være?) like engasjerte Lykke til! Endret 10. april 2010 av gullhjerte
Eliisa Skrevet 11. april 2010 #6 Skrevet 11. april 2010 Skal du ta bare et fag fra lærerstudiet siden du sier "norsk 5-10 trinn" eller skal du starte på full lærerutdanning? Uansett er det mest matnyttige å få tak i pensumslister og begynne å lese pensum. Lærerutdanningen har blitt forandret. Nå velger man om man vil jobbe på småtrinnet, eller mellom- og ungdomstrinnet. Du må jo først finne ut hva det er dere starter med. Om dere starter med 1 år med ped, så er det jo bare å sette seg ned å lese om Vygotsky, Piaget osv. Om det ikke har skjedd drastiske forandringer med pensuminnhold, så trenger du vitterlig ikke forberede deg. Det er et veldig lett studie... Dessverre.. Jobben derimot, er utfordrende og spennende
Gjest WendyClear Skrevet 11. april 2010 #7 Skrevet 11. april 2010 Takk for svar Jeg er bare 19, jeg gikk ut av videregående i fjor, gramatikken er ikke glemt enda. Jeg blir å ta Norsk som hovedfag, da man må velge mellom engelsk, norsk og matte på ungdomtrinnet. Fint å høre at studiet ikke er så hardt, til å begynne med hvertfall. Å lese litt av skjønnlitteraturen på pensum høres kjempesmart ut! Hvor kan jeg finne en liste over litteratur? Gleder meg sånn til å begynne :D
Gjest WendyClear Skrevet 14. mai 2010 #8 Skrevet 14. mai 2010 Nå har jeg sendt inn omslagsarket Flere som skal begynne til høsten? Hadde vært gøy å bli kjent med noen før skolestart
Grønt blad Skrevet 14. mai 2010 #9 Skrevet 14. mai 2010 Du kan jo begynne å lese "Elevens verden" av Gunn Imsen. En veldig god bok, og klassiker for alle som skal bli lærere. Det finnes også bøker som "Norsk grammatikk" (av Svein Lie) og "Språkets mønstre". (Lars Anders Kulbrandstad), som på en grei måte tar for seg analyse og norsk grammatikk. Den siste har også oppgavesamling ("Inn i språkets mønstre"). Norsk litteraturhistorie er også greit å komme i gang med, samt å lese de litterære verkene dere skal gjennom.
Grønt blad Skrevet 14. mai 2010 #10 Skrevet 14. mai 2010 Takk for svar Jeg er bare 19, jeg gikk ut av videregående i fjor, gramatikken er ikke glemt enda. Jeg blir å ta Norsk som hovedfag, da man må velge mellom engelsk, norsk og matte på ungdomtrinnet. Fint å høre at studiet ikke er så hardt, til å begynne med hvertfall. Å lese litt av skjønnlitteraturen på pensum høres kjempesmart ut! Hvor kan jeg finne en liste over litteratur? Gleder meg sånn til å begynne :D Pensumliste finnes på nettsidene til studiestedet, eller du kan henvende deg direkte til studiestedet og be om å få pensumliste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå