Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Barnet vårt blir 2 i august, og begynner da i barnehage i 100 % stilling. Hun er for tiden hos svigermor når jeg er på jobb. Vi bor midt mellom to barnehager med ca 100 m avstand til hver. Den ene barnehagen har vi hørt kun positive ting om, den andre kun negative, og vi har fått plass i sistnevnte. Jeg er skuffet og gruer meg, selv om jeg selvfølgelig er klar over at ikke alle barn kan gå i samme barnehage. Men hvordan skal jeg forberede meg til barnehagestart? Er det generelt sett vanskelig å få bytte barnehage, når en først har begynt? Jenta vår begynner i en 0-6-årsavdeling, altså en avdeling hvor hun i teorien kan gå helt til at hun begynner på skolen. Og det er jo flott, dersom vi trives. Men alle jeg prater med sier "åh, stakkars" eller "oi, jaja" når jeg forteller hvilken barnehage vi har fått plass i, og fordommene mine er følgelig ikke lyserosa. Det er veldig vanskelig å få tak på hva "alle" ser ut til å ha imot denne barnehagen, men mange sier at de opplever at de voksnes holdning til barna er dårlig. At de voksne snakker stygt til dem, river dem i armene osv. Min erfaring når jeg går forbi utearealene deres er at de voksne står i klynge, og at mange barn, også 2-åringer, leker alene på den andre siden av bygget. Men det har jeg inntrykk av at foregår i 90 % av Norges barnehager. Jeg er en ganske nøye mor, dvs at jeg er opptatt av sikkerhet og riktig kosthold, og jeg har klare tanker om hvordan et barn skal oppdras. Jeg forstår selvsagt at en må godta at barnehagen løser ting annerledes enn det hjemmet gjør, men må jeg virkelig godta bussturer uten bakovervendt bilstol, kneipp og syltetøy på skiva, riving i armen, ignorering av barns forsøk på å få oppmerksomhet, samt at de leker uovervåket? Samtidig synes jeg at det er merkelig at en foresatt er vitne til slike hendelser uten å gripe inn, så noen av anklagene omkring barnehagen går jeg ut fra at er vandrehistorier, men det er jo litt betenkelig at det ikke blir sagt NOE positivt? Dette ble langt, men spørsmålet mitt er egentlig hvor mye jeg som mor kan blande meg inn i barnehagens hverdag. De dagene de har tenkt å race rundt med usikra barn i buss kan jeg jo bare kjøre henne i bil dit de skal, som jeg heldigvis kommer til å ha anledning til, men hva med alt det andre? Jeg vil jo helst ikke at de skal se på meg som en vanskelig mor, og at dette skal gå utover deres tanker og holdning til barnet mitt, men samtidig føler jeg at det er nettopp det jeg er, og at jeg har rett til å være det dersom det er noe jeg er kraftig misfornøyd med. Jeg ber ikke om at de skal ansette èn førskolelærer til å passe barnet mitt, men at de må kunne tilby samme grad av omsorg og pedagogikk som det de gjør i den andre barnehagen. Det er jo samme kommune, og barnehagene er akkurat like store, med 200 meters avstand, så det kan jo ikke være så vanskelig?
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Du får ta deg en prat med barnehagen på møtet dere skal ha før barnet starter, legg fram det du er bekymret for. Det trenger ikke å være slik som du har fått det framstilt fra andre. Riving i armen er ikke lov, uansett hvilken barnehage man har barnet sitt i. Når det gjelder kosthold legger barnehager stor vekt på at det skal være minst mulig søtt i barnehagen, og legger seg på en linje med sunt kosthold. Men dette får du vite alt om når du snakker med de. Syns det er litt dumt at du som mor basserer erfaringene dine med denne barnehagen, på hva de andre sier. Barna skal ikke leke uovervåket, og det skal alltid være noen som passer på, er du bekymret si i fra! Du får alltid et skjema før turene som de skal på hvor det står om du tillater at barnet ditt er med, og hvordan det skal sikres før evt kjøreturer. Så du som foreldre kan nok påvirke mer enn hva du tror. Men snakk med barnehagen, i stedet for å høre på andre sine skrekkhistorier, å gi barnehagen en sjangse.
Susan Sto Helit Skrevet 12. april 2010 #3 Skrevet 12. april 2010 Du får ta deg en prat med barnehagen på møtet dere skal ha før barnet starter, legg fram det du er bekymret for. Det trenger ikke å være slik som du har fått det framstilt fra andre. Riving i armen er ikke lov, uansett hvilken barnehage man har barnet sitt i. Når det gjelder kosthold legger barnehager stor vekt på at det skal være minst mulig søtt i barnehagen, og legger seg på en linje med sunt kosthold. Men dette får du vite alt om når du snakker med de. Syns det er litt dumt at du som mor basserer erfaringene dine med denne barnehagen, på hva de andre sier. Barna skal ikke leke uovervåket, og det skal alltid være noen som passer på, er du bekymret si i fra! Du får alltid et skjema før turene som de skal på hvor det står om du tillater at barnet ditt er med, og hvordan det skal sikres før evt kjøreturer. Så du som foreldre kan nok påvirke mer enn hva du tror. Men snakk med barnehagen, i stedet for å høre på andre sine skrekkhistorier, å gi barnehagen en sjangse. Du kan jo observere litt allerede fra starten av. (Selv om dere ikke får et slikt møte.) Er det noe du ikke er fornøyd med, så ber du om et møte med barnehagen og tar opp temaene. Saklig og konstruktivt. hjelper ikke dette, og det er mer alvorlige ting, som at barna ikke er under oppsyn av voksne når de leker. (ofte) Så tar du opp dette med de i komunen som har tilsyn med barnehagene. De fleste steder er det lettere å bytte plass enn å få plass. (Fordi man da frigir en plass til noen andre.)
Caramba Skrevet 12. april 2010 #4 Skrevet 12. april 2010 Jeg ville definitivt tatt et møte med pedleder på avdelingen og satt meg inn i hvordan barnehagen er selv. Andre menneskers meninger er ofte veldig subjektive. Noen kan ha hørt om en episode der et eller annet skjedde og så blir fjæra til fem høns. Uansett, du kan takke ja til plassen og fortsette å stå på venteliste til den andre barnehagen. Det fortsatt en stund til start, kanskje du får ny plass. Vi gjorde det med vår første og fikk bytte etter 3 uker.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #5 Skrevet 12. april 2010 Jeg ville definitivt tatt et møte med pedleder på avdelingen og satt meg inn i hvordan barnehagen er selv. Andre menneskers meninger er ofte veldig subjektive. Noen kan ha hørt om en episode der et eller annet skjedde og så blir fjæra til fem høns. Uansett, du kan takke ja til plassen og fortsette å stå på venteliste til den andre barnehagen. Det fortsatt en stund til start, kanskje du får ny plass. Vi gjorde det med vår første og fikk bytte etter 3 uker. Takk for svar. Vi har takket ja til denne barnehagen, men jeg visste ikke at det var et alternativ å samtidig stå på venteliste hos den andre? Ventelisten her er imidlertid milelang, så det er nok ikke en mulighet. Du sier vi kan be om møte med pedleder, kan vi gjøre dette nå i vår? Jeg er redd vi blir sett på som litt hysteriske om vi ber om det, men jeg føler meg virkelig ikke helt trygg på denne barnehagen. Er det vanlig at foreldre ber om slike møter før barna begynner? TS
Caramba Skrevet 12. april 2010 #6 Skrevet 12. april 2010 Takk for svar. Vi har takket ja til denne barnehagen, men jeg visste ikke at det var et alternativ å samtidig stå på venteliste hos den andre? Ventelisten her er imidlertid milelang, så det er nok ikke en mulighet. Du sier vi kan be om møte med pedleder, kan vi gjøre dette nå i vår? Jeg er redd vi blir sett på som litt hysteriske om vi ber om det, men jeg føler meg virkelig ikke helt trygg på denne barnehagen. Er det vanlig at foreldre ber om slike møter før barna begynner? TS Nå kjenner jeg ikke reglene i din kommune, men både i Oslo og Akreshus kan du takke ja til en plass, for så å skrive en ny søknad med en gang. Da er du tilbake i køen. Kanskje du ikke får plass nå, men det kan være at du får om noen måneder.... Jeg går ut fra at det er helt vanlig å komme på besøk til barnehagen før eller når man takker ja til en plass. Jeg ringte og spurte om det da vi fikk plass nummer 2 til sønnen og fikk komme. Møtte pedleder som viste meg rundt og fortalte masse om barnehagen, og jeg stilte selvsagt masse spørsmål. Det er jo et avgjørende valg for barnet, så man skal jo kunne komme å ta en titt.
Susan Sto Helit Skrevet 12. april 2010 #7 Skrevet 12. april 2010 Vi var faktisk også innom og tittet i barnehagen vi fikk plass i, før vi aksepterte plassen. Dels fordi vi hadde hørt en del om den barnehagen som ikke var så bra. Snakket med foreldre som hadde barna der, og de var veldig fornøyde. Men selv var vi veldig glade da vi ett år sener ble flyttet over til en annen barnehage. For selv om barna hadde det bra der, så var det en del ting jeg som forelder ikke likte.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2010 #8 Skrevet 12. april 2010 Jeg jobber i barnehage, og ville ikke tatt det negativt opp om noen spurte spørsmål om rutiner og kom med innspill på ønsker. Kan kun bli bedre om en kommuniserer godt med barna og foreldrene. Står de ansatte i klynger, er det kanskje en stygg uvane de bør bli tipset om. I "min" barnehage har vi rettningslinjer for at vi skal være tilstede med barna, inne og ute. <hadde noen kommentert at vi stod i en klynge, ville det vært en påminner om å skjerpe seg: for vi er der for barna ikke for å skravle med hverandre: det kan vi gjøre i pausen og på fritiden.
Inx Skrevet 12. april 2010 #9 Skrevet 12. april 2010 Alle barnehager burde ha en "PR ansvarlig" som kontaktpunkt for foreldrereporterne...
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #10 Skrevet 12. april 2010 Tusen takk for svar, alle sammen! Vi hadde kun et par dagers svarfrist, så vi rakk dessverre ikke å besøke barnehagen før vi måtte takke ja. Men da skal vi kontakte barnehagen i løpet av uka og spørre om vi får komme og møte pedleder på avdelinga hennes. Er veldig glad for svaret her oppe om at dersom en forelder påpeker at noe ikke er bra, så tar dere det som en liten obs om at dere må skjerpe dere, og ikke som personlig kritikk eller noe. Det er jo det jeg er redd for, at de ansatte i barnehagen ikke vil høre om jeg kommer med ønsker eller forslag. Jeg anser meg selv som et ganske høflig menneske, så det vil jo aldri bli snakk om noe belærende/bedrevitende/frekt dersom jeg oppdager noe kritikkverdig. Men det er viktig for meg å føle meg trygg på at det er nok rom og åpenhet i barnehagen for at slike ting vil bli tatt imot med godt humør og et ønske om å yte service og omsorg. Håper alt ordner seg, og at jeg blir positit overrasket etter møte med pedleder! TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå