Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt hjelp! Prøver å finne ut av mine mareritt/drømmer, men jeg klarer ikke helt dette med tolking...

Jeg har flere ting som går igjen i drømmene mine, og til nå har jeg hatt fire ekstreme mareritt på et halvt år, veldig korte dog, men så ille at jeg har vekket både meg selv og mine romkamerater av mine egne desperate skrik. Veldig virkelighetsnære drømmer, jeg er veldig tilstede i drømmen.

Hvordan skal jeg kunne klare å tolke slike mareritt ordentlig?

Jeg har skjønt at mareritt kan komme fra stress og annet ubehag i det virkelige liv, og jeg lever for tiden et liv jeg mistrives veldig i. Men jeg klarer ikke å se hvordan jeg kan forbedre livssituasjonen.

Den aller første drømmen med skriking var ikke direkte mareritt, men jeg var så sint på min mor fordi hun snoket i sakene mine, at jeg måtte brøle. Jeg prøvde virkelig å brøle som slike growlere i metalband... men fikk det ikke til, det ble istedet skingrende piping, som jeg også våknet av.

Den andre var eklere. Jeg var på rommet mitt, i mørket, hadde smørt inn ansiktet mitt med syre kjøpt over nettet, slik som brukes i hudpleiesalonger, og som overhodet ikke skal brukes av uerfarne som meg... Jeg begynte å få litt panikk fordi huden min føltes veldig rar og vond, jeg kikket i speilet, kikket på mobilen min, og plutselig var det noe ukjent som grep tak i den høyre armen min. Jeg kunne ikke vri hodet mitt og se hva det var, jeg så bare skygger i øyekroken, kjempet mot for å dra til meg armen, men grepet var virkelig steinhardt og vondt. Det eneste jeg kunne gjøre var å skrike, og det gjorde jeg... vekket dermed hele huset igjen.

Den tredje befant seg i et enormt, gammelt hus. Jeg satt i en brun, gammel stressless, i noe som liknet et bibliotek/kontor (veldig pompøst og gammeldags). Jeg snurret litt rundt på stolen, og begynte å tenke på alt det ukjente som kanskje kunne være her inne... Og dermed snurret plutselig stolen min av seg selv, fortere og fortere, jeg kjente at det var noen der, og så kom panikken og hylinga.

Den siste drømmen befant seg også på rommet mitt, jeg gjorde helt hverdagslige ting, kikket meg i speilet, skrudde på pc'en, og mens jeg gjorde dette følte jeg meg plutselig veldig uvel... Jeg innså at jeg ikke var helt ved mine fulle fem, fikk full panikk og angstanfall. Denne gangen skrek jeg ganske lenge før jeg våknet.

Jeg klarer ikke tolke disse drømmene bedre enn at livssituasjonen min suger, og at jeg er redd for alt i livet. Noen som skjønner mer enn meg?

Jeg drømmer også veldig mye om toaletter, men det er alltid noe med disse toalettene som gjør at jeg vegrer meg for å gå på do. Enten mangler døra lås, eller så kan folk se rett inn, eller så er alt opptatt, men det er virkelig MANGE av dem, toalettene altså. Jeg går ofte og leter etter toaletter i store, herskapelige, gamle hus etc, eller ute blant folk, og ofte går jeg og leter i det uendelige.

Beklager at det ble mye, men jeg føler at drømmene prøver å si meg noe viktig noe, men jeg klarer ikke å forstå... Takker så mye for alle innspill! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, jeg er elendig drømmetolker, men det virker som skrikingen/panikken hver gang utløses av situasjoner der du ikke har kontroll? (Muligens med unntak av den siste med dataen,- den får jeg ikke helt til å passe inn i mønsteret. Tøyer jeg begrepene veldig så kan det jo være at det å slå på PC ville bety at du får se noe inntil da ukjent - altså litt utrygt *veldig tynn forklaring ;) *).

Hvis jeg skal gjette så er drømmene din sikkerhetsventil for noe som oppleves utrygt med tanke på fremtiden. (Du sier jo selv at du er stresset for tiden.) Du får ikke utløp for dette på dagtid så hjernen kompenserer med å gi uttrykk for det i drømme og da blir det gjerne litt surrealistisk.

Som sagt - ikke drømmetolkning, men prøvde å finne fellestrekk mellom drømmene og kople det til det du selv sier om egen livssituasjon. Håper det kan være til litt hjelp. :sjenert:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En ting som er viktig når du tolker drømmene, er at de SKAL tolkes individuelt. Selv om et symbol ofte betyr ditt eller datt, trenger du nødvendigvis ikke gå bort fra den mest opplagte tolkningen i forhold til livssituasjonen din. Jeg tror kanskje det er viktigere at du ser på livet ditt og kanskje prøver å sortere hva som er hva (f eks hva som er fordelene med å ha valgt som du gjør, ulempene, er situasjonen varig, skyldes den faktorer du ikke kan påvirke som helse osv?), og evt se om det passer med drømmene. Det virker logisk at du har så kjipe drømmer pga situasjonen du er i, at du har behov for å avreagere i drømme fordi du ikke får utløp for frustrasjonen om dagen kanskje.

Jeg er heller ikke noen god drømmetolker, men noen tanker jeg får:

* den første drømmen: føler du at moren din (eller noen andre, enten individer eller systemer, NAV, skole, arbeidsgiver etc) invaderer privatlivet ditt, evt setter deg i bås? Føler du at du ikke blir hørt eller greier å si meningen din?

* den andre: her tenker jeg at det kan være noe du er skyld i selv, at du mot bedre vitende velger "enkleste/billigste løsning" og straffes for det... f eks om man har valgt å bo hjemme selv om man har et komplisert forhold til foreldre, ikke bryter ut av et dårlig forhold osv.

* den tredje tolker jeg nok sånn som Cata, det har noe med det ukjente å gjøre, frykt for forandring kanskje, men samtidig angst over at tiden bare går fra deg i den situasjonen du er i også...?

* den fjerde er jeg usikker på, men godt mulig Cata er inne på noe her også.

* det med toaletter kan kanskje ha å gjøre med å finne en løsning eller utvei på situasjonen, men at det er mange ting du mener står i veien - når det ikke er lås og at folk kan se rett inn kan kanskje ha å gjøre med at du er redd for andres meninger om valget ditt, evt at andre må delta i valget osv. Jeg tolker i hvert fall det å gå på toalettet som en slags lettelse/løsning.

Ellers husk at det finnes alltid en løsning, og selv om man ikke vet hva en endring i livssituasjon vil føre til, hjelper det ofte utrolig mye å begynne å gå i riktig retning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...