Gjest Gjest Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Du har et barn på 20 mnd. Du får en invitasjon til bursdagsselskap hos barnets bestemor, middag og kaker med nærmeste familie. Selskapet begynner kl 19. Du får samtidig et spørsmål som dette: Det gjør vel ikke noe om han er oppe litt lengre??? Du har vært masse på hyttetur sammen med denne bestemoren, og dere har sammen ledd av at det er som å skru av en bryter kl 19 hver kveld; da blir ungen supertrøtt og vil legge seg. Hva tenker du?
Minttu Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Kan han ikke sove der da? I vogna eller noe, til dere skal hjem. Kan ikke tvinge et barn på den alderen til å holde seg våken.
LukaFrost Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 Sier det samme jeg, la barnet sove hos bestemor. Hun har kanskje en seng til overs?
Gjest Dhanu Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 I vår familie ville dette blitt løst ved at barnet (og sikkert foreldre) overnattet hos bestemor. Uten noe mer dikkedarer.
Concertina Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 Enten så hadde vi overnattet der, eller lånt en seng ell. slik at ungen fikk lagt seg til vanlig tid mens vi voksne var i bursdag. Ingen problemer.
Gjest Vilma Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 Hun kan jo ikke tilrettelegge alt etter når et barn legger seg, så da er jo valget ditt. Enten blir du hjemme eller så sover ungen der, enten i seng eller vogn.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2010 #8 Skrevet 10. april 2010 Jeg ville avtalt å komme en stund før slik at barnet rakk å hilse på bestemor. Kjøre vanlig kveldsrituale, la barnet være våkent når gjestene kommer dersom dere/bestemor synes det er stas å vise fram junior og legge barnet før middag. Enten overnatte, eller kjøre hjem på kveldstid. Med våre barn har det aldri vært noe problem å løfte de fra seng til barnesete og tilbake sent på kvelden, men det varierer jo fra barn til barn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #9 Skrevet 10. april 2010 Vi har samme problem i vår slekt. Jenta vår legger seg kl 19.00 hver kveld, UTEN unntak. Hun har uansett ingen interesse av voksenmat, kaffe og kaker, så å holde henne oppe lenger er uaktuelt. Vi løser det slik at vi dropper alle familieselskap, unntatt de hos mine eller min manns foreldre, for der har jenta vår egen seng som vi legger henne i idet vi kommer dit, og så overnatter vi selv. For vår del er det ikke aktuelt å legge henne et sted, for så å flytte henne til bilstol og videre til sin egen seng, så selskap hos mer perifere gjester utgår de neste årene, med mindre det er rund-dag og vi skaffer barnevakt. Barn har behov for rutiner, er min mening, uansett om det er mandag, bursdag eller julaften.
Gjest Silvermist Skrevet 10. april 2010 #10 Skrevet 10. april 2010 Vi løser det slik at vi dropper alle familieselskap, unntatt de hos mine eller min manns foreldre, for der har jenta vår egen seng som vi legger henne i idet vi kommer dit, og så overnatter vi selv. For vår del er det ikke aktuelt å legge henne et sted, for så å flytte henne til bilstol og videre til sin egen seng, så selskap hos mer perifere gjester utgår de neste årene, med mindre det er rund-dag og vi skaffer barnevakt. Barn har behov for rutiner, er min mening, uansett om det er mandag, bursdag eller julaften. Da jeg var liten var jeg med i familieselskaper o.l., og mamma og pappa gjorde akkurat det jeg har uthevet med meg. Det var ingen problem, jeg koste meg masse i selskap til jeg sovnet, og husker jeg synes det var stas å bli båret i bilen når vi skulle hjem, og deretter i seng:) Men det skal sies at jeg hadde, og har, et veldig godt sovehjerte
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #11 Skrevet 10. april 2010 Vi har samme problem i vår slekt. Jenta vår legger seg kl 19.00 hver kveld, UTEN unntak. Hun har uansett ingen interesse av voksenmat, kaffe og kaker, så å holde henne oppe lenger er uaktuelt. Vi løser det slik at vi dropper alle familieselskap, unntatt de hos mine eller min manns foreldre, for der har jenta vår egen seng som vi legger henne i idet vi kommer dit, og så overnatter vi selv. For vår del er det ikke aktuelt å legge henne et sted, for så å flytte henne til bilstol og videre til sin egen seng, så selskap hos mer perifere gjester utgår de neste årene, med mindre det er rund-dag og vi skaffer barnevakt. Barn har behov for rutiner, er min mening, uansett om det er mandag, bursdag eller julaften. dere dropper bursdager osv forde dere ikke klarer å flytte litt på ungen deres? Håper dere ikke er like "hysteriske" når barnet blir eldre. Lurer på hva du gjør den dagen dagsrytmen deres ikke går som den skal?
Leanne Skrevet 10. april 2010 #12 Skrevet 10. april 2010 Vi har samme problem i vår slekt. Jenta vår legger seg kl 19.00 hver kveld, UTEN unntak. Hun har uansett ingen interesse av voksenmat, kaffe og kaker, så å holde henne oppe lenger er uaktuelt. Vi løser det slik at vi dropper alle familieselskap, unntatt de hos mine eller min manns foreldre, for der har jenta vår egen seng som vi legger henne i idet vi kommer dit, og så overnatter vi selv. For vår del er det ikke aktuelt å legge henne et sted, for så å flytte henne til bilstol og videre til sin egen seng, så selskap hos mer perifere gjester utgår de neste årene, med mindre det er rund-dag og vi skaffer barnevakt. Barn har behov for rutiner, er min mening, uansett om det er mandag, bursdag eller julaften. Greit at barnet trenger rutiner, men må dere sitte hjemme begge to av den grunn? Kan ikke du reise i bursdager til din familie, og han til hans familie? Er jo koselig for jubilanten at hvertfall en kommer, om ikke alle?! Jeg og min ex gjorde det ofte på samme måten. En ble hjemme med barnet, men den andre dro ut allikevel. Fungerte utmerket for vår del. Var igrunn litt koselig innimellom også syntes jeg, å reise på noe alene uten mann og barn! Da kunne jeg endelig bare være meg igjen
Gjest ts Skrevet 11. april 2010 #13 Skrevet 11. april 2010 Er barnevakt uaktuelt? Ungen var jo invitert. Hun ville blitt skuffet om han ikke kom. Vi var der i går. Det gikk fint Men var fryktelig frustrerende at det tok evigheter før vi satt oss og maten ble servert. De sto ute og røyka og skravla og hadde ikke akkurat hastverk med maten. Det synes jeg var irriterende når det først var langt over sengetid Men ellers gikk det fint.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #14 Skrevet 11. april 2010 dere dropper bursdager osv forde dere ikke klarer å flytte litt på ungen deres? Håper dere ikke er like "hysteriske" når barnet blir eldre. Lurer på hva du gjør den dagen dagsrytmen deres ikke går som den skal? Når barnet blir eldre blir situasjonen selvsagt en annen. Per i dag er hun 20 mnd og våkner veldig lett, så ja, vi dropper bursdager. Den dagen dagsrytmen vår ikke går som den skal skal vi nok takle helt fint, men jeg ser ikke poenget med å ha henne oppe lenger bare for å putte i henne kake og viltgryte. Barn er forskjellige, og vår jente slokner på slaget kl 19.00, og er ikke vant til å bli flyttet på. Men vi koser oss veldig på bursdager og selskaper hos mine og hans foreldre på overnattingsbesøk. Jeg ser egentlig ikke helt problemet. Alle våre søsken bor hjemme, så vi får jo med oss alle bursdager til tanter og besteforeldre uansett. Som i alle andre tråder, er det umulig å dømme og kritisere også i denne situasjonen, ettersom at hver enkelts situasjon er så ulik. Og som sagt, dersom tante har en rund dag, er det ingen problem å skaffe barnevakt. Men barnet bør få oppleve faste rutiner når hun er så ung, _mener jeg._
Gjest Micka Skrevet 11. april 2010 #15 Skrevet 11. april 2010 Syns det var hensynsløst av bestemora, jeg. Merkelig at ingen sier dette. Syns også det er rart at en voksen person har familieselskap så sent. Da må man jo være der til langt ut på kvelden. Folk vil jo hjem og ha privatliv. Greit nok med venner, men familie....
Gjest Silvermist Skrevet 11. april 2010 #16 Skrevet 11. april 2010 Syns det var hensynsløst av bestemora, jeg. Merkelig at ingen sier dette. Syns også det er rart at en voksen person har familieselskap så sent. Da må man jo være der til langt ut på kvelden. Folk vil jo hjem og ha privatliv. Greit nok med venner, men familie.... Hvorfor er det mer greit å dra på besøk til venner kl.19 enn til familie? :klø:
Vindmølle Skrevet 11. april 2010 #17 Skrevet 11. april 2010 Bra det løse seg da Må bare kommentere Micka sitt innlegg også, for jeg er helt uenig. At voksne inviterer til selskap så sent (er 19 veldig sent på en lørdag?) synes jeg er en merkelig kommentar. Skal man avspises med formiddagskaffe bare fordi man er voksen? I og med at denne bestemoren har et såpass ungt barnebarn så er det vel trolig ikke snakk om Olga på 80. I denne tråden er det i tillegg snakk om nærmeste familie, og ikke en fjern tante eller noe slikt. Jeg også skal innrømme at jeg ikke hadde vært overbegeistret å bruke en lørdagskveld på en fjern, fjern slektning men nærmeste familie er da noen man helst bør like å omgås. Hvis min mor har bursdag så har jeg ingen problemer med å stille i et selskap en hvilken som helst kveld i uken. Hjem å ha privatliv kan man da gjøre de 6 andre kveldene den uken. Hvis man har så store problemer med å "ofre" en kveld på sine nærmeste familie uten at jubilanten skal omtales som hensynsløs fordi avkommet vil ha privatliv så kan det ikke være mye til familiebånd. Når det er sagt synes jeg gjerne at selskapet kunne vært forskjøvet litt i forhold til barnets leggetid. Er det fast kl 19 kunne gjerne selskapet startet en halvtime før eller senere slik at gjestene kunne fått hilse på barnet før man la det til noenlunde vanlig tid, eller fått lagt barnet før de andre gjestene kom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå