Gå til innhold

Nye regler om samvær

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Leser nå på VGnett at det har blitt nye regler på samvær med barna, ble litt rystet over dette. Jeg har en sønn på snart 2 år og det har vært ganske så problematisk med dette å dele ansvar. Far ville ikke ha gutten før han var fylt ett år med mindre jeg var tilstede, noe jeg synes var vanskelig, men prøvde å gjøre det beste ut av.

Så når dagen da kom ble det bestemt at han skulle ha to dager i uka, og annenhver helg..(Dvs: en dag i helgen, etter fars eget ønske) noe som ikke ble fulgt. Det var stadig unskyldninger for at han ikke kunne ha han, det var vanskelig å få til, og de dagene han hadde gutten sin var dette et samvær på 1-2 timer, da ringte han og sa at han måtte hjem, begrunnet ofte med at han var syk eller sliten.

Vi pratet da sammen og satte opp ny avtale, som nå sier en dag i uka som samværet da må være på minimum 4 t. og overnatting annenhver helg. Det går bedre nå med samværet den dagen i uka, men helgen virker som det blir lenge for han å ha ansvaret selv om han nå ikke er alene. Han har ikke sønnen sin alene og er aldri hjemme. Noe som bekymrer meg.

Gutten min er veldig sår og overfølsom når han kommer derifra, vanskelig for meg å ikke kunne si noe, eller kunne forandre på situasjonen.

Leser nå at samværet skal være en overnatting i uka og at samværet i ferier skal være på 3. uker. Jeg vet at far ikke kommer til å takle dette noe som jeg har fått bevist utallige ganger, det er så mange hendelser at jeg kunne skrevet bok, og dette bekymrer meg virkelig. Sende bort ungen min så lenge, når jeg vet at behovene hans ikke blir fulgt.

bleier blir ikke byttet, sykdom blir ikke oppdaget osv osv osv...

Er dette noe man må gjenomføre uansett? Snakket om ferie her for en stund siden nå, og hvordan vi ville det skulle være, det første han sier er at han ikke har jobbet seg opp ferie.

Hvordan stiller jeg meg til dette? Flere som også bekymrer seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er meningsdelt om de nye reglene.

Jeg er positiv fordi jeg vet at det er mange samværsforelder som (desverre) må kjempe for mer samvær med barnet. For dem ser jeg loven som et kjempepluss.

Jeg er skeptisk/negativ til at det nå er et vedtatt ved lov et definert begrep om hva "vanlig" samvær er. For meg og mitt barn føles dette som et nesepek. For vår del har jeg i 5 år nå kjempet for at samværsforelder skal ha MER tid med barnet. Etter to runder hos megler har vi nå fått definert 1 dag i uka+ annenhver helg, 2 uker sommer (ikke et ord om andre ferier og helligdager). Men, samværsforelder følger ikke opp, dagsamvær er ikkeeksisterende og det er stortsett en helg pr 2mnd som ikke blir noe av. For meg føles ikke dette som noen barnelov, men en foreldrelov. Ser ikke at hensynet til mitt barns ønske om samvær blir ivaretatt (både barn og bostedsforelder ønsker at barnet skal ha mer samvær med samværsforelder). Skulle også kanskje ønske at det stilles noen krav til samværsforelders plikter overfor barnet, deltagelse i barnets liv som foreldremøter, utviklingssamtaler, legetimer etc etc. Satt litt på spissen, men jeg er jammen meg usikker på om samværsforelder kan svare på hva klasseforstander (etter flere år) heter...

Endret av Reveal
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er meningsdelt om de nye reglene.

Jeg er positiv fordi jeg vet at det er mange samværsforelder som (desverre) må kjempe for mer samvær med barnet. For dem ser jeg loven som et kjempepluss.

Jeg er skeptisk/negativ til at det nå er et vedtatt ved lov et definert begrep om hva "vanlig" samvær er. For meg og mitt barn føles dette som et nesepek. For vår del har jeg i 5 år nå kjempet for at samværsforelder skal ha MER tid med barnet. Etter to runder hos megler har vi nå fått definert 1 dag i uka+ annenhver helg, 2 uker sommer (ikke et ord om andre ferier og helligdager). Men, samværsforelder følger ikke opp, dagsamvær er ikkeeksisterende og det er stortsett en helg pr 2mnd som ikke blir noe av. For meg føles ikke dette som noen barnelov, men en foreldrelov. Ser ikke at hensynet til mitt barns ønske om samvær blir ivaretatt (både barn og bostedsforelder ønsker at barnet skal ha mer samvær med samværsforelder). Skulle også kanskje ønske at det stilles noen krav til samværsforelders plikter overfor barnet, deltagelse i barnets liv som foreldremøter, utviklingssamtaler, legetimer etc etc. Satt litt på spissen, men jeg er jammen meg usikker på om samværsforelder kan svare på hva klasseforstander (etter flere år) heter...

Har samme erfaring som deg gjennom flere år, spiller ingen rolle hva som verken står i loven eller hvilken avtale vi kommer til hos familievernkontoret. Men heldigvis for mine barn er samværet hvertfall annenhver helg.

Far viser seg aldri på foreldremøter eller konferansetimer, aldri på avslutninger eller fotballkamper. Det sårer ungene veldig.

Ungene hadde trengt en pappa som var der for dem. Men det ser det ikke ut som om de vil få i oppveksten.

Det som virkelig gleder meg med den nye loven er at jeg nå kan få hjelp til ungene uten at pappaen kan sette seg på bakbeina. Måtte lange runder for utredning for den ene ungen i fjor. Og da tenker man ikke på barnas beste.

Skrevet

Kjære dere

Dette er ikke en regel, ikke et minstesamvær eller en lov om at slik skal det være,dagens definisjon av "vanlig samvær" og den nye definisjonen som snart kommer i barneloven er bare det - en definisjon på hva vanlig samvær er i lovens øyne - hvis man avtaler det.

Fast bosted og samvær skal avtales til det beste for det enkelte barnet, for noen er "vanlig" samvær for mye, for noen er det alltfor lite. Hvis noen vil forandre på samværsordningen så må dette diskuteres foreldrene i mellom, hvis de ikke blir enige kan de få mekler/familievernkontor til å hjelpe, hvis man ikke blir enige der så må man gå rettens vei hvis man vil forandre den ordningen man har.

Skrevet

Jeg er enig med Helen ovenfor (tror jeg).

Den nye samværsregelen er ingen regel eller "lov". Det er bare en definisjon som sier hva som kan regnes som "vanlig samvær". Og definisjonen har nok i hovedsak kommet fordi noen har valgt å begrense samværet til det som tidligere ble beskrevet som "vanlig samvær", noe som var veldig lite for mange barn.

Jeg forstår utifra dette ikke bekymringen til TS slik den fremstilles. Det som sies i det nye lovverket er at det forventes at pappan bruker MER tid sammen med barnet, og slik jeg forstår TS er det nettopp dette hun ønsker. Det er derfor et spark på leggen til pappan om at han bør bruke mer tid med sønnen sin.

Og mht det Reveal sier så er det ikke en definisjon av vanlig samvær, men en OMDEFINISJON av "vanlig samvær". Dette var nødvendig for at pappar skulle innse at de burde benytte mer tid med barnet sitt, og et spark til noen mødre om at de måtte la barnet få mer tid med pappan sin. Den nye definisjonen sier dermed at pappa bør stille opp på mer samvær enn det Revaels barn får idag.

• 1 år senere...
Gjest Pappa1000
Skrevet

Jeg er enig med Helen ovenfor (tror jeg).

Den nye samværsregelen er ingen regel eller "lov". Det er bare en definisjon som sier hva som kan regnes som "vanlig samvær". Og definisjonen har nok i hovedsak kommet fordi noen har valgt å begrense samværet til det som tidligere ble beskrevet som "vanlig samvær", noe som var veldig lite for mange barn.

Jeg forstår utifra dette ikke bekymringen til TS slik den fremstilles. Det som sies i det nye lovverket er at det forventes at pappan bruker MER tid sammen med barnet, og slik jeg forstår TS er det nettopp dette hun ønsker. Det er derfor et spark på leggen til pappan om at han bør bruke mer tid med sønnen sin.

Og mht det Reveal sier så er det ikke en definisjon av vanlig samvær, men en OMDEFINISJON av "vanlig samvær". Dette var nødvendig for at pappar skulle innse at de burde benytte mer tid med barnet sitt, og et spark til noen mødre om at de måtte la barnet få mer tid med pappan sin. Den nye definisjonen sier dermed at pappa bør stille opp på mer samvær enn det Revaels barn får idag.

Godt å høre at det er mødre som ønsker at far er mer med.

Dette er ingen Lov, og normalsamværet gjelder vel vanligvis barn over 3 år.

Det er også dessverre ganske mange fedre som opplever det motsatte. De kan ikke få nok samvær, og skulle helst hatt delt bosted og 50/50, men mor nekter. Grunn ? Hvis mor får mindre enn 10/14 av overnattingene, rykker hun ned et hakk på bidragskalkulatoren, hvis hun får mindre enn 5/14 eller 11/28 (=ca 40%) får hun ikke stønader som alenemor.

Det er dessverre slik at mange mødre vil ha en involvert far som støtter opp, men ikke gi ham lik inflytelse. Skal man kunne få flere fedre til å stille opp, må det bli alment akseptert at fedre er likeverdige foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...