Gå til innhold

Noen som har peiling på hva som er problemet her?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Heia!

Jeg kan veldig lite om pc og elektronikk generelt, men jeg bruker data'n min ofte og mye, spesielt word-programmet (i tillegg til internett :) ), og har nok lagret ca 800 dokumenter. Skriver mye selv privat og i forbindelse med skole, og laster ned ulike artikler o.l.

Pc'n min er ikke særlig treig når jeg surfer på nettet, pleier å kjøre cc cleaner (om det er det det heter?) men ofte eller nesten alltid når jeg går inn på dokumenter og skal åpne noe der går det veldig tregt og vifta begynner å suse.. :(

Noen som vet hva dette kan være??

(Ei venninne sa at det kunne høres ut som det var noen andre program som begynte å kjøre samtidig, uten at verken jeg eller hun vet hva det kan være eller får til å sjekke om noe kjører samtidig.)

Håper på tips, blir gal av susing og treg maskin!!

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Nedfall
Skrevet

Heia!

Jeg kan veldig lite om pc og elektronikk generelt, men jeg bruker data'n min ofte og mye, spesielt word-programmet (i tillegg til internett :) ), og har nok lagret ca 800 dokumenter. Skriver mye selv privat og i forbindelse med skole, og laster ned ulike artikler o.l.

Pc'n min er ikke særlig treig når jeg surfer på nettet, pleier å kjøre cc cleaner (om det er det det heter?) men ofte eller nesten alltid når jeg går inn på dokumenter og skal åpne noe der går det veldig tregt og vifta begynner å suse.. :(

Noen som vet hva dette kan være??

(Ei venninne sa at det kunne høres ut som det var noen andre program som begynte å kjøre samtidig, uten at verken jeg eller hun vet hva det kan være eller får til å sjekke om noe kjører samtidig.)

Håper på tips, blir gal av susing og treg maskin!!

:)

Nå er Word ett ganske stort og tungt program i seg selv, så det er ikke rart vifta begynner å gå når du åpner ett Word document. Tror mer på at maskina starter opp en rekke mer eller mindre unyttige programmer når windows starter, og det er summen av ressursbruk, inkludert MS Word, som får prosessoren til å koke.

1.Avinstaller programmer du ikke trenger fra kontrollpanelet (legg til/fjern programmer)

2.Du kan lære deg å bruke msconfig, det tar bort enda mer.

Skrevet

Hvis du har mye grafikk eller bilder i dokumentene dine, bidrar det dessuten til ekstra mas for programmet.

Du kan sjekke hvilke programmer du har på auto-oppstart. Dette er en funksjon som blant annet ofte starter opp word, msn og flere andre programmer når du slår på maskinen, slik at disse åpner seg raskt når du skal bruke dem. Dette stjeler ofte unødige "krefter" fra prosessoren, spesielt hvis du ikke skal bruke disse programmene.

Gå inn på windows oppgavebehandling (/windows task manager) ved å trykke ctrl+alt+del. Under fanen performance kan du se hvilke prosesser som bruker kraft i hvilken grad. Jo høyere tall (særlig 5 sifret og over), jo mer krefter bruker maskinen.

Dersom du gjør dette rett etter oppstart, kan du identifisere hvilke programmer som bruker prosessoren uten at du har åpnet dem. Disse kan du da avinstallere fra oppstartsmappen eller fra maskinen i det hele tatt. Hvis du lurer på hvilket program noe er, kjør et google-søk. Noen prosesser må selvsagt gå, men rett etter oppstarten skal de fleste ligge på lave tall (4-sifret).

Du kan også rote litt i oppstartsmappen din for å se hva som ligger der. Husker ikke plasseringen på en akkurat nå, men du kan søke på "oppstart"/"startup".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...