Gå til innhold

Jetlag

Anbefalte innlegg

Gjest Amanda
Skrevet

Jeg har vært på reise i USA (9 timer etter norsk tid), og nå sliter jeg med komme inn i norsk rytme! I går sov jeg til klokken 17. Var ikke trøtt på kvelden, så tenkte at jeg skulle holde meg våken til i kveld (altså mer enn et døgn). Dette gikk jo ikke, så klokken 16 i dag sovnet jeg og sov til klokken 23. Så nå sitter jeg her, lys våken, og lurer på hva jeg skal gjøre nå? Kan noen jetlag-eksperter komme med tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er noe som hjelper siden du har allerede fått en skikkelig jetlag. Men du kan søke litt på melatonin som skal forebygge jeglag. Men jeg er ikke sikker på om det hjelper nå.

Ellers så er det en amerikansk forsker som har sett på effekten ved å ikke spise mens man reiser, for så å spise en god frokost når en kommer frem (så fremt det er morgen). Matklokken skal da påvirke kroppens interne klokke... Det kan jo være at det fungere på dette stadiet.

Ellers har jeg alltid hatt god suksess generelt sett med å holde meg våken til rundt 10-12 på kvelden, for så å prøve og sove maks 8 timer om natten. Tror jeg ville prøvd å tvinge meg inn i det formatet nå og!

Skrevet

For meg hjelper det best å frarøve meg søvn, så jeg føler den rytmen jeg kommer fra, men tvinger meg selv til å stå opp etter ca 5-6 timer, slik at jeg orker å legge meg tidligere neste gang.

Ellers pleier jeg, når jeg reiser østover, å ikke sove på flyet, så langt det går, og da er jeg som regel så trøtt når jeg kommer fram at det passer med den tidssonen. Men det hjelper jo ikke deg nå!

Søvnrestriksjon funker i alle fall. Om du syns det går treigt med 5-6 timer, kan du selvsagt sove kortere. Drikk kaffe/te for å ikke sovne, og spis gjerne raske karbohydrater før du legger deg for å få blodsukkerfall som gjør deg søvnig.

På apoteket får du også kjøpt urtetabletter som gjør deg søvnig: valerina natt/forte

De funker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...