Blackpuma Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Jeg lurer enkelt og greit på hvor viktig det er å ha gode løpesko? Jeg har nettopp begynt å løpe, og er i elendig form. Følger dette programmet, som gjør at jeg etter 12 uker skal kunne løpe 30 minutter. Etter dette har jeg tenkt til å fortsette med et annet program som gjør at jeg skal kunne løpe 60 minutter. Jeg løper for det meste på grus. Jeg løper for tiden i noen gamle joggesko jeg fikk når jeg var litt yngre og som i utgangspunktet egentlig er aerobicsko. Jeg kan nevne også at jeg har en ankel som er litt dårlig og er litt plattfot - noe som gjør det kanskje viktigere? Tenker uansett og investere i noen gode sko etterhvert(dra på löplabbet og få sko som passer godt til meg, så blir nok ganske høy prisklasse). Forresten: Noen som vet hvor mye jeg må regne med å betale for et par gode løpesko? Så: Når skal man investere i gode sko, og er det viktig?
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Sko er veldig viktig for å unngå kne og ankelskader. Du må få nok støtte og demping. Nå er ikke jeg verdensmester på å forklare for meg, regner med noen "eksperter" kommer med lengre innlegg snart.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Gode løpesko er viktig uansett hvilket nivå du er på. Har du Løplabbet i nærheten av deg? I så fall vil jeg anbefale deg å dra dit. Eller en skikkelig sportsbutikk. Det er viktig at du har sko som sitter godt på din fot og som demper der de skal.
Vera Vinge Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Jeg er nok ingen ekspert, men jeg vil absolutt si det er viktig med gode løpesko. Gamle aerobic-sko høres ut som veien til skader, spør du meg, hvertfall hvis løping er noe du har tenkt å drive en del med framover. Men du kan selvsagt være heldig og slippe unna. Jeg snakker vel litt ut fra at jeg har hatt tilløp til beinhinnebetennelser flere ganger (smerter i skinnleggen), noe som ikke er et helt uvanlig problem ved løping. Jeg har derfor ordentlige sko (og løper heller ikke på asfalt). Og så ser jeg at du har en litt dårlig ankel, og desto større grunn til et skobytte. Kjedelig å måtte avbryte løpingen for en lengre periode, dersom du får smerter etter hvert. Da kan det føles tungt å skulle starte opp igjen, når du først har kommet godt i gang. I tillegg vil du nok merke at det er mer behagelig å løpe med ordentlige sko, noe som kan hjelpe på løpsmotivasjonen. Ellers er det jo kjempefint å begynne å løpe, og at du tar det gradvis, framfor å starte kjempehardt ut og så ikke orke å følge opp i lengden. Når det gjelder pris, så er det jo salg innimellom, så det kan være lurt å følge med på det. Jeg kjøpte nye Asics Gel Nimbus i høst, på salg til noe under tusenlappen, tror jeg (de koster vanligvis like over 1000,-). Jeg ser for meg at man fort må ut med rundt en tusenlapp for gode sko, men hvor lavt man kan gå ned i pris under det og fortsatt få ok sko, vet jeg ikke.
Blackpuma Skrevet 9. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2010 Takk for svar! Da ser det ut som det er klart at jeg skal kjøpe meg løpesko i det minste. Ikke sikkert det blir med det første, men så fort jeg har spart opp penger og kommer meg til en løplabbet-butikk, så blir det nye sko. Har lyst på noen ordentlige når jeg først skal investere. Regner med at jeg må ut med 1000-1500 kroner, så da må jeg spare litt først. Har tenkt å løpe en del fremover, har jo tross alt et 24-ukers program foran meg om jeg skal klare å løpe 60 minutter. Selv om jeg er i elendig form, så gleder jeg meg faktisk til neste gang jeg skal ut å løpe. Det programmet jeg har valgt er såpass enkelt at jeg aldri føler at jeg ikke kan gjennomføre, men at jeg bestandig får nye utfordringer og merker fremskritt. Jeg er nyfrelst løper! Utrolig gøy å merke at jeg gleder meg til å løpe i morgen, når jeg trodde jeg aldri ville like det i det hele tatt.
Vera Vinge Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Så flott at du har funnet løpegleden. Vi som liker sånt går jo også en herlig tid i møte, etter hvert som det blir mulig å løpe i skogen.
Chanel.No5 Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Det er veldig viktig, invister litt penger i gode sko, du vil få mye igjen for dette i lengden. Les litt her om dette; http://www.trim.no/pub/art.php?id=504 http://www.klikk.no/helse/trening/article291728.ece http://www.dinside.no/31281/de-beste-lopeskoene
Beam Skrevet 10. april 2010 #8 Skrevet 10. april 2010 Jeg synes også det er vikitig å ha gode sko for selve løpsopplevelsen. Så mye morsommere å løpe når du har gode sko som passer deg og foten din. Jeg kjøpte nettop nye sko nå på löplabbet. 1500 ble det. Verdt hver krone for meg som løper en del.
Mir Skrevet 10. april 2010 #9 Skrevet 10. april 2010 Absolutt viktig! Invester i helsen din, TS! Ingenting er for dyrt for å passe på at bena fungerer. Spesielt er det kjedelig hvis du har kommet et stykke, blir skadet, og må la være å løpe i 6 uker f.eks. Lykke til på tur og på butikk=)
bergans Skrevet 10. april 2010 #10 Skrevet 10. april 2010 Ingenting er viktigere enn det duhar på beina når du skal jogge, drive med aerobics/step og alt som involverer høyimpakt. Du kan fint jogge med en Felleskjøpet-dress (litt varmt, de puster ikke så godt), men beina må du ta vare på somom de var gull. Jeg personlig synes New Balance, Asics og Mizuno lager de beste skoene og har bra utvalg (NB har dessuten utrolig gode topper/løpejakker). Hvis du bor i nærme nok til å kunne bruke eksperter og få prøvd skoene på tredemølle, så gjør det (Løplabbet f.eks). Da kan du få filmet og vurdert om du over/underpronerer, hvor mye en evt plattfot/høy vrist har å si for steget ditt, hvordan knærne dine fungerer ift til ankelstilling osv. Lykke til, og nyt løpeturene
Athene Skrevet 10. april 2010 #11 Skrevet 10. april 2010 Det er veldig viktig med gode sko når man løper regelemssig. Aerobicsko har demping foran, gode løpesko har mest demping bak. Selv har jeg i vinter måttet løpe en del med terrengsko (som har middels demping bak og ingen deming foran) fordi det har ligget en del snø her. Det merker jeg fort både på legger og knær. I tillegg er det viktig å finne sko som passer din fot. Ser flere anbefaler Asics (som også er min favoritt), disse passer nok best for de med litt bredere fot og overpronasjon. Ta en tur innom løplabbet, så får du en vurdering av hva slags sko som passer deg. Selv løper jeg veldig mye, og har seks par joggesko tilpasset ulike underlag. De beste skoene mine er Asics gel kayano (er på par nr. tre av disse nå), som passer til asfalt og tredemølle. Nimbus, som nevnt, kan være et godt alternativ for deg som løper på grus dersom disse passer føttene dine ellers. De er noe rimeligere. Hva gode sko koster i Norge vet jeg lite om. De er overpriset her, så jeg pleier å kjøpe med meg fra utlandet, helst USA. Dersom du kjenner noen som skal ut på tur er det jo mulig å prøve ut diverse sko her i landet, for så å legge inn en "bestilling".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå