Gå til innhold

Fordeling av utgifter mellom kjærester

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva andre mener om hvordan man mest rettferdig fordeler utgifter mellom kjærester som ikke bor sammen. Bruker meg selv som eksempel.

Jeg og kjæresten bor i hver vår by (6 mil fra hverandre). Jeg har ikke bil, så hvis jeg skal til han er jeg avhengig av tog, mens han kjører bil. Toget koster meg 200 kr t/r. Jeg bor på en liten hybel, derfor er vi i all hovedsak hos han, og det er derfor jeg som har 95% av utgiftene i forbindelse med reising. Er jeg hos han tre ganger i måneden koster det meg 600 kr, og som regel er jeg på besøk oftere. Ligger nok i snitt på ca 1000 kr måneden i togutgifter.

Når vi er sammen deler vi 50-50 på ting vi kjøper inn, som for eksempel mat og drikke.

Jeg betaler også for prevensjon alene.

Jeg er student med deltidsjobb, han jobber fulltid. Jeg har aldri bedt han om penger for reiseutgifter, men siden han spurte om jeg ville komme på besøk i løpet av helgen og jeg måtte si nei fordi jeg rett og slett ikke har råd, kom jeg til å tenke litt igjennom utgiftsfordelingen vår.

Noen som har noen synspunkter, eller som vil fortelle om hvordan du og kjæresten deler på slikt? Eller bør man ikke dele, er det den som reiser som skal ta utgiften?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om du forflytter deg, og betaler utgiftene rundt dette, så kan ha kjøpe inn mat osv til dere. Evt kan han betale togreise.

Prevensjonsutgifter bør deles.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har ingen gode tips, men kan forklare min (dårlige) situasjon hehe

Min kjærste jobber deltid og tjener egentlig ikke så ille, jeg er arbeidsledig og får ikke en krone fra NAV så jeg lever kun på sparepenger.

Jeg bor litt utenfor Oslo, mens kjærsten min bor i Oslo. Jeg bor samme som deg i en knøtt liten hybel, mens hans leil er grei str så jeg pleier å dra til han. Jeg kjører da bil gjennom bomringer som koster 37 kr pr gang.... Dette blir ganske dyrt for å si det mildt. og ekstra ille er det de gangene jeg kjører å henter han også tilbake til det stedet jeg bor på hvis vi skal besøke noen venner også kjører han tilbake.....

Itilegg er det alltid jeg som handler maten, og jeg som betaler for prevensjon. Hender veldig ofte at jeg må kjøpe røyk til han fordi hn ikke gidder gå i butikken...

Har prøvd å ta opp tema engang men han virker ikke intresert så har ikke turt senere....

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hadde et avstandsforhold til en som bodde ca. 3 timer fra meg, gjorde vi det sånn at den som reiste, betalte for dette, og den som hadde "besøk " betalte for maten. Vi snakket en stund om å ha en felles konto til dette formålet slik at vi satte inn et likt beløp som ble brukt til transport/mat og kjekke ting i de periodene vi var sammen. Forholdet tok slutt før vi kom så langt:-)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke snakket om økonomi i det hele tatt, og vi har vært sammen i 2 år. Kjenner at dette begynner å bli et irritasjonsmoment for meg, siden jeg føler at jeg som har minst bruker mye mer penger enn han på forholdet. Men er usikker på hvordan jeg skal ta det opp, er redd det skal bli en voldsom krangel ut av det.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor henter og bringer han deg ikke når du bare bor 6 mil unna? Det hadde kjæresten min gjort :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det gidder han ikke. Husker jeg spurte om det en gang. Han ville jeg skulle komme til han etter eksamen, jeg spurte om han vær så snill kunne hente meg da, fordi etter eksamen er jeg sliten og det er stress og drasse med seg bagasje og alt på buss og tog. Fikk da beskjed om at han ikke gadd å kjøre frem og tilbake, så da ble det så at jeg ventet til dagen etter og toget da.

Gjest Gjesten
Skrevet

Vi har ikke snakket om økonomi i det hele tatt, og vi har vært sammen i 2 år. Kjenner at dette begynner å bli et irritasjonsmoment for meg, siden jeg føler at jeg som har minst bruker mye mer penger enn han på forholdet. Men er usikker på hvordan jeg skal ta det opp, er redd det skal bli en voldsom krangel ut av det.

Forholdet deres burde tåle en diskusjon om dette uten at det skal bli en forferdelig krangel. Kort sagt, du kan ikke bli sint på ham hvis han nekter å bidra til å betale reise/prevensjon osv, men du kan alltids si at da kan ikke du komme på besøk også får han evt kjøpe inn kondomer hvis han vil ha sex med deg:p

Ærlig talt, denne diskusjonen er ikke så "farlig". Si at du har dårlig råd, og at du sitter igjen med ca. nada etter alle reisene osv. Kjæresten min ville gladlig betalt halvparten, det gjorde han også da vi bodde 6 mil fra hverandre. Noen ganger betalte jeg han for å hente meg/hvis han kom på besøk også, men som oftest fikk jeg ikke lov. Han tjente mere så det syntes han var urettferdig.

Skrevet

Hvis det så og si alltid er du som reiser til han (og han i tillegg har bedre økonomi enn deg) synes jeg at han enten dekker deler av togbilletten din eller at han betaler mer av maten osv.

Hvis han lager noe bråk ut av dette ville jeg sagt at da får han komme å besøke deg fremover. Så får man se hvordan han reagerer på det. Tipper at han da blar opp likevel.

I et fast forhold ser jeg også på det som en selvfølge at utgifter til prevensjon deles.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis det så og si alltid er du som reiser til han (og han i tillegg har bedre økonomi enn deg) synes jeg at han enten dekker deler av togbilletten din eller at han betaler mer av maten osv.

Hvis han lager noe bråk ut av dette ville jeg sagt at da får han komme å besøke deg fremover. Så får man se hvordan han reagerer på det. Tipper at han da blar opp likevel.

I et fast forhold ser jeg også på det som en selvfølge at utgifter til prevensjon deles.

Jeg er enig. Det er så godt som alltid jeg som drar til han. Sist han var hos meg er noen måneder siden for å si det sånn.

Jeg synes også det er en selvfølge, men jeg kvier meg for å ta det opp. Han finnes ikke gjerrig, men tror rett og slett ikke han tenker over den utgiften jeg har med å reise til og fra han.

Vi har kommunikasjonsproblemer i forholdet. Det er vanskelig for meg å ta opp ting uten at han blir sur. Uansett hvordan jeg prøver å ta opp ting, så derfor har jeg endt opp med å holde kjeft for husfredens skyld. Det er alltid jeg som må føye meg uansett. Er redd han kommer til å føle seg veldig kritisert hvis jeg tar opp dette.

Skrevet

Skjerp dere og snakk med kjærestene dine om økonomi!

Ikke la mannfolka slippe unna/være gniene på dette området. Om dere ikke klarer å snakke om økonomi sammen, så er mannfolka med stor sannynlighet ikke noe å ta vare på heller.

Ikke gi dere bort til dugesløse mannfolk.

Skrevet

Vi har en stående avtale om at maten betales av den som bor der vi er. Samtidig er det jo litt forefallende hvem som går på butikken. Kjæresten min har månedskort kun pga meg, og betaler dette selv. Ellers betaler jeg ofte kino osv, da jeg har god inntekt og han er student uten jobb. For meg er det rettferdig at den som har mest penger skal betale litt ekstra - spesielt når det kommer til felles økonomi. Hvis vi skal flytte sammen, kommer jeg til å foreslå at vi begge setter inn en viss prosentandel av inntekten vår på en konto og betaler alt av boutgifter derfra.

Jeg har selv sluppet billig unna studietiden pga hjelp fra mor og far, men kjæresten min har ikke noen å få hjelp av bortsett fra meg. Jeg syns derfor det er hyggelig å betale for en tur på kino eller en middag på café når han er blakk.

Jeg får fortsatt ofte gaver av familien, typisk når jeg er ute og reiser, og deler da alltid disse med ham (f.eks ble 2000,- fra bestemor om til en leiebil i Sør-Afrika).

Skrevet

Vi bor ca 6 timer med buss/tog unna hverandre. Vi betaler egne utgifter til reise, han med bil - jeg med buss og tog. Han har full jobb, jeg student. Vi betaler 50/50 når vi er hos hverandre, både mtp. mat, kino osv. Likevel vil jeg si at han kanskje spanderer ekstra på meg, særlig siden han hjelper meg så mye i forbindelse med hesten min. Vi har snakket mye om penger, og er veldig enige om å dele på utgiftene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke kan ta en diskusjon uten at det ender i krangel og han ikke gidder hanle (eller betale) maten sin selv eller hente kjæresten ved en spesiell anledning, er det kanskje mer enn reiseutgifter som er problemet...?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg og eksen bodde hver for oss, men i samme by. Siden jeg hadde en ok og romslig leilighet i sentrum, og han bodde på en bitteliten hybel utenfor byen var vi alltid hos meg når vi var sammen. Han tjente mye penger, mens jeg levde på minimum. Han spanderte de fleste middager ute og byturer, mens jeg spanderte de middagene jeg serverte hjemme. Ting til frokost delte vi på å kjøpe, siden vi var hjemme hos meg gikk det jo av ting jeg uansett hadde fra før, mens han tok selv initiativ til å fylle på en del. Han hjalp til og rydde og ta oppvask, som om han bodde der. Når han hadde lite penger spanderte jeg på han. Prevensjon betalte jeg selv, siden det var jeg som tok avgjørelsene på hva slags prevensjon jeg ville bruke.

En fyr som det ikke gikk an å diskutere økonomi med, eller som aldri gadd å strekke seg for meg hadde jeg nok ikke giddet å kaste bort tiden min på.

Skrevet

Vi bor ca 6 timer med buss/tog unna hverandre. Vi betaler egne utgifter til reise, han med bil - jeg med buss og tog. Han har full jobb, jeg student. Vi betaler 50/50 når vi er hos hverandre, både mtp. mat, kino osv. Likevel vil jeg si at han kanskje spanderer ekstra på meg, særlig siden han hjelper meg så mye i forbindelse med hesten min. Vi har snakket mye om penger, og er veldig enige om å dele på utgiftene.

Jeg syns dette er på grensen av gjerrighet fra kjæresten din sin side. Den som har mest penger i et forhold kan veldig godt betale litt ekstra. Nå skriver du jo at han hjelper deg med hesten din, så regner jo med at han dekker noe utgifter her. Men du skriver videre at dere er veldig enige om å dele på utgiftene, og det høres ut som det går mest i hans favør.

Skrevet

Jeg var i et avstandsforhold i 1år for 2-3år siden.. Vi møttes i helgene og jeg dro som regel til han. Av og til kom han til meg. Samme problemet. Jeg var student og hadde ikke bil, og var avhengig av tog/buss. Mens han hadde god råd og bil. Pleide å si fra hvis jeg hadde dårlig råd og ikke hadde penger til å betale for billetten. Noen ganger ga han meg penger for billetten. Følte aldri at det var urettferdig at jeg dro mest til han. Vi snakket hele tiden om at hvis vi skulle flytte sammen, så skulle jeg flytte til hans by. Så da ville jeg uansett bli kjent med byen og familie/venner.

Jeg har ikke noen gode råd å komme med hvordan man skal fordele det men det burde være mulig å finne en løsning på det. Spesielt hvis en har god råd og den andre ikke. Litt urettferdig om den ene skal betale alt hele tiden.

Skrevet

Er rimelig glad jeg aldri har vært i et avstandsforhold kjenner jeg (to ulike rom 10 m fra hverandre i studentbolig teller vel ikke?). Men hvis dere ikke kan ta økonomipraten i et avstandsforhold, hvordan skal dere klare det når dere evt. flytter sammen?

Økonomi er en sak det lett kan bli krangling rundt. Hvis den ene (eller begge) parten(e) føler utgifter er feil fordelt og det ikke er "rom" for å ta opp dette kan det nok, som nevnt av noen over, bli en liten ting som gnager litt på forholdet.

Personlig så liker jeg ikke at alt blir spandert på meg, føler rett og slett at det er litt nedverdigende. Jeg har jo mine egne penger, og derfor kan vi spandrere likt på hverandre.

Men snakk om økonomi, om dere løser det med en konto til fellesutgifter, 50/50 fordelinger eller helt andre måter er opp til hver enkelt, da alle situasjoner er ulike. Men ha en løsning som fungerer for begge parter!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke kan ta en diskusjon uten at det ender i krangel og han ikke gidder hanle (eller betale) maten sin selv eller hente kjæresten ved en spesiell anledning, er det kanskje mer enn reiseutgifter som er problemet...?

Høres ut som en klassisk forholdstråd på Kvinneguiden, ja:

TS: Jeg masserer mannen min mye mer enn han masserer meg, hva kan jeg gjøre med dette? Jeg vil også bli massert.

Minst halvparten av svarene: Hva med å snakke sammen og si til han at du også vil bli massert?

TS: Men da slår han meg jo. Brakk nesa i går. Er bare massasjen som er problemet her altså, ellers har vi det fint. Kanskje jeg skal gå til hudpleier. Noen andre forslag?

Skrevet

Dere har vært sammen i to år og aldri snakket om økonomi? Jo da, dere bor ikke sammen enda, men økonomi er et viktig element i et parforhold og en av de største grunnene til at folk går fra hverandre.

Du tør heller ikke å snakke med ham om ting for han blir sint. Han gidder ikke å hente deg etter eksamen og forventer at du skal betale alle reisene til ham når han er i jobb og du er student. Dere bør nok ha en samtale om dette med økonomi FØR dere flytter sammen. Det kan tenkes at dere har grunnelggende forskjellig syn på hvordan økonomien skal fordeles i et forhold. Noen mener at man skal ha totalt separat økonomi, og det er ikke noe galt i det, men du ser tydeligvis for deg at en litt mer fleksibel ordning er mer rett så da kan dette lede til gigantiske problemer på sikt.

Jeg blir egentlig ganske sjokkert over hva jenter her inne finner seg i i sine forhold. Jeg ville stilt meg spørsmål den dagen han ikke gadd å komme og hente meg etter eksamen og da lurt på hvor mye han egntlig brydde seg om meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...