Husfrua Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Vi skal selge leiligheten vår, men blir mest trolig sittende igjen med en restgjeld på 400 000. Bilen er bakt inn i huslånet. Vi har en samlet inntekt på ca 800 000. Vi trenger nå større plass å bo, men er redd vi får for lite i lån når vi har så stor restgjeld. For utenom dette har jeg studielån på 200 000. Jeg har også en leilighet som leies ut. Snakket med banken om evt salg, men ble frarådet til å selge den siden jeg antageligvis vil selge med tap i dag. Leieinntekten dekker lånet, men ikke husleia på ca 2000 kr. Vi er inneforstått med at vi må bo usentralt og med noe dårligere standard. Vi har kausjonist. Noen som kan annta hvor mye vi kan få? Min bankkontakt snakket om 1800 000, men det tror jeg ikke noe på (det skal sies at hun har tatt mye feil før)
Horge Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Denne type gjetninger og spekulasjoner blir alltid nettopp det, du må til banken for å få fasiten. Men, siden det er antagelsen du etterspør, så gjetter jeg at du ikke får låne noe som helst - samme hvor mange kausjonister du kan dra opp av hatten. Da dere skal selge en leilighet, så er dere åpenbart ikke førstegangskjøpere. Det betyr at dere må forvente å stille med 20% i egenkapital. For et hus til 2 mill., så må dere altså stille med 400.000,- i EK. Dere estimerer tvert i mot at dere har -400.000,- i EK, altså er dere _åttehundretusen_ bak skjema. For all del, det kan være at dere møter på en bank som lar dere låne 400.000,- over pipa, men i dagens marked så er det mildt sagt lite trolig. Løsningen er nok å bli boende, og heller forsøke å spare penger i form av å nedbetale gjeld.
Husfrua Skrevet 10. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2010 Mulig du har rett og vi er inneforstått med at vi muligens må på leiemarkedet.. Vi MÅ flytte pga familieforøkelse. Hvis ikke hadde vi bare blitt boende.. Dette er en leilighet med stor fellesgjeld og lite innskudd, så vi taper nesten hele innskuddet, da ingen vil ha disse lengre.. Men jeg syns allikevel det var svært stor forskjell på ditt svar, som da er ingenting kontra kontakten min i banken, som sa 1,8 (det er jeg sikker på at vi ikke får allikevel da) Men jeg hadde håpet på 1,3 mill i allefall... Banken min sa at siden vi hadde kausjonist, så ville vi få bakt inn restgjelda i det nye lånet og derfor klare oss økonomisk..
Husfrua Skrevet 10. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. april 2010 Ellers ser det nå ut for at jeg muligens selger min leilighet også, da leilighetsprisene i dette området har blitt skutt i været. Så da håper jeg det bedrer situasjonen noe..
Frøken Mitzi Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 Skal eg anta noko, utifrå råd frå min bank, generelt sett, blir det slik: Årsinntekt 800.000 * 3 = 2,4 mill er maks anbefalt i lån Lån frå før 400.000 + studielån 200.000 = 600.000 I lån frå banken 2,4 mill - 600.000 = 1,8 mill. Det er vel gjerne den måten sakshandssamaren din også har kome fram til same sum? Men dette er berre tipping. Banken må kome med fasiten Og om ikkje du sel di leiligheit, må du trekke frå utgiftene til fellesgjeld/husleige på den biten. Bankane her er iallfall ikkje så ubarmhjertige at dei ikkje låner 100% til 2. gongs etablerarar. Men dei får gjerne litt dårligare vilkår enn om det er EK inni bildet.
Caramello Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 Aner ikke hvor mye dere kan låne, men vi var i banken for ett par måneder siden for å høre hvor mye vi kunne ta opp i lån. Jeg tjener ca. 300.000 i året (Jobbet kun som vikar når vi var i banken, men har nå 40 % fast hjelpepleier stilling). Kjæresten min tjener ca. 450.000 i året. Og vi kunne få låne 2,5 millioner.. Kjæresten min har igjen 100.000 på et billån, men ellers har verken han eller jeg studielån eller andre typer lån. 50 000 i egenkapital er det enest jeg har.
Husfrua Skrevet 10. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. april 2010 Skal eg anta noko, utifrå råd frå min bank, generelt sett, blir det slik: Årsinntekt 800.000 * 3 = 2,4 mill er maks anbefalt i lån Lån frå før 400.000 + studielån 200.000 = 600.000 I lån frå banken 2,4 mill - 600.000 = 1,8 mill. Det er vel gjerne den måten sakshandssamaren din også har kome fram til same sum? Men dette er berre tipping. Banken må kome med fasiten Og om ikkje du sel di leiligheit, må du trekke frå utgiftene til fellesgjeld/husleige på den biten. Bankane her er iallfall ikkje så ubarmhjertige at dei ikkje låner 100% til 2. gongs etablerarar. Men dei får gjerne litt dårligare vilkår enn om det er EK inni bildet. Snakket med ei som jobbet i "min" bank tidligere. Hun mente at det ikke var noe problem. Banken ser først og fremst på betalingsevnen, og den har vi jo.. Så ser de på sikkerhet. Og i vårt tilfelle har vi sikkerhet i nedbetalt bolig gjennom vår kausjonist. Hun sa også at det ofte blir gitt lån med 100% finansiering, også til 2.gangs kjøpere. Det er mange som selger med tap i dag, og det var det også for en 10 år siden. Hun sa at dersom alle måtte sitte med egenkapital, så var det langt færre som ville få kjøpt egen bolig. Dette var i allefall en lettelse for oss. For selv om vi er inneforstått med at vi må ned på standard, så syns vi det er bedre enn å gå på leiemarkedet hvor man ikke vet hva man får og prisene er skyhøye...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå