Gå til innhold

Skal snart til london- tips til butikker?

Gjest T.k

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart til London og lurer da på om dere har tips om butikker som er verdt å besøke. Tenker mest på oxfordstreet, men vil også kjøpe litt fra bruktbutikker og markeder :)

Vet dere også når butikkene åpner om morgenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først vil jeg anbefale deg å gå utenom Oxford street - ja, det må sikkert oppleves, og de aller største flagship-butikkene til Topshop o.l. er jo der. Men det er en veldig slitsom gate å handle i. Det er jo en stor trafikkert vei, og det er veldig masse mennesker. Jeg blir bare stressa av å gå der. Dessuten er det dit alle turistene går, så det er mange turist-butikker som selger souvenirer og dårlige klær, sko og vesker. Ikke verdt det!

Mange av de samme kjedebutikkene finnes jo flere andre steder i London, og de uavhengige små butikkene som det er verdt å besøke er ikke på Oxford street. Så jeg vil anbefale å dra til områder som Covent Garden og King's Road.

Covent Garden er et stort market, men det er også noen butikker i gatene rundt.

Butikkene på King's road begynner ved Sloane Square. Den har både kjedebutikker og en del av de dyrere merkene. Du finner Peter Jones (et slags Steen&Strøm-lignende magasin) rett frem og på høyre side når du kommer ut fra stasjonen. Deretter er det bare å traske videre. Husk å ta avstikkeren til Duke of York Square til venstre, der er det en stor Zara, og en del små butikker.

Til hvilke butikker du bør besøke, kommer jo det litt an på hva du liker.

Noen av butikkene er jo liknende de hjemme, men her er en liten guide til de ulike kjedene:

Zara, Warehouse, Monsoon, Gap, United Colours of Benneton, Coast, Top Shop, Oasis, Mango, Next, Mexx, Miss Selfridge, Esprit - er alle motebutikker midt-på-treet, dvs ikke superbillig, men ikke superdyrt, og vanligvis god kvalitet.

Marks & Spencer og Bhs er typiske mellomstore varemagasiner, men alt er egne merker. Begge har litt "tantete" klær etter min mening, dvs det er ikke klær som vanligvis passer til tenåringer og 20-åringer, men begge har veldig gode undertøysavdelinger. M&S har også matbutikk gjemt imellom klærne, så det er greit hvis du vil ha en matbit uten å sette deg på restaurant. Begge har også café i flere av sine butikker.

Debenhams, John Lewis, House of Fraser, Peter Jones, Selfridges - er store varemagasiner av typen Glassmagasinet / Steen & Strøm. God kvalitet, og man betaler stort sett deretter.

River Island, New Look, Primark, H&M, Jane Norman - billigere motebutikker med grei til varierende kvalitet. Primark har priser som er helt utrolige, det er snakk om 20-30kr for t-skjorter, belter osv, og flere av tingene har helt grei kvalitet. Det er litt bruk-og-kast dessverre, men verdt et besøk bare for å se hvor billig det er.

Clarks, Faith, Barretts, Aldo, Office, Sole - skobutikker. Clarks og Barretts har best kvalitet etter min mening, og som regel gode sko til gode priser.

La Senza - Bra undertøysbutikk.

Boots - et must for kosmetikk, og her finner du også medisiner hvis du trenger det. Paracetamol og Ibuprofen er forresten mye billigere i UK enn i Norge, så det kan være greit å ta med seg et par pakker hjem. Kjøp own-brand fra Boots eller Tesco, og du kan få en pakke ned i et par kroner. Men det er restriksjoner på hvor mange pakker du kan kjøpe av gangen (tror det er 3), og ikke ta med mer enn det som er naturlig til eget bruk, ellers kan du bli stoppet i tollen.

French Connection, Karen Millen, Ted Baker, Reiss, Hobbs, Calvin Klein, All Saints, Jaeger, Kurt Geiger - dyrere butikker med kvalitets/-designer klær/sko.

Butikkene på Oxford Street åpner kl 10, og det er nok det vanligste i London, selv om noen butikker muligens åpner tidligere.

Ellers har jeg blitt anbefalt Westfield shopping centre ved Shepherd's Bush. Det er et stort shoppingsenter, og de har visst alle "high street"-butikkene. De åpner 10 på hverdager og 9 på lørdager, og det er visst relativt rolig der om morgenen. Genialt hvis det regner, eller hvis det er shopping som er planen (i motsetning til opplevelser/sightseeing).

Endret av lilleGrethe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om butikker som the body shop og acceorize er billigere i oxfordstreet enn i norge?

Ja Accessorize er ihvertfall en god del billigere. Body Shop er jeg usikker på, men litt er det nok å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, både Bodyshop og Accessorize er billigere enn her, spesielt nå som pundet er relativt lavt. Ellers var lilleGrethes svar veldig, veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

River Island og Jane Norman! :) Tidlig ute og oppdaterte på motefronten. Og de har begge butikker i Oxford street.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, både Bodyshop og Accessorize er billigere enn her, spesielt nå som pundet er relativt lavt. Ellers var lilleGrethes svar veldig, veldig bra!

Ja, var innpå den engelske nettsiden til the body shop og der var prisene mye lavere enn i norge, f eks. flytende foundation koster 12 pund- ca litt mer enn 100 kr :) Så jeg skal definitivt innom der også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...