Gå til innhold

må betale toll for noe <200 kr, pga at nettbutikken har ført opp feil beløp!

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestilt 2 t-skjorter for til sammen 25 USD, + 15 USD i frakt. Jeg noterte mine foreldres adresse som leveringsadresse, og min far sa i dag at det har kommet lappe om henting, og at jeg må betale 220 kr i toll og avgifter, og at verdien på pakken er satt til 50 USD.

Hvordan løser jeg dette? Jeg må jo betale tollen for å få hente ut pakken, men kan jeg sende mail til tollvesenet for å få refundert beløpet? Jeg har ordrehistorikk som jeg kan scanne og sende med, for å bevise at varen er feilpriset.

Videoannonse
Annonse
Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Send brev, inkluder hentelappen og kvitteringen for tollen du har betalt samt ordrebekreftelsen, så ordner det seg no :)

Endret av Airi Chikako
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du kan også sende tollvesenet (eller er det den utenlandsavdelingen til posten?) en ordrebekreftelse som beviser pakkens verdi før du henter ut pakken, så fjerner de det registrerte gebyret før du henter pakken. Tar gjerne en dag eller to, men er mye greiere enn å be om refusjon i ettertid.

Skrevet

Tollverdien beregnes av innkjøpspris + toll og avgifter + frakt + MVA.

Så 50 + 10,7% i toll (Norge har ingen handelsavtale med USA) = USD 55,35 + USD 15 i frakt = USD 70,35 X 5,96 = importgrunnlag NOK 419,286

Herav skal svares 25% MVA som er ca. NOK 105, og i tillegg kommer eventuelt pris for fortolling og eventuelle andre gebyrer som spedisjonsgebyr, terminalgebyr, lagerleie eller hva det nå enn måtte være.

Kommer nok til å bli noen temmelig kostbare 2 stk. T-skjorter, spør du meg.

Prøv med 5.000 stk. i fra innenfor EU, Egypt, Tunisia, Marokko eller Tyrkia, og med et tilstrekkelig godkjent opprinnelsesbevis for tollfrihet neste gang, spør du meg... :-))

Skrevet

Tollverdien beregnes av innkjøpspris + toll og avgifter + frakt + MVA.

Så 50 + 10,7% i toll (Norge har ingen handelsavtale med USA) = USD 55,35 + USD 15 i frakt = USD 70,35 X 5,96 = importgrunnlag NOK 419,286

Nå er det mulig du kan noe jeg ikke kan, men den utregningsmetoden har jeg aldri sett før. Vanlig prosedyre er jo varens pris + frakt = tollgrunnlag, og toll og mva regnes ut fra grunnlaget. Det er ihvertfall slik Tollvesenet illustrerer det her.

Siden verdien på sendingen er under 200,- før frakt så skal du ikke betale noe. Dobbeltsjekk gjerne med Importkalkulatorenom du er i tvil.

Prøv å følge rådet til Airi Chikako, det ordner seg sikkert :)

Skrevet

Nå er det mulig du kan noe jeg ikke kan, men den utregningsmetoden har jeg aldri sett før. Vanlig prosedyre er jo varens pris + frakt = tollgrunnlag, og toll og mva regnes ut fra grunnlaget. Det er ihvertfall slik Tollvesenet illustrerer det her.

Siden verdien på sendingen er under 200,- før frakt så skal du ikke betale noe. Dobbeltsjekk gjerne med Importkalkulatorenom du er i tvil.

Prøv å følge rådet til Airi Chikako, det ordner seg sikkert :)

Du har helt rett!

Min feil! :-)

Tollgrunnlaget = pris + frakt, og Så toll!! Føst da har du tollgrunnlaget som man vurderer, og å beregner moms av. All honnør til deg! :-))

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg har forstått det slik at så lenge prisen på varen eksl. frakt er under 200, skal en ikke betale toll. Så dersom varen koster 50 kr og frakta 200 kr, skal en altså ikke betale toll.

Da venter jeg med å hente pakken, og sender brev til tollvesenet først.

Takk for svar!

Skrevet

Du har helt rett!

Min feil! :-)

Tollgrunnlaget = pris + frakt, og Så toll!! Føst da har du tollgrunnlaget som man vurderer, og å beregner moms av. All honnør til deg! :-))

Haha, det er greit. :happy:

Lykke til da TS, håper det ordner seg :)

Skrevet (endret)

TS her:

Jeg har forstått det slik at så lenge prisen på varen eksl. frakt er under 200, skal en ikke betale toll. Så dersom varen koster 50 kr og frakta 200 kr, skal en altså ikke betale toll.

Da venter jeg med å hente pakken, og sender brev til tollvesenet først.

Takk for svar!

Dette er dessverre feil!

Hvis varens verdi + frakt kommer over 200 kroner skal du betale. Så ditt regnestykke er totalt 25+15 = $40, med dagens kurs er det 236.6 NOK. Da må du betale toll + forenklet fortollingsgebyr (tror det er det heter) dessverre!

EDIT: Du kan jo spare de tollen på de $10 som er feilpriset, men det er ikke så mye (Litt over 5 kroner)

Endret av Tempus Fugit
Skrevet (endret)

Dette er dessverre feil!

Hvis varens verdi + frakt kommer over 200 kroner skal du betale. Så ditt regnestykke er totalt 25+15 = $40, med dagens kurs er det 236.6 NOK. Da må du betale toll + forenklet fortollingsgebyr (tror det er det heter) dessverre!

EDIT: Du kan jo spare de tollen på de $10 som er feilpriset, men det er ikke så mye (Litt over 5 kroner)

Det er hovedregelen ja, men det er noen merkelige unntak her. Når jeg legger inn "t-skjorte" til verdiene TS har oppgitt i importkalkulatoren og så legger på porto slik at det blir over 200,- så står det at det hverken blir toll eller mva, og at det er "fritatt for toll hvis verdien i sendingen er mindre enn 200 kroner".

Tollkalkulator.jpg?t=1270892025

Jeg vet også at jeg har lest noe om dette et sted, men nå har jeg lett og lett på Tollvesenet sine sider og finner ingen ting. Merkelige greier.

Innlegget er redigert iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)

Endret av Skya
Skrevet

Det er vel sånn at hvis varens verdi er under 200, så blir det ikke toll og mva uansett, men hvis varen koster mer, så tar man også med frakten når man regner ut toll og mva.

Skrevet

Ser at det står her:

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131876&epslanguage=NO

at det ikke betales så lenge verdien er på under 200 kroner, men hvis verdien er over 200 kroner så skal det betales toll på verdien + frakt.

Da må jeg bare si unnskyld for det jeg sa feil over her tidligere.

Til TS vil jeg si at du må sende kvitteringen til de som du må betale tollen til sånn at du får de pengene igjen!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at om selskapet har skrevet feil må du prøve å avklare hvorvidt du får slettet gebyret før du betaler.

Jeg opplevde det samme en gang, verdien utenpå pakken var feil. Svaret var at jeg ikke fikk tilbake behandlingsgebyret, som vel er ca. kr 100 nå. Men kunne få tilbake utlegget for toll og moms.

Det er vel gjerne posten som har behandlet tollkravet, anbefaler TS å ringe postens tollavdeling.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må kontakte tollavdelingen FØR du henter ut pakken. Gjør du det i ettertid kan du se langt etter refusjon.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at om selskapet har skrevet feil må du prøve å avklare hvorvidt du får slettet gebyret før du betaler.

Jeg opplevde det samme en gang, verdien utenpå pakken var feil. Svaret var at jeg ikke fikk tilbake behandlingsgebyret, som vel er ca. kr 100 nå. Men kunne få tilbake utlegget for toll og moms.

Det er vel gjerne posten som har behandlet tollkravet, anbefaler TS å ringe postens tollavdeling.

Behandlingsgebyr? Hva er det, er det gebyret Posten tar for å rette opp selgers feil?

Skrevet

Behandlingsgebyr? Hva er det, er det gebyret Posten tar for å rette opp selgers feil?

Regner med AnonymBruker mener fortollingsgebyret, det er en fast avgift på litt over hundrelappen som Posten (eventuelt andre selskaper om du bruker UPS og slikt) tar for å fortolle varen for deg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sakset fra Posten:

"Priser er inklusive merverdiavgift

Kr 217,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg.

Kr 109,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad*.

Kr 108,- Forenklet tollbehandling per oppdrag.

Kr 441,- Tollrefusjon (per søknad).

* Prisen dekker kostnadene knyttet til lovpålagte oppgaver som Posten må utføre: Ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet."

441kr for tollrefusjon?? Det er vel ikke her min situasjon kommer inn? Tollgebyret er jo på 220 kr!

Ser at de ikke har åpen telefonlinje på lørdager, så da venter jeg til mandag. Håper det ordner seg, ellers så kommer jeg til å bli i dårlig humør hver gang mannen min har på seg en av de t-skjortene. :kjefte:

Skrevet

Men kjære deg - tollrefusjon gjelder ved gjenutførsel av varer, altså når man sender tilbake en vare etter at man allerede har betalt toll for den. Det har ingen ting å gjøre med feil verdisetting fra selgers side, særlig om du ikke betaler først men prøver å rette opp i saken før du henter pakken.

Skrevet

Herregud. Her var det masse rare utsagn! Ikke alle som er helt stødige i dette nei!

Først:

* Man betaler hovedsaklig 25 % moms. Toll på 10,7 % kommer kun på klær og mat. Disse avgiftene beregnes ut fra et avgiftsgrunnlag.

* Avgiftsgrunnlaget består av vareverdi + frakt, med mindre vareverdien er under 200 norske kroner.

Altså: Kjøper du t-skjorter til 180 kr, og betaler frakt 100 kr slipper du avgifter. Kjøper du t-skjorter til 220 kr og betaler frakt på 60 kr må du betale 25% moms av dette, samt 10,7% toll. Selv om verdien til sammen blir det samme(280 kr).

* Ved omregning fra utenlandsk valuta til norsk, benyttes Tollvesenets omberegningskurser. Disse finner du på toll.no, og grunnen til at mange tror at de slipper moms/toll er fordi de ikke har sjekket valutakursen, og bestiller noe som kanskje koster 199 kr ene dagen, men som når varen kommer til Norge, har en verdi på 201 kr - og ilegges naturligvis avgift.

* Du betaler fortollingsgebyr fordi andre må fortolle inn pakken for deg. Det varierer fra 100 - 150 kr. Handler du for over 200 nok skal alt fortolles inn, og noen må jo gjøre den jobben når du ikke gjør det selv. Posten vet jeg opererer med gebyrer til tross for at du fortoller inn selv også, noe jeg synes er helt idiotisk, men hey. Statlige bedrifter gjør jo litt som de vil...

* Om avsender har skrevet feil verdi er det ikke fortollers feil, men avsenders(sier jo seg selv). Siden dette er posten og du ikke har mottatt varene enda, ville jeg forsøkt å ta det opp med den postansatte og tatt med nødvendig dokumentasjon på den riktige verdien. Du kan også velge å betale moms og toll, for så å få dette refundert av tollvesenet(de refunderer beløp fra 75 kr). Du kan også nekte å ta imot pakken, og be dem sende den tilbake til avsender.

* Du bør uansett skrive en sinna mail til avsender og gi dem all skylden. Skriv du aldri vil handle hos dem mer osv. Smør litt tykt på. Da kan du se at mange gir en kompensasjon for utlegg i forbindelse med feilen de har gjort. I hvertfall så det dekker fortollingsgebyret, så søker du refusjon for resten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...