Gå til innhold

Hva skal til for at barnevernet tar barnet fra deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at barnevernet kan ta fra deg barnet hvis det er over tre år og ikke har eget rom :o jeg mener det må være sprøyt. Noen som vet helt sikkert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:o

Har jeg aldri hørt om..... :o

Da kjenner jeg flere som mister barna sine! :-?

Dette er jo bare nødt til å være tull..!?

Skrevet

har en venninne som jobber i barnehage, og hun sier at det kan være en av mange årsaker. Jeg ble sjokkert og blånektet, men hun ga seg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Uff da. Jeg får sporenstreks ringe og rapportere meg selv.

Skrevet

Selvfølgelig er det sprøyt!! :-?

Det er vel ikke akkurat slik at BV syns det er festlig å fjerne barn fra hjemmene sine... Når dette skjer, er det pga ast BV vurderer at barnet lider av omsorgssvikt i hjemmet og at det er avgjørende for barnet ve og vel at det kommer vekk fra hjemmet. Slik jeg har forstått det, er "det biologiske prinsipp" tungtveiende.

Skrevet

Biologiske foreldres rettigheter i forhold til barna er meget sterke. Det skal mye til, noen ganger for mye, før barna blir tatt fra biologiske foreldre.

Skrevet
Det skal mye til, noen ganger for mye, før barna blir tatt fra biologiske foreldre.

:Nikke:

Skrevet

Vet om et fosterbarn på 5-6 år som ikke har eget rom og sover på rom med fosterforeldrene. Ikke noe problem for sosialmyndighetene. (Her spiller andre ting inn, men det kan det jo gjøre med andre barn også). Å dele rom med andre søsken er SELVFØLGELIG ikke noe problem heller.

Mulig din venninde ikke kjenner hele historien...

BV er ikke så kategoriske at de har en kryssliste de følger. De ser på hver sak individuelt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det skal sterke grunner til at Bv fjerner barn. Først skal det prøves ordninger hjemme. Det kan gå på at barnet får plass i barnehage, avlastning osv...

Når barnet lever under omsorgssvikt da må noen gripe inn. Omsorgsvikt kan være så mangt. Det behøver ikke være at barnet er skittent og ustelt som mange sier: De er jo så rene og pene..

Det kan være : fare for at barnet ikke utvikler seg, foreldrenes evne til å stimulere barna, gi kjærlighet, rusmisbruk. Det er ikke en grunn da barnevernet kommer inn. Desverre får mange barn hjelp altfor sent.

Et tilfelle jeg kjenner godt til: Mor stadig til advokat for nå har barnevernet gjort ditt og sagt datt. Nu krever de det og det. Hun og barnet er alltid velstelt. Folk måper jo når de hører hvor "stygge" barnevernet er.

Saken er at mor er ustabil. Hun blir kastet ut av leilighet pga.manglende betaling. Prioriterer penger til annet bruk. Ikke orket og ordnet med ny leilighet. Bodd litt her og der. Alle tinger står på lager.

Barnevernet skaffet en hjemmekonsulent slik at hun skulle lære å strukturere dagen. Eks. starte dagen md frokost, få barnet i barnehage, gjøre unna husarbeid, forbrede middag. Slik som er en selvfølg.

Etter 1 år trodde de at hun skulle klare seg.

Hun forstår ikke at barnet skulle og måtte stimuleres. Dagen gikk med på å henge på kjøpesenter.etter barnehagetid henta hu ungen for å fortsette dagen der-

Middag og kvelds ble kjapp mat på div.plasser.

Sosiale antenner finnes ikke.

Hun ble sendt på div.kurser/jobber for å ha muligheten senere til jobb. Det ble sykemeldinger i fleng. Alltid ryggen. Så fortsatte livet med ond rygg på et kjøpesenter.

Sosialkontoret ga henne oppholdspenger og det var greit for henne.

Så traff hun ny fyr. Inn i hans leilighet og ut tre mnd etterpå. Slik ble det med mange forhold.

Endelig grep barnevernet inn og fikk plassert han i fosterhjem. Pr o dag kjører hun samme linjen. Stadig advokater for å få barnet tilbake.

Å skaffe seg leilighet det har hun ikke. Barnet har ikke et hjem hos mor for å komme på besøk.

Vi som kjenner henne skjønte da hun var gravid hvilke vei det ville gå.

Barnet er i dag etter mye hjelp et oppegående barn. Takket være hjelp fra barnevernet.

Skrevet
Har hørt at barnevernet kan ta fra deg barnet hvis det er over tre år og ikke har eget rom  :o jeg mener det må være sprøyt. Noen som vet helt sikkert?

Det er det dummeste jeg har hørt!!! Hvor har du hørt dette?

I så fall skulle jo barnevernet vært hjemme hos meg for lenge siden. :o

Skrevet

Det skal mye til for at et barn flyttes fra bio. foreldre. Det skal være alvorlig fare for at barnets helse og utvikling blir skadd, og det skal vurderes om om mulig prøves ut hjelpetiltak som kan avhjelpe situasjonen, eller disse skal vurderes som ikke tilstrekkelige.

De største overgrep som barneverntjenesten gjør, er å ikke gripe inn, eller gripe inn for seint.

Skrevet

Historier om barnevernet kommer fra foreldrene som har hatt kontakt med barnevernet.Disse foreldrene kan fortelle hva de vill om hvorfor barnevernet kom inn i bilde,mens barnevernet har taushetsplikt og derfor hører vi bare fra den ene part.

Har hørt ei mor som mente de tok ungen fordi hun skar altfor tykke skiver.Sannheten var noe helt annet.

Det går av og til litt for langt før de tar et barn fra sine foreldre-det er siste utvei.

Tenk på alle de barna de har reddet.

Leger gjør også feil med fatale følger og det gjør også barnevernet.Det er fordi det er bare mennesker som jobber,og det er menneskligt å av og til gjøre feilvurderinger.

kjenner ei som i dag er voksen og som barn lurte på hvorfor ingen voksne kontaktet barneverne tidligere da far sto og slo henne på offentlige plasser.Alle naboene snudde ryggen til og ville ikke blande seg inn.Tenk at voksne folk kan leve med å snu ryggen til ei lita jente som de vet blir mishandlet av sin egen far.

ET STORT HURRA FOR ALLE DE DYKTIGE BARNEVERNSANSATTE.DE HAR EN TØFF OG KREVENDE JOBB. :D

• Liker 4
Skrevet

Barnevernet kommer i mange tilfeller for lite på banen. Har hørt mange historier om unger som er vokst opp under temmelig kritikkverdige forhold, og som lurte på hvorfor i all verden ikke dette berømte Barnevernet kom og hjalp dem. Nei, du, d skal nok mye til før BV går inn og fratar foreldre omsorgsretten. Når slike duste-historier som dette får lov til å spre seg, er d vel ikke rart at Barnevernet står i folks oppfatning som rene skremselsinstitusjonen, og ikke d d bør være; En trygghet for at barn skal ha tilsyn og, om nødvendig, fjernes fra foreldre som ikke er istand til å ta vare på dem, for en periode el permanent. Men har inntrykk av at dette kun skjer i helt graverende tilfeller.

Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt!!! Hvor har du hørt dette?

I så fall skulle jo barnevernet vært hjemme hos meg for lenge siden. :o

Som sagt er det en venninne som har fortalt meg dette.

Skrevet

Dette med at barn blir tatt fra foreldrene pga. mangel på eget rom er bare tull.

I jobben min som førskolelærer har jeg med jevne mellomrom samarbeid med barnevernet. Akkurat nå har vi også hatt en sak gående. Det er ikke hyggelig, for å si det mildt, og man vil så gjerne hjelpe både foreldre og barn. Problemet er bare at foreldre som har en barnevernssak gående, ofte nekter for at de har problemer. Rusproblemer bortforklares f.eks. ofte med at de er avhengig av sterke medisiner. Man bortforklarer, føler seg forfulgt og misforstått. Truer med kjente advokater og avisoppslag. Ofte resulterer det hele i flytting. Ved å skifte kommune utsetter disse foreldrene problemene sine enda en stund, de kjøper seg litt tid, og det vil ta enda mer tid før det kan startes en ny sak. I det tilfellet jeg snakker om nå, er dette veldig tragisk for barnet/barna det gjelder. Men foreldrene ser kun sine egne behov.

Jeg skal love dere at barnevernet gjør hva som helst som står i deres makt for å holde foreldre og barn samlet! I det øyeblikk en omsorgsovertakelse faktisk finner sted, har alle andre tiltak vært prøvd, men uten hell. Barnevernet har strenge forskrifter å forholde seg til i så måte. De kan ikke bare ture i vei! Når et barn blir tatt ut av hjemmet, er det siste utvei, og absolutt ingen ideell utvei. Men noen ganger er det faktisk bedre for barnet å komme i et stabilt fosterhjem enn å fortsette å bo hjemme. Og ideelt sett skal dette være for en overgangsfase, til foreldrene igjen er i stand til å sette barnas behov foran sine egne. Dessverre lar dette seg ikke alltid ordne.

Barnevernet i den kommunen jeg jobber i lider under en voldsom gjennomtrekk av saksbehandlere. Ingen trenger vel å spørre hvorfor. De som får disse sakene i fanget jobber under voldsomme belastninger, og får innsikt i saker som de fleste av oss heldigvis slipper å ane omfanget av. Saksbehandleren jeg hadde møte med for bare noen dager siden var så visst ingen jernkvinne, selv om hun uten tvil stilte bestemte og tøffe krav til denne moren i sine møter med henne. Tårene sto i øynene hennes, og hun var tydelig preget av denne situasjonen da vi snakket sammen.

Heldigvis er de fleste som er i kontakt med barnevernet i en situasjon de ikke er herre over kun i en overgangsperiode. De aller fleste greier å komme over kneika ved litt hjelp utenfra, og kommer seg videre i livet uten å være skadeskutt for det. Hadde vi ikke hatt barnevern her i landet, tror jeg nok det hadde vært mye mer elendighet rundt omkring. Og min erfaring er også at de i mange tilfeller griper for sent inn, og litt for sjelden i enkelte tilfeller.

Klem fra

• Liker 4
  • 6 år senere...
Skrevet

Selvfølgelig kan ikke barnevernet ta ungen dersom de ikke har egent rom. Man får aldri vite en sak 100% når det kommer ut fra 1 person, og spesielt ikke når det er mor selv. Det finnes jo mange grupper for dette på Facebook. ( Mot barnevernet ) Og der hører man slike teite historier, fra mamma. Barnevernet tok barnet mitt fordi jeg la på feil dyne trekk, alle skjønner at det ikke er sannheten. Ærligtalt tror du ikke det hadde skjedd noe med barnevernet vis de hadde gjort alt det som blir sagt. Barnevernet tar kun barn fra familier som ikke klarer å ta vare på ungen sin,OMSORGSVIKT..dele rom med broren sin eller å legge på feil dyne trekk er ikke Omsorgsvikt.

Skrevet

Det som påstaås av din bekjent viser bare hvilke tykter som barnevernet har spunnet rundt sin eksistens.

Barnevernet har bevisst valgt å skape et inntrykk av en maktorganisasjon som alle foreldre bør være redd. Når rykter som dette kommer frem synes det som om barnevernet sitter inn på sine kontorer og koser seg over at det oppstår denne typen rykter, ettersom det er reddselen barnevernet benytter som pressmiddel.

Men barnevernet kan ikke gjøre noe sånnt som dette. Ikke engang når de får støtte av sine kolleger i nabokommuner, etc (som de forøvrig har betalt) for å påstå at du som forelder er uegnet til omsorg.

Stadig flere advokater har gjennomskuet barnetvernets metoder med trusler og skremselspropaganda, og nå har pressen begynt å svare med samme medisin ved at barnevernets feil trekkes fram i mediene, og sakte men sikkert blir barnevernets metoder avkledd.

På den annen side har barnevernet nå gjort så mye rart at de har blitt veldig forsiktig. Så forsiktig at de faktisk ikke griper inn i situasjoner der de burde grepet inn. For det er ingen tvil om at en del barnvernsavdelinger har vært for passive i en del situasjoner.

Jeg leste for noen år siden et innlegg der en barnevernsleder i en eller annen kommune utalte at barnevernet er i krise pga de tiltak og mangel på tiltak de har gjennomført de siste årene. Jeg kan ikke være mer enig. Likevel velger altså barnevernet å ikke gå ut og besvare slike påstander som vi her hører om. Eneste årsaken må være at de ønsker å oppretholde redselen for etaten og true seg til respekt.

Skrevet

Har hørt at barnevernet kan ta fra deg barnet hvis det er over tre år og ikke har eget rom :o jeg mener det må være sprøyt. Noen som vet helt sikkert?

BARe sprøyt! Jeg har vært fostermor for barnevernet, og da delte tre gutter rom, og det var det overhodet ikke noe å si på i henhold til barnevernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...