Gå til innhold

Skal jeg ikke skatte?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student, og jobber dermed kun i feriene. Jobbet i sommer og i jula og tjente vel 30 - 40 000. Jeg betalte 34 000 i skatt, og alle disse pengene skal jeg nå få tilbake i restskatt. Hvorfor?? Jeg har ikke særlig peiling på skatt og sånt, og ikke har jeg interesse til å sette meg noe særlig inni det heller.. Så hvis noen kan fortelle meg hvorfor så er jeg takknemlig.

Ellers har jeg mottatt overgangsstønad, og er medeier i en leilighet. Har en datter, og får studielån/stipend. Er selvfølgelig glad for å få igjen penger da, men blir litt skeptisk når jeg ikke trenger å skatte i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Du skal ikke skatte, når beløpet ikke overskrider ca 39000 kroner, derfor får du tilbake :) ...men hvordan har du klart å betale 34000 i skatt? Har du bare sittet gjennom med 5000??

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Airi, jeg lurer på om TS mener 30-40,000 utbetalt etter skatt, som skulle tilsi en skatteprosent på rundt 50 fra første krone, som igjen høres absurd høyt ut. Da er det ikke rart penger kommer i retur.

TS, når du er medeier i leilighet, har du samtidig et stort lån på denne leiligheten som du betaler renter på? Det har innvirkning på hvor mye du skal skatte. Hvordan ordnet du med skatt rent praktisk ovenfor lønnskontoret på jobben? Ga du dem frikort/annet skattekort?

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Sant, på mitt frikort står det at arbeidsgiver skal skatte 50% når grensen er nådd, men dette er selvsagt ikke en skatteprosent som skal gjelde deltidsarbeidende studenter. Da er det klart det blir mye tilbakebetalt :)

Skrevet

For det første så får man ikke igjen restskatt. Får man restskatt har man betalt for lite i utgangspunktet. Får man penger igjen står det "skatt til gode" på selvangivelsen.

For det andre må man i utgangspunktet også skatte av overgangsstønad på samme måte som av arbeidsinntekt.

For det tredje vil jeg absolutt anbefale deg å sette deg litt inn i dette med skatt. Du kan for eksempel risikere å betale for mye skatt fordi du ikke har oversikt over hvilke fradrag du har rett på.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ok, har funnet frem selvangivelsen nå.. Her står Lønn og tilsvarande ytringar: 38 169 kr. Og så står det forskotstrekk trekt av arbeidsgiver o.a: 34 691. Men det første beløpet må vel være utenom det jeg har skattet? For jeg har jo tjent mer enn 4000 kr. Men fatter ikke selv hvorfor jeg har skattet så mye. Leverte inn skattekort som jeg fikk i posten til arbeidsgiver. Trodde ikke jeg kunne benytte meg av frikort. Hørte at grensene for hva man kunne tjene var satt ned + at jeg var for gammel (er 23 nå). Vet ikke hvor pålitelige disse opplysningene er da men..

Jeg har en gjeld på ca 600 000 på leiligheta jeg er medeier i, og vi betaler renter på den ja.

Skrevet (endret)

Jeg antar at overgangsstønaden du har mottatt også står oppført der?

Lønnen som står oppført der er forøvrig brutto, altså lønnen din før det er trukket skatt.

Endret av Eliza Doalot
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Under neste post: Pensjonar, livrenter i arbeidsforhold o.a.

Hvis inntekten er før skatten er trukket fra skjønner jeg ikke bæret. Jeg har da tjent mer enn 4000, det vet jeg. Jeg jobbet i 7 uker i sommer i tilnærmet fulltidsstilling og kan ikke ha tjent kun 4000.. Kan jo sjekke utbetalingene på nett. Men hvis overgangsstønaden er tatt med i regnestykket så jo.. Da kan det kanskje stemme. Da blir ikke prosenten så høy.. Sorry, bare tenker litt her jeg.

Står også at jeg har liten skatteevne, derfor blir skatten nedsatt. Så jeg tjener da for lite, eller har jeg for mye gjeld i forhold til inntekt?

Skrevet

Du bør virkelig sjekke at all inntekt du har hatt i løpet av 2009 er med i selvangivelsen. Dette inkluderer overgangsstønaden. Dersom du leverer selvangivelsen uten å korrigere inntekten kan du bli ilagt straffeskatt.

Du skal ha fått årsoppgave fra både arbeidgiveren din og nav. Sjekk at inntekten du har hatt stemmer overens med det som står ført i selvangivelsen. På årsoppgavene står det også hvor mye som er trukket i skatt.

I inntekten din har du krav på blant annet fradrag for renter og foreldrefradrag hvis du ha utgifter til barnetilsyn. Du kan også ha rett på andre fradrag.

Det kan også virke som du får skattebegrensning pga lav innetekt, men det kan jeg veldig lite om.

Hvor mye du faktisk skal betale i skatt avhenger av alle disse tallene, så det kan naturligvis ingen her vite, men det virker helt usannsynlig at arbeidgiver skal ha trukket deg omtrent 90% i skatt. Dette bør du derfor absolutt sjekke opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...