Sasha Sasha Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Hei jeg har hørt mye snakk om at optikere som jobber i ei brilleforetning ikke er like bra som en uavhengig optiker eller var det synslege?... Jeg ble aldri fornøyd med de forigie brillene mine, jeg hadde lyst til å dra til en synslege som ikke jobber i brilleforetning men jeg fant ingen. Kanskje jeg har misforstått...? Noen som vet litt mer om optikkere og sysnleger enn meg? Skal bare sjekke synet for å kjøpe meg nye briller. Alle de andre gangene jeg har testet synet har jeg testet synet på bakrommet i en buttikk og det har alltid vært ferdig etter ca 15 min. Har også opplevd og like det gamle glasset bedre enn det nye ... Tusen takk om dere svarer
Kråkesaks Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Optikere tar seg av brilletilpasning. Øyeleger har med øyensykdommer å gjøre. Er du ikke fornøyd med optikeren din går du til en annen optiker.
Sasha Sasha Skrevet 9. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. april 2010 Optikere tar seg av brilletilpasning. Øyeleger har med øyensykdommer å gjøre. Er du ikke fornøyd med optikeren din går du til en annen optiker. Har dratt til ulike optikere og vært misfornøyd, så har blitt litt skeptisk selv om jeg også har vært fornøyd.(men de har slutta) Trodde det fantes både optikker synslege og øyelege og det var en del forskjell på disse. Føler meg ganske dum har virkelig ikke peiling på dette.
Sasha Sasha Skrevet 9. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. april 2010 Kanskje synslege er det samme som optiker?
Gjest SmallTalk Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 (endret) Et kjapt søk på google viser at det ikke er noe som per definisjon heter synslege. Det finnes ihvertfall ingen offentlig tittel som heter dette, og ei heller noen utdannelse. Da står du igjen med optiker eller øyenlege. En øyenlege er ikke til for å skaffe seg briller hos. Dit går man dersom man har sykdommer på øynene, som f.eks grå/grønn stær (samt at jeg tror barn under skolealder må til øyenlege dersom de trenger briller). Det er hos optikeren man skaffer seg briller, da det er optikeren som tar seg av denne typen målinger. Det skal heller ikke være noen forskjell på om det er frittstående optikere eller om de er medlem av en kjede. Det er heller sjelden at det er optikeren sin jobb å selge briller i tillegg. De styrer vanligvis kun med de kliniske undersøkelsene. Og når det gjelder at du ikke liker de nye glassene, så er faktisk dette en tilvendingssak. Det trenger ikke være at optikeren har tatt feil. Jeg likte heller ikke lesebrillene mine til å begynne med pga at jeg følte at jeg ble litt småkvalm når jeg brukte dem, men nå som jeg har vendt meg til dem, så går det kjempe bra. 15 min hørtes ut som kort tid for en undersøkelse. Er det hurtigtest du har bestilt disse gangene? De gangene jeg har sjekket synet så har dette tatt ca 45 min. Endret 9. april 2010 av SmallTalk
Gjest Coarvi Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Jeg tok synstest hos øyelege en gang. Han konkluderte med at jeg var langsynt og ordnet med briller til meg (jeg var bare 10 den gangen). Det var penger rett ut av vinduet for mine foreldres del, for jeg var faktisk nærsynt og så jævlig dårlig med de brillene... En optiker fikk rettet på den saken 3 år etterpå. Så personlig ville jeg ikke stolt mer på en øyelege nei... Du må også huske å gi deg selv litt tid på å venne deg til nye briller, jeg syns alt flyter rundt de første dagene jeg bruker nye briller før jeg har vent meg til dem.
Sasha Sasha Skrevet 9. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 9. april 2010 Og når det gjelder at du ikke liker de nye glassene, så er faktisk dette en tilvendingssak. Selvsag men jeg vendte meg aldri helt til glassene, brukte disse brillene i 3 månder og så aldri helt bra med disse brillene, det kan jo være at jeg brukte lang tid på og vende meg til brillene og så forandret synet seg.. Men dog litt rart likevel. Skal bestille meg time med optiker Tusen takk for alle svar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå