Gjest Mor 45 Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Jeg har en sønn på 14 og en datter på 12. Opp gjennom barndommen har de dusja og bada sammen, og ikke vært sjenerte for hverandre eller foreldre. Jeg hadde regnet med at når de ble større så ville de bli mer sjenerte. Men de er ikke sjenrte for å være samtidig på badet for å dusje o.l. Skal jeg be dem om å være litt mer private, eller skal jeg være glad for at de ikke er sjenert for egen familie?
Cuckold Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 (endret) Jeg har en sønn på 14 og en datter på 12. Opp gjennom barndommen har de dusja og bada sammen, og ikke vært sjenerte for hverandre eller foreldre. Jeg hadde regnet med at når de ble større så ville de bli mer sjenerte. Men de er ikke sjenrte for å være samtidig på badet for å dusje o.l. Skal jeg be dem om å være litt mer private, eller skal jeg være glad for at de ikke er sjenert for egen familie? Du har rett i at kulturen vi lever i påvirker oss, og selv barn oppvokst i hjem med et avslappet forhold til kropp og nakenhet kan bli litt sjenerte i frigjøringsperioden i tenårene, en periode da barn ofte bevisst eller ubevisst søker å erstatte foreldrenes verdier med verdier de finner i storsamfunnet. Men det er jo ikke slik at alle barn blir sjenerte i tenårene, og om dine ikke har problem med å se hverandre nakne er jo alt vel, er det ikke det da? Ingen grunn til at man som forelder aktivt skal gå inn og plante skamfølelse, det er nok av krefter som trekker i den retning i samfunnet ellers. Endret 9. april 2010 av Cuckold
Disturbed Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Jeg ville kanskje tatt en uskyldig liten prat med først den ene og så den andre sånn på tomannshånd når det faller seg naturlig, og spurt litt forsiktig om hva de tenker og føler. Kanskje tatt utgangspunkt i hvordan jeg selv var som 12-åring (for jeg var veeeldig sjenert og ukomfortabel med å vise kroppen min til noen), og sagt at jeg synes det virker veldig fint å kunne ha det som dem (avslappet og greit), men at det ikke er noe rart om de/en av de plutselig skulle føle det litt annerledes heller. Å oppfordre til å være mer private... vet ikke om jeg ville gjort det sånn uten videre, er jo helt greit sånn som de har det, og dersom de er private der det faller naturlig (sammen med andre enn familien f.eks). Ville heller oppfordret til å lytte til hverandre: dersom en av dem skulle komme til ikke å ville bade sammen mer, at det da ikke blir noe problemer hverken på den ene eller den andre måten.
Harlekin Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Tror du ikke de kommer til å simpelthen la være å være nakne sammen når/hvis de blir ukomfortable med det? Ingen grunn til å lage problemer der det ikke finnes noen. Eller er det slik at dere ikke er så åpne i familien, slik at ungene ikke kommer til å si ifra om de ikke vil ha det slik lenger?
Gjest era Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 Det vil bare skape problemer om du klager på at de ikke er sjenerte.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 La det komme naturlig dem imellom. De kommer til å slutte å være nakne sammen så snart en av dem føler det litt ukomfertabelt.
addict Skrevet 10. april 2010 #7 Skrevet 10. april 2010 Nei, hvorfor si noe? Om de synes det er ubehagelig, så vil de slutte med det. Begynne å låse døra og søke mer privatliv. Da kan du sikkert da en liten prat med dem, slik at de skjønner at den andre vil ha grenser og omvendt, og får vite hva som gjelder. Ingen vits i å skape flauhet rundt nakenhet om de ikke synes det er flaut selv. Det er naturlig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #8 Skrevet 10. april 2010 Hold deg utenfor. Å gripe inn for noe så harmløst vil mest sansynlig skape bare problemer og flauhet.
Gjest Mann 39 Skrevet 12. april 2010 #9 Skrevet 12. april 2010 Ikke lag noe problem ut av det. Bare flott at de ikke er sjenrte for hverandre. I min oppvekst var det veldig slik at vi ikke skulle være nakne sammen. Det førte til at jeg smugtitta på den eldre søsteren min for å få sett henne helt naken.Det var utrolig spennende for en fjortenåring.
Hapzen Skrevet 12. april 2010 #10 Skrevet 12. april 2010 Jeg vokste opp med at nakenhet ikke var noe "big deal", tror faktisk min familie er de mer ekstreme på nakenhet. Imellom meg og mine søsken ble det puberteten som skilte oss naturlig. Per i dag (21 år) kan jeg være toppløs foran min søster, men ikke noe mer. Mine brødre får ikke se en dritt... Men så vil jeg nevne noe for alle foreldrene der ute som heller ikke synes det er noe big deal med nakenhet. Jeg husker fortsatt siste gangen jeg måtte dusje samtidig som min far. Jeg var kanskje 10 år og synes det var EKSTREMT ubehagelig, men turde ikke si noe. Jeg plages per i dag av dette bildet i hodet, kanskje noe å tenke på.... Og min mor har rundet 50, men hun har fortsatt ingen planer om å dekke seg til, verken inn og ut av badet... Jeg blir KVALM... jeg vil ikke se mine foreldre naken og jeg skjønner ikke hvorfor de tror at det er så "naturlig" og "ikke noe problem" for jeg blir forstyrret i hodet av det!
Gjest Ingvild Skrevet 12. april 2010 #11 Skrevet 12. april 2010 Og min mor har rundet 50, men hun har fortsatt ingen planer om å dekke seg til, verken inn og ut av badet... Jeg blir KVALM... jeg vil ikke se mine foreldre naken og jeg skjønner ikke hvorfor de tror at det er så "naturlig" og "ikke noe problem" for jeg blir forstyrret i hodet av det! Jeg tror vel ikke det er så vanlig å bli forstyrret i hodet av å ha sett sine foreldre nakne. Jeg er 26, og har sett både foreldre å brødre nakne. Og jeg har ikke blitt forstyrra i hodet!
Hapzen Skrevet 12. april 2010 #12 Skrevet 12. april 2010 Hehe, skrev litt i frustrasjon. Nei, jeg blir ikke forstyrret selvfølgelig, men JEG synes det er ubehagelig, og tviler på jeg er alene. Men nå må det nevnes at i min familie er det ekstremt. x'n min traff min mor første gang på vei ned trappen da hun sto i bunnen framoverbøyd i bare trusen. Du kan jo tenke deg hvordan det var for han.
addict Skrevet 12. april 2010 #13 Skrevet 12. april 2010 Det høres veldig rart ut. Min far, min stemor og min mor ser jeg ofte naken, og har aldri sett på det som kvalmt. Det har alltid vært sånn, bare.
Gjest bagel Skrevet 14. april 2010 #14 Skrevet 14. april 2010 Jeg er 12 år og det er deilig og se min 10 år gamle søster naken.
Gjest nudist Skrevet 19. april 2010 #15 Skrevet 19. april 2010 De finner selv ut når de ikke vil vise seg naken for hverandre.
Gjest kun nysgjerrig Skrevet 24. april 2010 #16 Skrevet 24. april 2010 Men så vil jeg nevne noe for alle foreldrene der ute som heller ikke synes det er noe big deal med nakenhet. Jeg husker fortsatt siste gangen jeg måtte dusje samtidig som min far. Jeg var kanskje 10 år og synes det var EKSTREMT ubehagelig, men turde ikke si noe. Jeg plages per i dag av dette bildet i hodet, kanskje noe å tenke på.... Og min mor har rundet 50, men hun har fortsatt ingen planer om å dekke seg til, verken inn og ut av badet... Jeg blir KVALM... jeg vil ikke se mine foreldre naken og jeg skjønner ikke hvorfor de tror at det er så "naturlig" og "ikke noe problem" for jeg blir forstyrret i hodet av det! For meg er din reaksjon veldig fremmed og jeg er litt nysgjerrig på hvorfor du føler slik. Følte du at det var noe seksuelt rundt dette? Eller var det slik at du misslikte situasjon fordi du hadde en sterk redsel for at en eller annen skulle føle noe seksuelt rundt dette? Hadde det vært mere greit hvis det ikke var dine foreldre men noe andre tilsvarende gamle? Hva hvis de var andre slektninger men på din egen alder, f.eks. hvis det var en jevnaldrende fetter og kusine? Hvilke "forstyrrede bilder" er det du får i hodet ditt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå