Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 vi leier en leilighet som vi skal si opp i juli.. da vi flyttet inn så det ut som en botanisk hage, dvs mye planter.. utleier sa vi kunne gi beskjed så ville han fjere plantene, men vi kom aldri så langt til å gi beskjed om dette og nå er bortimot alle potteplantene døde.. dvs. bladene ble gule og falt av.. hehe ja jeg har aldri kunnet holde liv i en plante.. anyway, nå sier samboeren min at vi sikkert må betale/erstatte plantene.. hva tror dere? eller bedre, noen som vet?
Shade Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Det var faktisk et litt interessant spørsmål I teorien ja, men det er ikke sikkert det vil falle huseieren inn at han skal be dere erstatte de, er ikke sikkert han bryr seg om de heller
jomfrua Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Jeg ville sett på det som helt naturlig å spørre utleier om dere skal erstatte plantene. Det ville jeg sett på som vanlig høflighet.
Amys Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Personlig ville jeg nesten "forventet" at planter jeg hadde satt igjen i en utleid leilighet kom til å dø, og det ville ikke falt meg inn å kreve erstatning. Men samtidig synes jeg det er normal høflighet å tilby seg å erstatte, spesielt ettersom dere hadde mulighet til å få huseier til å fjerne de før de døde. Hva loven sier om slikt har jeg derimot ingen formening om
aluminium Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 Nå vet ikke jeg hvor lang levetid det er forventet å være på planter, men dersom dere har bodd der lenge kan man nok sikkert argumentere med at plantene nok ikke kunne forventes å vare så lenge under normale omstendigheter, samme hvem som passet dem. Hvis dere ikke har bodd der så fryktelig lenge kan vel noe sånt også regnes som skadeverk, på lik linje med om dere hadde skadet kjøkkeninredningen eller noe lignende...
thirteen Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Jeg ville fortalt husverten at plantene er døde, og om han ville at jeg skulle erstatte dem, enten i form av penger eller nye planter.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Fortell at det meste av planter har desverre har visnet over vitneren, og så tar dere det derifra.
Gjest Idzi-bidzi Skrevet 9. april 2010 #8 Skrevet 9. april 2010 Kall meg gjerne "kjeltring" men her er ville jeg ikke sagt noen verdens ting før jeg envt ble tatt på det. Plutselig senser han at du har dårlig samvittighet, og skjønner at her er det penger og hente!
lystige Skrevet 10. april 2010 #9 Skrevet 10. april 2010 hehe takk for svarene. vi har bare bodd der et år, og jeg er helt enig med dette med høflighet. det bare irriterer meg litt fordi vi leier av et utleierfirma og jeg tenker meg at disse plantene sikkert bare hadde blitt kastet om vi ville hatt de fjernet.. også virker han som en litt sleip fyr, så hvis han ikke hadde tenkt over det og jeg nevner det, sier han garantert at vi må betale..
Gjest Micka Skrevet 11. april 2010 #10 Skrevet 11. april 2010 Sett inn en kaktus, mye lettere å ta vare på for neste leietaker.
Hoppetaujenta Skrevet 11. april 2010 #11 Skrevet 11. april 2010 Hvis man vet at man ikke kan ta vare på planter, hadde jeg bedt om at de måtte blitt fjernet. For meg er planter levende vesner som har brukt lang tid på å bli store planter, dvs. det ligger stell og omtanke bak det utseendet de fikk da du flyttet inn. På lik linje med at det muligens fulgte med en huskatt i leiligheten; hadde du bare gitt blaffen i å ta vare på den (stell, vann og mat) også om det var med i leieavtalen? Og jeg syns nok at om man "har glemt" å si i fra gjennom et helt år...er det sløvt. Jeg hadde aldri leid ut, med planter inkludert - og aldri leid et sted med jungel involvert. Jeg hadde nok sagt i fra til utleier om tingenes tilstand. Var det mye og store planter, syns det godt om de ikke er der lengre...og en liten erstatningssum hadde nok vært et samtaleemne. Bedre å ta ansvar ennå stikke. I think.
Hoppetaujenta Skrevet 11. april 2010 #12 Skrevet 11. april 2010 Sett inn en kaktus, mye lettere å ta vare på for neste leietaker. Kaktuser er ikke bare kaktuser. De kan kreve spesiell pleie de også, og det koster en del hundrelapper for en litt større ferdig kaktus...og dermed er det hundrelapper rett ut av vinduet om en ikke kjenner den og stellet den skal ha. Jeg vet hva jeg snakker om. Har gamle og nye kaktuser fra avleggerstadiet (alltid vært hos meg) og fått nye store i gave (fordi jeg er så glad i kaktus/sukkulenter), men de sist ankomne forsvant fort. Man vet ikke om de har blitt lagret som de skal under frakt. Frostskader og brudd er ikke av det gode. Jeg bare nevner det i forbifarten. Tilsynelatende lettvinte løsninger er ikke alltid det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. april 2010 #13 Skrevet 11. april 2010 rimelig spesielt å sammenligne potteplanter med katter, men ok.. jeg skjønner at du er over gjennomsnittet opptatt av naturen og det er jo bare bra..
Hoppetaujenta Skrevet 14. april 2010 #14 Skrevet 14. april 2010 Ja, jeg er det. Syns sammenligningen er helt kurant jeg.
bubbelgum Skrevet 14. april 2010 #15 Skrevet 14. april 2010 Tror ikke jeg ville sagt i fra. Er jo bare planter ? De "dør" jo en dag uansett. Hadde det hvert noe viktig som kjøleskap eller noe sånt ville jeg klart sagt i fra, men planter ? Er jo ikke noe de neste leierene MÅ ha, vil de ha det kan de skaffe seg nye selv, ikke alle er opptatt av blomster osv. Så at en hadde skrevet at dere kunne sette inn en kaktus, men falske blomster er enda lettere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå