Gå til innhold

Hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Utslipp for frustrasjon og ønske om råd til motivasjon:

Begynte å føle meg litt lubben før jul, og begynte å trene i januar. Jeg er 182 cm høy og veier 79,5 kg. Kvinne, midt i 20 årene.

Så jeg meldte meg inn på treningssenter. Jeg har trent minst 3 ganger i uka siden. Hver gang minst en halvtime kondisjon, oftest en time. Og annenhver gang styrke for hele kroppen. Jeg har begynt å spise mindre måltider, og litt sunnere. Varierer hva jeg spiser av kjøtt/fisk/fugl, og spiser mer grønnsaker og frukt. Jeg kommer ikke til å prøve en diett, det klarer jeg ikke. Vil ikke drive med jojo-slanking.

Jeg har ikke gått ned en eneste kilo, og buksene som ble for trange er det fortsatt! Skjønner ikke hvorfor!! Tar det enda lenger tid før kiloene begynner å forsvinne eller er fett erstattet med store muskler, så jeg verken blir mindre eller lettere, men bare har en mer trent kropp? Det er jo selvfølgelig bra det og, men jeg har så lyst til å bli litt slankere! Føler meg ikke komfortabel i kroppen min nå!

Noen tips eller noen som vet hvorfor jeg ikke går ned i vekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, først ville jeg sagt at du har jo fått muskler, og at du har kanskje merket at du har blitt strammere etc? Dog merker man ofte det på klærne , men du sier jo at du ikke gjør det.

Passer du på å spise riktig? Kan jo hende du faktisk spiser for lite, eller for mye også.

Når du trener skal du spise mer enn hvis man bare ønsker å gå ned i vekt ved å spise mindre og sunnere. Husk proteiner er viktig for muskler, og å spise etter trening.

Kan du kanskje skrive ned en vanlig dag for deg her i forhold til mat og trim? Noen middager er skjulte kaloribomber, spesielt hvis du også lasser på med sauser og slikt.

Skrevet

Det er fysisk umulig å gå ned i vekt uten å ligge i kaloriunderskudd, uansett hvor mye du trener. En fallgruve som mange går i er at matinntaket nærmest automatisk justeres oppover når aktiviteten øker. Ikke dumt hvis man har som mål å ha stabil vekt og komme i bedre form, men hvis man skulle kvittet seg med noen kilo virker det jo litt mot sin hensikt. (Vel, i det minste nyter man godt av å bli bedre trent selv om man ikke går noe ned i vekt.)

Du skriver at du spiser "mindre", men dette er vag og ubrukelig informasjon. Prøv en periode hvor du logger absolutt alt du spiser og regner ut nøyaktig kaloriinntak, det kan hende du får deg en overraskelse der. Så er det bare å justere matinntaket en liten smule ned (ikke gå mer enn ca. 500 kcal/dag under vedlikeholdsnivå) og resultatene må nødvendigvis følge. Ikke tenk på det som en "diett", bare som en mindre justering.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hmm, først ville jeg sagt at du har jo fått muskler, og at du har kanskje merket at du har blitt strammere etc? Dog merker man ofte det på klærne , men du sier jo at du ikke gjør det.

Passer du på å spise riktig? Kan jo hende du faktisk spiser for lite, eller for mye også.

Når du trener skal du spise mer enn hvis man bare ønsker å gå ned i vekt ved å spise mindre og sunnere. Husk proteiner er viktig for muskler, og å spise etter trening.

Kan du kanskje skrive ned en vanlig dag for deg her i forhold til mat og trim? Noen middager er skjulte kaloribomber, spesielt hvis du også lasser på med sauser og slikt.

Joda føler meg i mye bedre form, og det er deilig. Mer muskler og utholdenhet, så det er jo motivasjon nok til å fortsette, men skulle gjerne passet inn i de buksene igjen.

Er ikke noe god på kosthold, så bare gjør så godt jeg kan. Jeg vet ikke hva det er proteiner i jeg? :fnise:

Vanlig dag:

Frokost: sjeldent, men noen ganger en frukt. ( blir kvalm av å spise om morgenen, takler det ikke)

Lunsj: 2 eller tre brødskiver med makrell i tomat, noe ost, salami el.l.

Middag: kyllingwok f.eks. med saus ja... Holder meg som regel til en tallerken.

Kveldsmat: enten et par brødskiver, eller ingenting.

Kjører til og fra jobb, så får ikke noe mosjon der, er for langt å gå eller sykle. Men etter jobb, trener jeg. Da varmer jeg opp i ti min. Styrketrening i 50 min. Enten spinning eller løping på ellipsemaskin i en time. Styrketrening bare annenhver gang jeg er der.

Ja jeg bruker jo en del sauser og sånt, men det er jo sååå godt, maten blir jo ikke noe god uten det?! Finnes det noe sunnere sauser kanskje?

Har jo ikke peiling på kosthold, men har virkelig ikke lyst til å måtte begynne å lese bakpå pakkene og drive og telle kalorier.

Takk for svar :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er fysisk umulig å gå ned i vekt uten å ligge i kaloriunderskudd, uansett hvor mye du trener. En fallgruve som mange går i er at matinntaket nærmest automatisk justeres oppover når aktiviteten øker. Ikke dumt hvis man har som mål å ha stabil vekt og komme i bedre form, men hvis man skulle kvittet seg med noen kilo virker det jo litt mot sin hensikt. (Vel, i det minste nyter man godt av å bli bedre trent selv om man ikke går noe ned i vekt.)

Du skriver at du spiser "mindre", men dette er vag og ubrukelig informasjon. Prøv en periode hvor du logger absolutt alt du spiser og regner ut nøyaktig kaloriinntak, det kan hende du får deg en overraskelse der. Så er det bare å justere matinntaket en liten smule ned (ikke gå mer enn ca. 500 kcal/dag under vedlikeholdsnivå) og resultatene må nødvendigvis følge. Ikke tenk på det som en "diett", bare som en mindre justering.

Ja det har du helt rett i. Spiser bare "mindre" og vet egentlig ikke selv hvor mye mindre det er. Bare sørger for å ikke bli stappmett og prøver å slutte å spise når jeg ikke er sulten lenger. Men kanskje jeg er sulten lenger fordi jeg trener, og da egentlig spiser like mye!!hmm... Syns det er vanskelig med sånne dagboker, når jeg ikke skjønner en dritt av hvordan jeg regner på det :fnise: :gjeiper: Vet du eller noen andre hvor jeg kan lære meg om dette? Uten å bruke altfor mye tid?

Skrevet (endret)

Så egentlig, så kan du faktisk ende opp med å spise 2 ganger om dagen ? Middag og lunch?

Frokost er iallefall for meg og mange andre det viktigste måltidet. Jeg har lett etter kilden, men har den ikke for hånd nå (kan finne den senere), men hvis man ikke spiser frokost, så er det større sjangse for å bli overvektig enn hvis man spiser takeout. Hvorfor? Fordi man blir mer sulten senere på dagen, og gafler gjerne i seg mengder, + at blodsukkeret ditt blir lavt.

Tenk på kroppen som en ovn; den må få mat for å forbenne. Tilføre med jevne mellomrom. Hver 3 time er en god regel, og inkluder mellom-måltider i kosten din. Om du ikke tilfører så blir det ikke god futt.

Siden du trener en god del så linker jeg til et 2000-kcalori opplegg fra melk.no

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=9035&mnu2id=9037&mnu3id=9040&artid=10465

Kan være vanskelig å nå opp dit siden det er mye sunn og god mat, men du kan da se.

Les deg opp om mat som inneholder diverse kilder. Hva du bør spise etter trening f.eks.

Mye mat er godt uten sauser også. Kjøp wok-grønnsaker og 150 gram kylling per pers. legg til 80gram ukokt mørk ris, og kos deg.

Frokost: hva med havregryn? Havregrøt med kanel? + 1 frukt

Mellommåltid: en neve nøtter

Lunch: noe påsamme størrelse som frokost

evt.mellommåltid: 1 avocado, salat, frukt tja, fantasien!

Middag: rent kjøtt. Fisk, kylling, renskåret kjøtt. Salat og grønt. Ikke for mye sauser eller dressinger

Kvelds: om du trenger. 1 knekkebrød med noe pålegg...

Endret av Mir
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så egentlig, så kan du faktisk ende opp med å spise 2 ganger om dagen ? Middag og lunch?

Frokost er iallefall for meg og mange andre det viktigste måltidet. Jeg har lett etter kilden, men har den ikke for hånd nå (kan finne den senere), men hvis man ikke spiser frokost, så er det større sjangse for å bli overvektig enn hvis man spiser takeout. Hvorfor? Fordi man blir mer sulten senere på dagen, og gafler gjerne i seg mengder, + at blodsukkeret ditt blir lavt.

Tenk på kroppen som en ovn; den må få mat for å forbenne. Tilføre med jevne mellomrom. Hver 3 time er en god regel, og inkluder mellom-måltider i kosten din. Om du ikke tilfører så blir det ikke god futt.

Siden du trener en god del så linker jeg til et 2000-kcalori opplegg fra melk.no

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=9035&mnu2id=9037&mnu3id=9040&artid=10465

Kan være vanskelig å nå opp dit siden det er mye sunn og god mat, men du kan da se.

Les deg opp om mat som inneholder diverse kilder. Hva du bør spise etter trening f.eks.

Mye mat er godt uten sauser også. Kjøp wok-grønnsaker og 150 gram kylling per pers. legg til 80gram ukokt mørk ris, og kos deg.

Det er sant. Ofte spiser jeg bare to ganger om dagen. Men hvis jeg nå skal begynne med å spise oftere, da blir jo det mer mat. kommer jeg ikke til å gå opp i vekt da? skrekk og gru...

Mange gode forslag der til måltider da, det er FLOTT! Takk!

Skal jeg spise hver 3. time selv om jeg ikke er sulten? Det virker jo rart for meg :fnise:

Er ikke så uvitende i de fleste andre sammenhenger, så det er sagt ;) hehe...

Skrevet

Joda føler meg i mye bedre form, og det er deilig. Mer muskler og utholdenhet, så det er jo motivasjon nok til å fortsette, men skulle gjerne passet inn i de buksene igjen.

Er ikke noe god på kosthold, så bare gjør så godt jeg kan. Jeg vet ikke hva det er proteiner i jeg? :fnise:

Vanlig dag:

Frokost: sjeldent, men noen ganger en frukt. ( blir kvalm av å spise om morgenen, takler det ikke)

Lunsj: 2 eller tre brødskiver med makrell i tomat, noe ost, salami el.l.

Middag: kyllingwok f.eks. med saus ja... Holder meg som regel til en tallerken.

Kveldsmat: enten et par brødskiver, eller ingenting.

Kjører til og fra jobb, så får ikke noe mosjon der, er for langt å gå eller sykle. Men etter jobb, trener jeg. Da varmer jeg opp i ti min. Styrketrening i 50 min. Enten spinning eller løping på ellipsemaskin i en time. Styrketrening bare annenhver gang jeg er der.

Ja jeg bruker jo en del sauser og sånt, men det er jo sååå godt, maten blir jo ikke noe god uten det?! Finnes det noe sunnere sauser kanskje?

Har jo ikke peiling på kosthold, men har virkelig ikke lyst til å måtte begynne å lese bakpå pakkene og drive og telle kalorier.

Takk for svar :)

Mange gode svar her i tråden..Jeg lurer faktisk på om du spiser for lite og dermed ikke har en bra forbrenning. Dersom du spiser for lite er det som å fyre i ovnen men ha døren åpen..blir ikke særlig varmt da..... Du kan helt fint ligge på 5 til 6 måltid om dagen. Spis hver 3-4 time hele dagen mens du er våken. Du vil kanskje oppdage at du plutselig er sulten, da kan det være at forbrenningen din er skrudd på...

Du spiser bra og sundt, men sjekk bakpå esken av det du spiser hvor stor prosent andel fett det er i det du lager. Ligg aller helst under 30 prosent fett. Nesten all mat som er halvfabrikat inneholder skjult fett, sukker og salt. Lag ren mat hjemme...

Forstår godt at du ikke vil veie mat og telle kalorier. Det er ikke heldig og anbefales heller at du forsetter slik du gjør, du gjør en kjempejobb og har en sunn livsstil. (Er du forresten sikker på at du har et realistisk forhold til hvor mye kg du ska ned? Hva er høyden og vekten din akkurat nå?)

Gjest Niema
Skrevet

Må bare kommentere dette med muskler vs fett.

1. Fettet blir ikke magisk omgjort til muskler

2. Det tar TID, spesielt for kvinner, å bygge muskler. Du har ikke fått nevneverdig mer muskler siden januar, sorry.

Det er nok maten som er problemet her. Hvis du kan grunnleggende matte (pluss, minus, gange, dele) og eier en matvekt så er det ikke noe problem å regne ut kaloriene. På emballasjen er kaloriene oppgitt per 100 g. Hvis det du spiser veier mer eller mindre enn 100 g så deler du bare først på 100, og så ganger du opp med det maten veier.

Eksempel 30 g sjokolade:

550 kalorier per 100 g. (550/100)*30 = 165 kalorier

Lykke til :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mange gode svar her i tråden..Jeg lurer faktisk på om du spiser for lite og dermed ikke har en bra forbrenning. Dersom du spiser for lite er det som å fyre i ovnen men ha døren åpen..blir ikke særlig varmt da..... Du kan helt fint ligge på 5 til 6 måltid om dagen. Spis hver 3-4 time hele dagen mens du er våken. Du vil kanskje oppdage at du plutselig er sulten, da kan det være at forbrenningen din er skrudd på...

Du spiser bra og sundt, men sjekk bakpå esken av det du spiser hvor stor prosent andel fett det er i det du lager. Ligg aller helst under 30 prosent fett. Nesten all mat som er halvfabrikat inneholder skjult fett, sukker og salt. Lag ren mat hjemme...

Forstår godt at du ikke vil veie mat og telle kalorier. Det er ikke heldig og anbefales heller at du forsetter slik du gjør, du gjør en kjempejobb og har en sunn livsstil. (Er du forresten sikker på at du har et realistisk forhold til hvor mye kg du ska ned? Hva er høyden og vekten din akkurat nå?)

Hmmmm. Jeg merker at jeg er enda mer uvitende enn antatt. Så jeg må spise mer for å sette igang forbrenningen altså. Jeg skal prøve dette, så får vi se hva som skjer! Takker :) Jeg er 182 cm og veier 79,5 kg. Veide vel omtrent 72 i fjor sommer, og syns jeg kledde det mye bedre...

Skrevet

Lykke til! ikke vær redd for å spise! poenget er å spise ofte (5-6 ganger om dagen ) i mindre puljer. Slik holder forbrenningen seg gående, og du slipper å fråtse og bli sulten.

Du får gi oss en oppdatering etter en stund for å fortelle hvordan det har gått.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Må bare kommentere dette med muskler vs fett.

1. Fettet blir ikke magisk omgjort til muskler

2. Det tar TID, spesielt for kvinner, å bygge muskler. Du har ikke fått nevneverdig mer muskler siden januar, sorry.

Det er nok maten som er problemet her. Hvis du kan grunnleggende matte (pluss, minus, gange, dele) og eier en matvekt så er det ikke noe problem å regne ut kaloriene. På emballasjen er kaloriene oppgitt per 100 g. Hvis det du spiser veier mer eller mindre enn 100 g så deler du bare først på 100, og så ganger du opp med det maten veier.

Eksempel 30 g sjokolade:

550 kalorier per 100 g. (550/100)*30 = 165 kalorier

Lykke til :)

Okay. Det er godt mulig, kunne vært en fin unnskyldning da ;)

Får muligens gå til innkjøp av en matvekt!

Gjest Niema
Skrevet

Okay. Det er godt mulig, kunne vært en fin unnskyldning da ;)

Får muligens gå til innkjøp av en matvekt!

Hehe ja ;)

Men kaloritelling er ikke bare for nødvendigvis å sjekke at man ikke spiser for mye, men også at man ikke spiser for lite, for det kan det godt hende du gjør som flere her nevner :)

Skrevet

Hmmmm. Jeg merker at jeg er enda mer uvitende enn antatt. Så jeg må spise mer for å sette igang forbrenningen altså. Jeg skal prøve dette, så får vi se hva som skjer! Takker :) Jeg er 182 cm og veier 79,5 kg. Veide vel omtrent 72 i fjor sommer, og syns jeg kledde det mye bedre...

Med så lite å gå ned i vekt,anbefaler jeg å fokusere på spisingen uten å telle kcal. Men lær deg å se hva du virkelig spiser/kjøper. Hva inneholder det du spiser av fett ? Og skriver du matdagbok hver dag i to uker, får du en realistisk tilstandsrapport fra deg selv over hva du FAKTISK spiser, ikke hva du tror.. dette er en metode som psykologer bruker for å gjøre mennesker bevisst på blandt annet kostholdsvaner.

Og angående forbrenning: Vanlige folk som slanker seg tror at det hjelper å spise lite som gir stort underskudd av kalorier. Det som skjer da er at kroppen oppfatter tørken av mat som en krisesituasjon og vil da gjøre alt for å beholde fett som man har på kroppen,fordi den ikke vet når den får mat igjen. Forbrenningen skrues ned og man går ikke ned i vekt.

Du gjør alt riktig! Bare sjekk hva du virkelig putter i deg av mat, og vær obs på skjult fett, sukker og salt i matvarene. Dette kommer til å gå helt supert. Håper du forteller oss om din videre fremgang!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Med så lite å gå ned i vekt,anbefaler jeg å fokusere på spisingen uten å telle kcal. Men lær deg å se hva du virkelig spiser/kjøper. Hva inneholder det du spiser av fett ? Og skriver du matdagbok hver dag i to uker, får du en realistisk tilstandsrapport fra deg selv over hva du FAKTISK spiser, ikke hva du tror.. dette er en metode som psykologer bruker for å gjøre mennesker bevisst på blandt annet kostholdsvaner.

Og angående forbrenning: Vanlige folk som slanker seg tror at det hjelper å spise lite som gir stort underskudd av kalorier. Det som skjer da er at kroppen oppfatter tørken av mat som en krisesituasjon og vil da gjøre alt for å beholde fett som man har på kroppen,fordi den ikke vet når den får mat igjen. Forbrenningen skrues ned og man går ikke ned i vekt.

Du gjør alt riktig! Bare sjekk hva du virkelig putter i deg av mat, og vær obs på skjult fett, sukker og salt i matvarene. Dette kommer til å gå helt supert. Håper du forteller oss om din videre fremgang!

Angående matdagbok, må jeg skrive ned hva det jeg spiser inneholder av fett, karbo osv.? Eller bare hva jeg spiser?

Stakar kroppen min, er redd for å ikke få mat den...

Skal oppdatere jeg :) Driver nå og skriver ned en handleliste til neste gang jeg skal i butikken, kun med inspirasjon fra melk.no. Har ikke noe spesielt tidspress, som alle andre som vil gå ned til sommeren, så stresser hvertfall ikke. Men håper da å nå målet i løpet av året. Og holde meg der etter det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Angående matdagbok, må jeg skrive ned hva det jeg spiser inneholder av fett, karbo osv.? Eller bare hva jeg spiser?

Stakar kroppen min, er redd for å ikke få mat den...

Skal oppdatere jeg :) Driver nå og skriver ned en handleliste til neste gang jeg skal i butikken, kun med inspirasjon fra melk.no. Har ikke noe spesielt tidspress, som alle andre som vil gå ned til sommeren, så stresser hvertfall ikke. Men håper da å nå målet i løpet av året. Og holde meg der etter det.

Lykke til med sunn nedgang! Er så flott å se folk med en slik innstilling :klemmer:

Gjest Niema
Skrevet

Det er en STOR misforståelse at man legger på seg mer av fett enn av noe annet så lenge man kalorimessig ikke overskrider hva man trenger. Faktisk så er fett en nødvendig del av kostholdet, og kan bidra til vektreduksjon. Men den riktige typen fett er å foretrekke såklart.

Dette med forbrenning er også bare delvis riktig. Det er mulig forbrenningen settes ned noe, men det er ikke snakk om mange prosentene.

• 3 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Endelig gått nei til 78,1 kg.!!! Altså gått ned 1,4 kg!! Er veldig stolt, og føler at jeg er på vei til å klare målet.

Eneste jeg har forandret på er: begynt å spise frokost. kuttet ut smør på brødskiva og begynt med lettere pålegg. spiser også endel knekkebrød istedenfor brød. Jeg har også begynt å spise mer grønnsaker til middag, istedenfor så mye poteter, pasta o.l. Jeg spiser også litt mindre måltider, og heller oftere! Ser litt bakpå pakninger, og prøver å unngå for mye fett og karbohydrater. Også drikker jeg mindre brus, og mer vann.

Regner med å nå målet som er å gå ned 7 kg :)

Skrevet

Frokost - er viktig!

Jeg har oppdaget hvor viktig frokosten er for hvor mye energi jeg får utover dagen og for treningen min. Kan anbefale et såkallt Blodsukker-kurs for å få en liten innføring i litt prinsipper. Jeg var på et bra kurs her forleden og lærte om den perfekte frokosten.

Om det er interesse kunne jeg sikkert ordnet en slik kurskveld i Oslo-området for de som er interessert, dersom det er en gjeng på 10-12 stk, kanskje også gratis. Gi meg gjerne beskjed om jeg skal sjekke opp nærmere.

Kan anbefale en balansert frokost til alle og en hver...

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Jeg har trent tre ganger i uken (noen perioder mindre, og i blant mer) i tre år.

Har lagt på meg 1 kg. Men var slank i utgangspunktet da.

Regner med jeg har begynt å spise mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...