anneliane Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Hei Var hos en homeopat før påske. Har vært mye sliten i det siste og håper at en homeopat skal hjelpe meg. Det som er at jeg syns det er litt rart det han gjør. Han holdt på armen min med 2 fingrer, og så tok han opp forskjellige små glass-ampuller, med andre handa, og merket da om jeg reagerte på de forskjellige tingene som var inni disse ampullene. Jeg vet jo ikke hva som er inni disse, men likevel så kom det visst reaksjoner fra meg. Noen andre som har vært borti dette? Syns det var å kaste penger ut av vinduet jeg
Sangen Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Jeg går til homeopat jevnlig, og føler at jeg absolutt har effekt. Jeg var veldig skeptisk til å begynne med, og hadde fått en behandling av en slektning tidligere som er homeopat. Den gangen følte jeg at det bare var svada. hun forklarte lite, bare oiet og akket seg og jeg fikk masse piller og kosttilskudd som jeg "måtte" ta. Hun jeg går til nå forklarer mer, og hun forklarer hva hun gjør og hvorfor hun gjør det. Jeg føler at jeg skjønner mer hensikten, og som sagt føler jeg at det fungerer. Jeg har dessuten sett resultater rent fysisk. Noe placeboeffekt er kanskje med i bildet, men ei venninne har tatt med seg babyen sin til homeopat pga av langvarig ørebetennelse. Og hun ble frisk. Så noe har det nok for seg. Jeg vet ikke om jeg tør å anbefale homeopati hvis man ikke tror på det, men jeg vil anbefale deg å snakke med homeopaten og si at du trenger forklaringer underveis. Sånn at du ikke sitter som et spørsmålstegn etter å ha betalt masse penger
Fantomina Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 (endret) . Endret 23. februar 2015 av Fantomina 1
Sangen Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Hvorfor skal man behøve å tro på en behandling for at den skal fungere? Jeg gikk til akupunktur for ca et år siden fordi jeg ikke hadde fremgang med fysioterapien jeg fikk for skulderen min. Etter to behandlinger ønsket jeg å avslutte fordi jeg ikke opplevde framgang, heller tilbakegang. Jeg fikk i tillegg veldig sår og vond hud i området hvor nålene ble satt. Akupunktøren svarte da "Jeg merker at du ikke tror på dette, og da har det ingen hensikt å fortsette." Jeg ble litt paff, og hadde veldig lyst å spørre hvorfor jeg måtte tro på det. Hvis det fungerer, så fungerer det. Dessverre fikk jeg ikke spurt ham, for han sendte meg raskt ut av behandlingsrommet. Nå har ikke jeg noen fasit, og har heller ikke studert alternativ medisin eller filosofien bak, men jeg tror det henger sammen litt som dette: kroppen og sinnet henger sammen. Det du tenker og føler påvirker også dine kropslige symptomer, slik at om du mottar behandliing "hjelper du til" ved at du faktisk tror at det vil virke. Det blir ikke sånn at homeopaten eller akkupunktøren skal gjøre meg friks, men jeg skal få hjelp til å bli frisk. Hørtes det rimelig ut, eller er det bare svada:p Det er litt det jeg mener med placeboeffekt, men jeg tror samtidig ikke det handler bare om det.. altså, jeg kan endre tankemønsteret mitt, men trenger hjelp til å løsne på de spenningene som sitter i kroppen også. Jeg vet at det er slik for meg ihvertfall. om jeg stresser veldig eller gruer meg for noe får jeg stiv nakke og veldig vondt i hodet. det er et fysisk ubehag som kommer av noe mentalt. Om jeg klarer å puste rolig og roe meg ned slipper jeg å ta smertestillende. For eksempel.
bergans Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 Homeopati har flere ganger blitt avslørt som humbug, men at placeboeffekt har utrolig mye å si, det er uten tvil. Samtidig så gjør ikke homeopati så mye skade, så om man vil bruke penger på sukkerkuler så vær så god. Det var et tv-program for noen år siden som tok for seg nettopp homeopati, laget av en professor i kjemi (eller noe lignende, husker ikke helt) som prøvde å forstå hva homeopati baserte seg på. Han fant at sukkerkulene ikke inneholdt konsentrasjoner i nærheten av det som skal til for at en virkning skal oppnåes. Etter en del analyser så fant de at det å dryppe en dråpe av det aktive stoffet i en beholder som tilsvarte mengden vann som utgjør hele Middelhavet ville gi en høyere konsentrasjon av stoffet enn det som kan detekteres i disse sukkerkulene. Det finnes noen studier som viser at homeopati har en effekt, men problemet er at de som regel har endel metodologiske svakheter. Dermed viser det seg at jo bedre kontrollert studiene er, jo lavere klinisk effekt har de homeopatiske remediene. Conclusions: There is some evidence that homeopathic treatments are more effective than placebo; however, the strength of this evidence is low because of the low methodological quality of the trials. Studies of high methodological quality were more likely to be negative than the lower quality studies. Kilde: Eur J Clin Pharm Vol 56, No 1: 27-33, April 2000 Eleven independent systematic reviews were located. Collectively they failed to provide strong evidence in favour of homeopathy. In particular, there was no condition which responds convincingly better to homeopathic treatment than to placebo or other control interventions. Similarly, there was no homeopathic remedy that was demonstrated to yield clinical effects that are convincingly different from placebo. It is concluded that the best clinical evidence for homeopathy available to date does not warrant positive recommendations for its use in clinical practice. Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1874503/ 3
Wiggins Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Som Bergans har påpekt så er homeopatimedisiner tynnet ut slik at det er noe sånt som en til en triliard sjanse for at det fins ett molekyl av virkestoffet i medisinen. Homeopatiens argument er at de for hver uttynning rister blandingen på en spesiell måte som gjør at kvantetilstander i resten av molekylene husker medisinen. Jeg har hatt grunnkurs i kvantemekanikk og vet at kvantetilstander i atomer er reelt, men jeg har ennå til gode å se en studie som viser at dette gjør at homeopatimedisin virker slik den påstås å virke. 3
bergans Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Som Bergans har påpekt så er homeopatimedisiner tynnet ut slik at det er noe sånt som en til en triliard sjanse for at det fins ett molekyl av virkestoffet i medisinen. Homeopatiens argument er at de for hver uttynning rister blandingen på en spesiell måte som gjør at kvantetilstander i resten av molekylene husker medisinen. Jeg har hatt grunnkurs i kvantemekanikk og vet at kvantetilstander i atomer er reelt, men jeg har ennå til gode å se en studie som viser at dette gjør at homeopatimedisin virker slik den påstås å virke. Ja, det hadde jeg glemt! Det var noen som prøvde å overbevise dennne professoren om at sukkermolekylene "husket" vibrasjoner fra det opprinnelige virkestoffet. Disse vibrasjonene var viktigere enn at virkestoffet ikke eksisterte i kulene. En alternativ utgave av keiserens nye klær blir dette for meg, men rent vann er forsåvidt veldig sunt det :gjeiper: 3
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #8 Skrevet 9. april 2010 og allikevel klarer en haug med folk å tjene godt som homeopater, utrolig
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #9 Skrevet 9. april 2010 Hei! Kjenner meg igjen det med testing av armer og føter og diverse plantemidler. Må innrømme at før jeg prøvde det selv synest jeg det hørtest litt rart ut, men etter å ha fått en litt mer gundig forklaring av homeopaten og sett litt på emnet selv er jeg utrolig fascinert. Likevel synes det også er helt sunt at folk er litt skeptiske - særlig når det er penger inblandet. man skal ikke ta alt for god fisk. Og så er det jo faktisk slik at noen behandlinger ikke virker på alle. Jeg selv har bare positive ting å si om homoepati, slik jeg har opplevd det. Jeg hadde mye mageproblemer og diverse andre ting som påvirket meg slik at jeg holdt på å dette ut av arbeidslivet. Etter to måneder har jeg blitt mye bedre, og jeg ser fram til neste behandling. Hun kommenterte og fant ut mange av mine sykdommer uten at jeg hadde fortald om det, og hun hadde heller ikke noen mulighet til å finne ut av det eller se det på noe vis.
Fantomina Skrevet 9. april 2010 #10 Skrevet 9. april 2010 (endret) . Endret 23. februar 2015 av Fantomina 2
bergans Skrevet 9. april 2010 #11 Skrevet 9. april 2010 (endret) JuniMarie; jeg som formulerte meg klønete der. Mitt poeng var at å knaske på sukkerkuler i seg selv ikke medfører noen risiko, såfremt de består av sukker og vann (med utrolig god hukommelse ) Men at homeopatiske remedier blir brukt i den tro at det er likegodt med vaksiner er helt på styr. Det ante jeg ikke at forekom. Og ja, i den forbindelse så kan det bli farlig hvis vedkommende finner ut at Nildeltaet høres ut som et flott reisemål. Endret 9. april 2010 av bergans 1
Sasha Sasha Skrevet 9. april 2010 #12 Skrevet 9. april 2010 (endret) Jeg har prøvd homopatmedisin flere ganger med stor tro på dette mot mine allergi plager. Jeg ble tvert imot mer og mer allergisk mens jeg holdt på. Nå har jeg ikke noe tro på homopatmesisin lengere fordi jeg har prøvd det mye selv. Og fordi det ikke har noe dukumentert virkning. Jeg har hørt om flere som blir bedre men minst likemange som ikke har blitt bedre. Det er jo slik at mange også blir bedre av og tro de skal bli bedre og ikke minst så må en huske at mange blir frisk igjen uansett. Så tror jeg også at det ofte er solskinns historiene en får høre. Hver gang noen sier at jeg må prøve homeopatmedisin. Sier jeg at det har jeg alt prøvd og at jeg ikke ble bedre. Da får jeg som oftest en lang lekse til svar at det var min egen feil fordi jeg ikke trodde nok på dette. Men jeg hadde enormt stor tro på dette den gangen. Nå har jeg tro på at akupunktør kan hjelpe ved smerter og stress, og at og tenke positivt hjelper. Ellers så har jeg liten tro på alternativ medisn. Jeg tror at om homepatmedisn hjelper så er det veldig minimalt hvis ikke så hadde det vel blitt påvist i ulike medisinke tester at det faktisk hjalp? Endret 11. april 2010 av Ida Eirin
anneliane Skrevet 10. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 10. april 2010 Takk for mange svar Tror jeg skal avbestille neste time, er absolutt ikke overbevist om at dette virker. Har mere tro på de som sjekker tungen og øynene for komme med en diagnose... men akkurat nå er jeg i tvil om det og.. Noen som kan overbevise meg på det?
Sasha Sasha Skrevet 11. april 2010 #14 Skrevet 11. april 2010 Takk for mange svar Tror jeg skal avbestille neste time, er absolutt ikke overbevist om at dette virker. Har mere tro på de som sjekker tungen og øynene for komme med en diagnose... men akkurat nå er jeg i tvil om det og.. Noen som kan overbevise meg på det? Å det var en ting jeg har veldig stor tro på som jeg helt glemte og nevne, dumme meg. Jeg har veldig stor tro på iris-homeopat og iris analyse. Grunnen til at jeg helt glemte og nevne dette var at det er ikke så mange som holder på med dette og derfor er det langt ifra det første jeg tenker når folk nevner alternativ medisn eller at de lurer på å gå til alternativ medisiner. Lille broren min gikk til iris-homeopat en gang da han var liten. Det var da en homeopat som så inn i øynene hans gjennom et rør. Iris homeopaten spurte moren min om lillebroren min hadde hatt problemer med hard mage bare etter og sett på øynene i et par minutter. Lillebroren min hadde vært utrolig plaget med hard mage og ingen hadde nevnt dette til iris homeopaten!Han hadde funnet ut dette helt på egenhånd. Det jeg synes er bra med iris homeopaten er at de kan ser øynene hav som er problemet en slipper og si så mye og det synes jeg høres veldig bra ut. Da en feks kan mene at det er et kjempe stort problem at en har vondt i bena når en står opp men en kan glemme andre ting mens en er hos legen fordi en ikke synes det er et så stort problem en kan feks glemme både at hejertet slår litt ujevnt eller glemme av at en har litt vondt i magen osv. Dette vil jo letter være et problem om en har flere symptomer og en lege kan lett bli distrahert om en er mye plaget med noe som ikke har noe med sykdommen og gjøre. Så kan en jo lett synes at noe er et større problem enn andre i forhold til jobb og aktiviteter. En person som skriver mye på pc vil kanskje synes det er et kjempe problem og ha problem med bevegligheten i hendene mens at en er så stille sittende at en ikke legger så godt merke til at en har problemer med bena... Det er veldig få iris homeopater i norge. Jeg kunne gjerne tenke meg og dra til en iris homeopat selv men det er langt unna der jeg bor så det har liksom ikke blitt til det. Han iris homeopaten lillebroren min gikk til har slutta for lenge siden og vi har ringt ham en gang ca 8 år etter han slutta og da ble kona skikkelig sur fordi det ble vistnok nedringt i flere år etterpå... Om du søker på iris homeopat på google står det en del om hvordan de kan se ting i øynene. Det står også en del om hva de lettest kan se og om du har mistanke om at du har noe av det som er lett og se synes jeg du skal prøve dette, særlig om du bor i nærheten av en slik en... Om du prøver iris homeopat blir jeg veldig glad om du holder meg opdatert på hvordan det går??? Fordi jeg har veldig lyst til å prøve dette selv. Glemte nesten og legge til at det lillebroren min hadde hard mage skal være noe av det som er lett for en irishomeopat og se.
Gjest Gemini Skrevet 10. november 2011 #15 Skrevet 10. november 2011 Til den orginale posten: JA, DU BLIR LURT !!! Alle som har hatt kjemi fra første året på videregående vet dette! Hvis du blander ut et stoff i vann 1:100 og så gjør det mer enn 12 ganger... så er det ikke et eneste atom igjen, uansett hvor sterk konsentrasjon du hadde i begynnelsen. Hvis det er slikt at vann har hukommelse, da må jo vannet som blandes ut også huske alt skiten som var i det fra før.... eller? har vann selektiv hukommelse? - Da må vi i såfall skrive om på våre fysike lover... Kan noen som helst kan vise meg vitenskapelig dokumentasjon på at homeopati virker? Nei... for hva kaller man alternativ medisin som er vitenskapelig dokumentert at virker?!? Jo, MEDISIN! (og det fås på apoteket) 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #16 Skrevet 10. november 2011 Til den orginale posten: JA, DU BLIR LURT !!! Alle som har hatt kjemi fra første året på videregående vet dette! Hvis du blander ut et stoff i vann 1:100 og så gjør det mer enn 12 ganger... så er det ikke et eneste atom igjen, uansett hvor sterk konsentrasjon du hadde i begynnelsen. Hvis det er slikt at vann har hukommelse, da må jo vannet som blandes ut også huske alt skiten som var i det fra før.... eller? har vann selektiv hukommelse? - Da må vi i såfall skrive om på våre fysike lover... Kan noen som helst kan vise meg vitenskapelig dokumentasjon på at homeopati virker? Nei... for hva kaller man alternativ medisin som er vitenskapelig dokumentert at virker?!? Jo, MEDISIN! (og det fås på apoteket) Skriver under denna!! Homepati er bare tull. 3
Gjest Spinell Skrevet 10. november 2011 #17 Skrevet 10. november 2011 (endret) Takk for mange svar Tror jeg skal avbestille neste time, er absolutt ikke overbevist om at dette virker. Har mere tro på de som sjekker tungen og øynene for komme med en diagnose... men akkurat nå er jeg i tvil om det og.. Noen som kan overbevise meg på det? Jeg er overbevist om at det er bedre anvendte penger å gå til fastlegen og ta en blodprøve der de sjekker blodprosent, jernlagre, stoffskifte, vitaminmangel osv. Får du nok søvn? Er det ting i livet som stresser deg? ...Det enkleste er som regel det beste... PS: uppsann, dette var visst en gammel post. Stusset litt på at TS hadde vært avgårde før påske, og først nå hadde tenkt på time nr 2 Endret 10. november 2011 av Spinell 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2011 #18 Skrevet 10. november 2011 Tja. Jeg tror ikke det er tull, men jeg tror på at det er forskjell på bakgrunn og hvor dyktig en homøopat er. man kan ikke hevde placeboeffekten når det gjelder små barn. Hadde jeg ikke erfart så hadde jeg ikke trodd.
Minya Skrevet 11. november 2011 #19 Skrevet 11. november 2011 (endret) Hei Var hos en homeopat før påske. Har vært mye sliten i det siste og håper at en homeopat skal hjelpe meg. Det som er at jeg syns det er litt rart det han gjør. Han holdt på armen min med 2 fingrer, og så tok han opp forskjellige små glass-ampuller, med andre handa, og merket da om jeg reagerte på de forskjellige tingene som var inni disse ampullene. Jeg vet jo ikke hva som er inni disse, men likevel så kom det visst reaksjoner fra meg. Noen andre som har vært borti dette? Syns det var å kaste penger ut av vinduet jeg Ja, du blir lurt. Når han holder på handa di med to fingre og "prøver" å presse armen din ned, bruker han ikke makt i det hele tatt. Når han "klarer" å presse armen din ned, er det fordi han plutselig bruker makt. Jeg husker jeg var til homeopat da jeg var syv, pga far og stemor som trodde de skulle få bukt med en "vanskelig" unge. (Jeg har i ettertid skjønt at jeg var "vanskelig" pga skilsmissen til mine foreldre og gav utløp for dette i raseri, småspising, kleptomani og andre ting) Jeg husker at jeg syntes homeopaten var utrolig teit som trodde på sine egne løgner. At et barn kunne se hvilke skrotgnomer de er, sier jo litt. (glassampullene på brettet inneholder en eller to av tablettene de får deg til å ta. Homeopaten "sjekker motstanden i kroppen" mot de forskjellige pillene og velger piller til deg basert på hvilke du har minst "motstand" mot. De små hvite kalles cellesalter og er i sukkerpiller tilsatt smak og salt. Husker jeg fikk noen større brune også som gav meg sykt vondt i magen. De testet også mitt forhold til tall på samme måten. Jeg hadde visst et stort problem med tallet 5 oO) Men for all del; placeboeffekten er svært reell, så for dem det virker for; all respekt til placeboeffekten. Endret 11. november 2011 av Minya 4
Muffin Skrevet 11. november 2011 #20 Skrevet 11. november 2011 Nå har ikke jeg noen fasit, og har heller ikke studert alternativ medisin eller filosofien bak, men jeg tror det henger sammen litt som dette: kroppen og sinnet henger sammen. Det du tenker og føler påvirker også dine kropslige symptomer, slik at om du mottar behandliing "hjelper du til" ved at du faktisk tror at det vil virke. Det blir ikke sånn at homeopaten eller akkupunktøren skal gjøre meg friks, men jeg skal få hjelp til å bli frisk. Hørtes det rimelig ut, eller er det bare svada:p Det du beskriver er jo placeboeffekten i all sin glans. Man skal slettes ikke undervurdere placeboeffekt i behandlingsøyemed, men man skal heller ikke overføre den betydningen effekten har, til den behandlingen man mottar og tro at det er behandlingen som virker. Tja. Jeg tror ikke det er tull, men jeg tror på at det er forskjell på bakgrunn og hvor dyktig en homøopat er. man kan ikke hevde placeboeffekten når det gjelder små barn. Hadde jeg ikke erfart så hadde jeg ikke trodd. Man kan fint se placeboeffekt hos små barn - mer presist hos foreldrene. Det er foreldrene som er observatører, og foreldrene som gir tilbakemeldinger på barnets tilstand og eventuelle forbedringer eller forverringer. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå