Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har enda ikke fått svar på om vi har fått barnehageplass, og har nå muligens funnet en dagmamma.

Mangler kun formaliteter, og skal ha et møte med henne neste uke ang pris, opplegg etc.

Jeg er så i villrede, sønnen vår kommer til å være ca 13mnd da vi begge må tilbake i jobb.

Hvilke erfaringer har dere med dagmamma vs. barnehage?

Blir veldig glad for svar, tips, råd etc :)

Endret av Soon
Videoannonse
Annonse
Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg har ikke erfaring, kun jobbet i barnehage og har ikke barn selv enda. Men jeg har ikke noe imot dagmammaer. Har hørt foreldre i barnehagen som har hatt barn hos dagmamma før, ingen som har vært negative til det. Men i en barnehage er det gjerne mer utstyr og større boltreplass enn i en privat bolig. I tillegg er en barnehage mer "pedagogisk" :)

Skrevet (endret)

Jeg har ikke erfaring, kun jobbet i barnehage og har ikke barn selv enda. Men jeg har ikke noe imot dagmammaer. Har hørt foreldre i barnehagen som har hatt barn hos dagmamma før, ingen som har vært negative til det. Men i en barnehage er det gjerne mer utstyr og større boltreplass enn i en privat bolig. I tillegg er en barnehage mer "pedagogisk" :)

Takk for svar.

Tenker også litt sånn, at hva skal en 13mnd til 2år gammel unge med pedagogsik læring?

Føler at hos dagmamma får man mer trygghet i et "hjemkoslig" miljø, og at når ungen har blitt 2-3 år kan barnehage være mer fornuftig med tanke på sosialsisering etc.

Den dagmammaen vi vurdere skal også ha 2 andre barn på vår sønn sin alder, så han ser jo iallefall "likesinnede" ;)

Men det er akkurat dette jeg syns er vanskelig å vurdere - så tar gjerne imot flere meninger, tanker og erfaringer.

Endret av Soon
Skrevet

Vi har vår datter hos dagmamma. Har ikke hatt barn i barnehage, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Men vår datter koser seg veldig med dagmammaen. Hun er flink til å ta med ungene ut å leke både på formiddag og ettermiddag. Tar de med på barnetreff og av og til i åpen barnehage. De triller/går på tur til lokale lekeplasser, av og til er hun med på bytur om vår datter er det eneste barnet hun har den dagen.

Det som jeg ser som negativt med å ha dagmamma er at en ikke har fleksibiliteten som i en barnehage, er dagmammaen syk må en være hjemme fra jobb, skal hun til tannlege/lege osv må en også hente barnet.

Skrevet

Vi har vår datter hos dagmamma. Har ikke hatt barn i barnehage, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Men vår datter koser seg veldig med dagmammaen. Hun er flink til å ta med ungene ut å leke både på formiddag og ettermiddag. Tar de med på barnetreff og av og til i åpen barnehage. De triller/går på tur til lokale lekeplasser, av og til er hun med på bytur om vår datter er det eneste barnet hun har den dagen.

Det som jeg ser som negativt med å ha dagmamma er at en ikke har fleksibiliteten som i en barnehage, er dagmammaen syk må en være hjemme fra jobb, skal hun til tannlege/lege osv må en også hente barnet.

Flott at du nevner dette, det er noe jeg ikke hadde tenkt over - da har jeg enda noe jeg må vurdere for og imot ;)

Skrevet (endret)

Kom til å tenke på noe annet.

Er vel ikke så fleksiblet i barnhage heller?

Vi har søkt om 80% plass, da jeg jobber 80% selv.

Men, min mor har en dag fri i uka innimellom og det samme har sambo.

Hvordan er det - man kan vel ikke ta ungen ut av barnehagen sånn "uten videre" heller?

Mens hos en dagmamma, kan man f.eks avtale at vi skal ha han der ca 80%, men av og til blir han hjemme etc... at man avtaler at man betaler pr dag han er der eller noe.

Mye man skal sette seg inn i - og så vil man jo gjøre alt det beste for disse små :rødme:

Edit:leif

Endret av Soon
Skrevet

Kom til å tenke på noe annet.

Er vel ikke så fleksiblet i barnhage heller?

Vi har søkt om 80% plass, da jeg jobber 80% selv.

Men, min mor har en dag fri i uka innimellom og det samme har sambo.

Hvordan er det - man kan vel ikke ta ungen ut av barnehagen sånn "uten videre" heller?

Mens hos en dagmamma, kan man f.eks avtale at vi skal ha han der ca 80%, men av og til blir han hjemme etc... at man avtaler at man betaler pr dag han er der eller noe.

Mye man skal sette seg inn i - og så vil man jo gjøre alt det beste for disse små :rødme:

Edit:leif

Det er ikke noe problem å ha ungen hjemme fra barnehagen i ny og ne. Eller levere sent og hente tidlig, om det passer best.

Det er bare å si ifra i barnehagen. Er det mange barn som ikke kommer en dag, så kan det jo hende en av personalet kan ta fri også.

Dessuten skjer det jo at barn er syke og... Og da kommer de jo ikke.

Vi har ofte latt gutten vår ha "bestemordag" istedenfor å gå i barnehagen. Noen ganger bare fordi han hadde lyst til det den morgenen.

Da ringer vi bare barnehagen og forteller at han ikke kommer den dagen. (Betaler jo for den plassen vi har, men er ikke tvunget til å bruke HELE.)

Skrevet

Vi har erfaring fra både Barnehage och Dagmamma.

jag måste säga att Barnehage är helt bäst i mina ögon.

Det är fler barn och kan bli stökigare men det är också ett pedagogiskt upplägg, det finns en läroplan de följer, de gör teamarbeten som vi får se på venissager, det finns relativt gott om backup när personal blir sjuk.

har jag rätt på 8-17 som omsorg så får jag det. De två barnehager som mina barn gått i har öppnat 6:30 för de som behövt, och haft öppet till 17:30.

I barnehagen har de haft utvecklingssamtal som gått igenom barnens utveckling som individer, vad de tycker om att göra, och hur de fungerar i grupp.

Dagmamman de har nu är trevlig men...

är hon sjuk är det EN annan dagmamma som ställer upp och då har hand om i värsta falla alla 10 barnen.

Är det dåligt väder blir hon bekväm och är gärna inne.

Jag tycker mig se att hon behandlar barnen mer efter traditionella könsroller än vad barnehagen har gjort.

Hon FÅR bara jobba 8 timmar om dagen, vilket ger mig ett tidspussel där vi måste anpassa våra tider och önskemål efter de andra föräldrarnas tider.

Det är svårare att ge kritik på verksamheten.

Maten är hemlagad och god = positivt.

I dag är det fredag, det är vår och en helg kommer upp. I onsdags frågade dagmamman mig fiskande: När hämtar du X i på fredag? Vi vill åka till landet/hytten.

Du har JAG i alla fall mycket svårare att säga som det är: jag skulle vilja hämta som vanligt kl 5 men känner mig väldigt pressad att gå en timme tidigare från jobbet trots att jag inte riktigt har tid.

Samma typ av fiskande frågor kommer upp i romjulen, kring påsk och klämdagar. Är det bara VI som vill ha vårat barn där hindrar vi henne från att vara ledig. I en barnehage är det alltid fler barn som stannar längre på fredagen, eller som måste vara där en klämdag.

Å andra sidan trivs dottern väldigt bra där nu och barnen är tighta. Det är lägre ljudvolym än på dagis och nära till hemmet.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Det er ikke noe problem å ha ungen hjemme fra barnehagen i ny og ne. Eller levere sent og hente tidlig, om det passer best.

Det er bare å si ifra i barnehagen. Er det mange barn som ikke kommer en dag, så kan det jo hende en av personalet kan ta fri også.

Dessuten skjer det jo at barn er syke og... Og da kommer de jo ikke.

Vi har ofte latt gutten vår ha "bestemordag" istedenfor å gå i barnehagen. Noen ganger bare fordi han hadde lyst til det den morgenen.

Da ringer vi bare barnehagen og forteller at han ikke kommer den dagen. (Betaler jo for den plassen vi har, men er ikke tvunget til å bruke HELE.)

Nei selvsagt er du ikke det, men i barnehage må du uansett betale for den plassen du har. Og hos dagmamma kan du betale kun for de dagene du bruker :)

Skrevet

Nei selvsagt er du ikke det, men i barnehage må du uansett betale for den plassen du har. Og hos dagmamma kan du betale kun for de dagene du bruker :)

Det er vel opp til den enkelte dagmamma? Om man har avtalt en fast pris pr. mnd, eller om man har avtalt en pris pr dag?

Må jo være en dårlig deal for dagmammaen, om dere ikke betaler lønn f.eks. i jul og påske, fordi dere da ønsker å ha ungen hjemme.

Hun har jo sikkert faste utgifter hun og?

Betaler man mer for en mnd som er lang da, og mindre for en som har færre hverdager?

Og hva når barnet blir sykt? (evt. dagmammaen blir syk?)

De fleste dagmammaer jeg vet om, har fast mnd. betaling, uansett hvor mye/lite barnet er hos dagmamma. (med mindre hun blir langtidssyk eller noe da...)

Gjest Caylee
Skrevet

Jeg gikk både hos dagmamma og i barnehage.

Da jeg var 1 og et halvt år til jeg var 3 år var jeg hos dagmamma, husker noen episoder selv tilogmed.

Og da jeg var 3 begynte jeg i barnehage.

Det går ann å gå hos dagmamma først og så barnehage :D

Skrevet

Har enda ikke fått svar på om vi har fått barnehageplass, og har nå muligens funnet en dagmamma.

Mangler kun formaliteter, og skal ha et møte med henne neste uke ang pris, opplegg etc.

Jeg er så i villrede, sønnen vår kommer til å være ca 13mnd da vi begge må tilbake i jobb.

Hvilke erfaringer har dere med dagmamma vs. barnehage?

Blir veldig glad for svar, tips, råd etc :)

Våre barn har begge hatt dagmamma fram til de begynte i barnehagen når de var 2 år. Jeg synes det var trygt og godt med ei dagmamma jeg stolte på som hadde få barn hos seg. Synes det føltes tryggere enn en stor barnhage når de akkurat var fylt 1 år.

Men jeg siker ikke at det er negativt å velge barnhage med en gang, vi var bare heldige og hadde mulighet til å kunne plassere barna hos noen vi kjente i et år, det ble jo litt mer som å være "hjemme" til de var litt større.

Skrevet

Tusen takk for alle svar.

Kommet opp endel her som har fått meg til å tenke på at vi muligens velger barnehage - som Susan sier - blir dagmamma syk, eller som en annens sa, hvis dagmamma fisker etter å kunne ta tidlig helg, så er det ikke like enkelt lenger.

Denne vi muligens skal bruke er også litt yngre, hvis jeg kan si det om ei i midten av 20-årene - hun skal bl.a ha sin egen unge hjemme også, men det kan jo være lettere for hun som er ung å skulle reise bort i helgene og ville ta helg litt tidlig etc...

(misforstå meg rett, "eldre" drar også bort i helger etc, men yngre har ofte mer planer, sosialt liv etc??)

Hmm, dere har gitt meg masse bra tips og erfaringer - flott :)

Keep`em coming!

Skrevet

Vår dagmamma tar betaling pr time. Dvs at henter vi henne tidligere, betaler vi for færre timer. Hun tar ikke betalt om barnet er sykt, har ferie osv. Vi har en gjensidig avtale om at vi gir hverandre beskjed så tidlig som mulig på tidspunkt og dager som vi er planlagt å være borte.

Dagmammaen er også mye ute, selv på dager det er dårlig vær.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dattra vår går i barnehage, og det har hun gjort siden hun var nesten 1 år. Har bare positive erfaringer.

Barnehagen er åpen fra 7.15 til 16.45 og har noen behov for utvidet åpningstid så er barnehagen behjelpelig og ordner det.

Dattra vår brukte lang tid på å bli kjent med fremmede, men etter hun begynte i barnehagen har hun gradvis blitt mer sosial. Hun lærer også mye i barnehagen, selv om hun bare er 2 år. I går presterte hun å telle til 17, enda jeg kun bruker å telle til 10 for henne.. De synger mye, og dattra vår kan massevis av sanger jeg ikke kan. De leser en god del og lærer mange nye ord siden det er mange forskjellige i barnehagen som bruker forskjellige ord og uttrykk for ting. De er også mye ute i frisk luft og går på turer.

Jeg ser på det som positivt at det er mange barn i barnehagen. Barna får mange venner, både mindre enn dem selv og større, og de lærer av hverandre. De mindre barna ser på de litt større og har noe å strekke seg etter.

Ville valgt barnehage jeg, men har ikke noe erfaring med dagmamma heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...