Gjest miss Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Synes dere er greit at ungene konfirmerer seg for pengenes skyld? Tror dere det er mange som virkelig MENER noe med det, nå i 2010? Det virker ikke som om det er mange som går i kirka eller er kristne, -så jeg synes det er litt respektløst... Hvorfor skal man holde på denne tradisjonen? Er den ikke litt utdatert? Det har jo tatt helt av med gavene; det er jo det alt dreier seg om, etter mitt inntrykk.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 Hva med humanistisk konfirmasjon, da? Konfirmasjonsritualer har pågått mange steder i lange tider, ikke pga. religion, men fordi det er en feiring av å bli voksen.
Miss Puddel Skrevet 8. april 2010 #3 Skrevet 8. april 2010 hvor mange er det egentlig som VIRKELIG feier at de er voksne i en alder av fjorten, femten? og hvor mange er det som IKKE gjør der for pengene, helt ærlig?...
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 Så er det på tide med den diskusjonen igjen... samme hvert eneste år. Det er veldig mange konfirmanter som får tilbudet om å få "gave" fra foreldrene, tilsvarende kostnadene ved et konfirmasjonsselskap, men som likevel ønsker å konfirmere seg enten borgerlig eller i kirken. Selv om noen konfirmerer seg for pengenes del, utgjør de ikke hovedandelen. De fleste av dem er nysgjerrige, ønsker å lære mer, ønsker å selv gjøre seg opp sin mening om de tror eller ikke, eller så er de allerede troende, og ser på konfirmasjonen som et viktig rituale for dem. Og noen gjør det også fordi de synes det er en fin tradisjon.
Gjest Iril Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 (endret) Mannen min er frivillig arbeider i kirken han/vi går i, og dette året har han vært mye involvert i konfirmantarbeidet. Jeg var med på en weekend de hadde, for å få flest mulig voksne, og snakket med flere konfirmanter på to-tre-fire-mannshånd og ble faktisk litt overrasket over hvor mange fine og reflekterte tanker mange av dem hadde rundt dette med konfirmasjon og tro. Jeg var av samme oppfattelse som TS, men endret syn på dette etter den turen, og tror det er viktig å huske på at når man er 14-15 er ikke nødvendigvis det man gir uttrykk for utad alltid det samme som det man føler inni seg. Endret 9. april 2010 av Iril
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Det er nok like mange som gjør det for foreldrenes skyld som for pengenes skyld. Mange jeg konfimerte meg med fikk tilnærmet ingen gaver, men de ville ha seremonien. I mitt konfirmasjonskull var det mange som ikke nødvendigvis var så sikre på at konfirmasjon var noe de stod for, men de var heller ikke sikre på at det var noe de ikke stod for.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Mannen min er frivillig arbeider i kirken han/vi går i, og dette året har han vært mye involvert i konfirmantarbeidet. Jeg var med på en weekend de hadde, for å få flest mulig voksne, og snakket med flere konfirmanter på to-tre-fire-mannshånd og ble faktisk litt overrasket over hvor mange fine og reflekterte tanker mange av dem hadde rundt dette med konfirmasjon og tro. Jeg var av samme oppfattelse som TS, men endret syn på dette etter den turen, og tror det er viktig å huske på at når man er 14-15 er ikke nødvendigvis det man gir uttrykk for utad alltid det samme som det man føler inni seg. Enig med deg. For mange er det flaut å innrømme at det kan ligge dypere tanker og tro bak. Husker selv at jeg i en spørreundersøkelse da jeg var konfirmant krysset av på at jeg gjorde det pga penger og tradisjon. I ettertid vet jeg at det lå/ligger dypere motiv bak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå