Gå til innhold

Du mottar en invitasjon til selskap

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen på tråden sier:

Dere mottar invitasjon til et selskap.

Invotasjonen er sendt ut ca 8 uker før selskapet på grunn av mange tilreisende gjester, og vertene vet at det kreves litt organisering mtp jobb, transport osv.

På invitasjonen står det: foreløpig svar utbes innen "dato" (4 uker etter utsendelse, og 4 uker før selskapet finner sted) på grunn av organisering av overnatting, og endelig svar senest innen "dato" (6 uker etter utsendelse og 2 uker før selskapet finner sted).

Hva gjør du?

1. Undersøker rundt jobb og transport, og gir en endelig tilbakemelding så raskt som mulig.

2. Forhører deg med arbeidsgiver, undersøker mulighetene, og gir et foreløpig svar så raskt som mulig, og gir et endelig svar så raskt som mulig etter det.

3. Venter til siste liten, det er ikke vits å gi foreløpig svar, "vi sier i fra når vi vet om vi kan komme, og ikke før".

4. Venter til siste dag, "jeg har da mer enn nok å tenke på, om jeg ikke skal huske på dette også"

5. Tenker "Svar utbes, hva betyr det? Kommer jeg, så kommer jeg, og når de har bedt meg, må de være glad hvis jeg bare dukker opp, uanmeldt eller ikke!"

Evt andre alternativer?

Hilsen irritert organisator, som ønsker å vite om alle er like sløve med å svare på invitasjoner!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dette er et arrangement jeg virkelig ønsker å delta i, og med mennesker som betyr noe for meg så er jeg som regel alltid rask med å undersøke omstendigheter som jobb og transport, og gir dertil raskt svar.

Dersom arrangementet ikke er "helt min greie" eller jeg ikke føler noen spesiell tilknytning til arrangøren(e), så hender det slike ting kan gå i glemmeboken, dessverre..!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte forresten å si at det dreier seg om en typisk familiegreie. (Type barnedåp, konfirmasjon, bryllup, jubileum av ulike slag)

Trådstarter

Gjest AnonymBruker
Skrevet

70 visninger, og bare en som har svart...

Til Foxy Fish: Takk for svaret.

Jeg mener ikke å kritisere deg, men samtidig forstår jeg det ikke.

Jeg forstår godt at det er mer morsomt å svare til noen du kjenner godt, som arrangerer noe du har lyst til å delta på, men hvis du ikke har lyst til å delta, hvorfor sier du ikke likegodt i fra med en gang at du ikke kan komme, og så er det unnagjort? "Beklager, jeg har ikke mulighet til å komme fra", er da ganske enkelt å si.

Da slipper du å la det gå i glemmeboka, og så slipper vertene å lure på om du kommer? :)

Trådstarter

Skrevet

Som regel gir vi endelig svar så raskt vi kan, men det hender det går i glemmeboka eller at vi har misforstått hverandre ved at han tror jeg har svart og jeg tror han har svart. Men jeg ser ikke helt problemet, for å være ærlig, for det er jo derfor man setter en S.U.-dato i god tid før arrangementet slik at man etter den datoen kan ta kontakt med de man ikke har hørt fra.

Skrevet

Jeg sjekker med en gang om jeg har mulighet og svarer så raskt som mulig.Selv om det er satt en svarfrist synes jeg det er god folkeskikk å svare raskt, og ikke minst, blir invitasjonen ligende går det lett i glemmeboka.

Står litt med samme greia her nå, har sendt ut invitasjoner til konfirmasjon for en tid tilbake. Og det er tydelig forskjell på "familiesidene" hvordan dette håndteres. Fra min side har alle svart i løpet av første uke etter at invitasjoenne ble sendt ut. En vet ikke helt enda om hun får det til, men hun prøver å bytte vakt.

Fra fars side har ingen svart enda, og det begynner å nærme seg fristen.

Hva gjør jeg? Ringer rundt å maser?

Skrevet

Det kommer litt an på. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man setter en frist og irriterer seg over at folk ikke svarer i god tid før fristen? Man må vel ha planlagt såpass at det holder om gjestene sier ifra samme dag som fristen løper?

Men det er kanskje ikke de du tenker på. Jeg tenker iallefall slik som at om det er lenge til fristen så kan jeg raskt se etter om jeg får omgjort på andre planer jeg måtte ha, men at svaret kan vente for det jo er lenge til fristen.

Skrevet

Jeg irriterer meg ikke over at folk ikke svarer i god tid, men nå er det bare noen dager igjen til fristen og det er faktisk nesten tyve stykker som ikke har svart ( alle fra fars side). Det er halve selskapet......

Og hva i all verden er vitsen med S.U om det skal være slik at man må ringe etter fristen for å høre om de kommer? For meg betyr S.U at vertskapet ønsker tilbakemelding innen fristen på om man kommer eller ikke. Om jeg ikke klarer å kreste utav meg et svar innen den fristen er det min tabbe, ikke verstkapets ansvar å sjekke opp om jeg allikevel har tenkt å komme.

Skrevet

Wildy: Du tenker ikke på at det kan være mange grunner til at folk ikke har svart innen fristen? De færreste har ikke latt være å svare fordi de er sløve, men fordi det rett og slett har gått i glemmeboken blant alle de andre tingene man har å tenke på. Og ja - jeg har også opplevd at jeg har vært sikker på at jeg har svart i veldig god tid, men at jeg allikevel er blitt kontaktet av arrangør etter S.U.-fristen siden de ikke har hørt noe.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det er interessant å se hvor ulike holdninger vi har til dette.

Til dere som ikke forstår at jeg irriterer meg over at folk ikke svarer før fristen...

Den forløpige fristen er overskredet med 2 uker, og siste svarfrist er i dag!

Ingen fra mannens familie (bortsett fra foreldrene hans) har svart.

Jeg må bekrefte antall overnattingsplasser senest i morgen for ikke å bli belastet med avbestillingsgebyr, det var årsaken til at vi satte den midlertidige fristen for to uker siden.

Vi har kontaktet dem som ikke har svart, men har ennå ikke fått noe konkret tilbakemelding fra dem.

Nå er det like før jeg er så irritert at jeg ringer til hotellet og avbestiller alt, så får de selv ordne overnatting på egen hånd!

Trådstarter

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg irriterer meg ikke over at folk ikke svarer i god tid, men nå er det bare noen dager igjen til fristen og det er faktisk nesten tyve stykker som ikke har svart ( alle fra fars side). Det er halve selskapet......

Og hva i all verden er vitsen med S.U om det skal være slik at man må ringe etter fristen for å høre om de kommer? For meg betyr S.U at vertskapet ønsker tilbakemelding innen fristen på om man kommer eller ikke. Om jeg ikke klarer å kreste utav meg et svar innen den fristen er det min tabbe, ikke verstkapets ansvar å sjekke opp om jeg allikevel har tenkt å komme.

Det er det samme som vi opplever nå!

Jeg kommer ikke til å ringe flere ganger. Jeg ringte for to uker siden for å forhøre meg, og når de ikke har klart å gi et svar til nå, regner jeg med at de ikke kommer, selv om alle sa at de "ønsket å komme, og håpet de fikk det til".

Trådstarter

Skrevet (endret)

EDIT: Leste forrige innlegg for dårlig.

Enig i deg at det er for sløvt, TS, og at dersom de nå ikke har svart innen endelig frist får du anta at de ikke kommer.

Endret av Wadjet
Skrevet

Til neste gang ville jeg droppet å ha en foreløpig frist og heller satt den endelige fristen til to uker før du MÅ ha svar.

Jeg svarer innen fristen, men ikke alltid lenge før. Og noen ganger går det dessverre i glemmeboken.

Forøvrig helt enig i at når de ikke har gitt svar innen endelig frist, kan de ordne overnatting selv. Det er bare rett og rimelig. Og om jeg hadde svart for sent selv, hadde jeg ikke blitt sur for det!

Skrevet (endret)

Wildy: Du tenker ikke på at det kan være mange grunner til at folk ikke har svart innen fristen? De færreste har ikke latt være å svare fordi de er sløve, men fordi det rett og slett har gått i glemmeboken blant alle de andre tingene man har å tenke på. Og ja - jeg har også opplevd at jeg har vært sikker på at jeg har svart i veldig god tid, men at jeg allikevel er blitt kontaktet av arrangør etter S.U.-fristen siden de ikke har hørt noe.

Jo, det kan være mange grunner til at folk ikke har svart enda. Men kjenner jeg begynner å bli litt stresset når fristen snart er her og ingen ( inkuldert far og besteforeldre) har svart.Og om man er usikker på om man får det til, går det ikke ann å sende en melding om at man da er usikker, men prøver å få det til?De aller fleste her har normale jobber med vanlig arbeidstid( dvs jobb antagelig ikek er et problem siden konfirmasjonen er på en søndag...), kun en jobber turnus( og da kan det være vanskelig ift jobb og vakter...). Flere er uføretrygdet eller pensjonert. Hvor vanskelig kan det være å se i kalenderen om man kan eller ikke?

Det er ikke et stort problem, men det er en ringerunde jeg kjenner jeg gruer meg til. Har nemlig en følelse av at det er en "boikott" på gang, og det synes jeg er grusomt gjort mot jenta. Jeg gleder meg ikke stort til å skulle omgås min eks-svigerfamilie på denne dagen, men når det kommer til konfirmasjon og andre anledninger så biter man tennene sammen og oppfører seg.

Edit:

Har nå fått svar fra besteforelrde som ikke kan komme fordi de skal på hytta. Som er 20 min kjøring unna..... Og som de er på hver helg.....

Vel, jeg kan ikke tvinge folk å komme i konfirmasjon, men jeg skal innrømme at jeg synes det er dårlig gjort.....

Endret av Wildy
Skrevet

Alternativ 2 hvis det er noen jeg har ofte kontakt med, pleier å si at invitasjonen er mottatt - tror vi kommer (eller ikke), men må sjekke nærmere og så gi et endelig svar.

Hvis det er noen jeg ikke har så mye kontakt med, svarer jeg så fort jeg vet hva svaret blir.

Skrevet (endret)

Jeg svarer når jeg vet om jeg kan komme. Noen ganger vet jeg det når invitasjonen kommer, og da svarer jeg med en gang så jeg ikke skal glemme det, andre ganger vet jeg det ikke der og da, og da venter jeg med å svare. (Noen ganger har jeg ikke tid til å finne ut akkurat da om jeg kan eller ikke, andre ganger må jeg vente på andres informasjon.) Da gidder jeg heller ikke stresse med å svare lenge før fristen; jeg antar jo at vertskapet har satt fristen til et tidspunkt de synes det er ok å få svar på, og ikke lenge etter. Vil man ha svar før fristen, og begynner å stresse før fristen har gått ut, får man heller flytte den.

Men jeg forholder meg som best mulig til fristen og forstår at det er irriterende når man ikke får svar i det hele tatt.

Endret av tokidoki
Skrevet

Jeg gjør som jeg hadde ønsket at andre hadde gjort hvis det var jeg som inviterte... Det vil si at jeg gjerne gir tilbakemelding med en gang hvis jeg er helt sikker, eventuelt sjekker om jeg kan og gir tilbakemelding innen fristen. Syns det er kjekt å vite at folk kommer, selv om jeg ikke trenger å vite det før fristen:)

Skrevet

Jeg gir aldri foreløpige svar, fordi det irriterer meg grenseløst at folk ikke kan si "ja" eller "nei". Jeg trenger ikke å vite sånn ca hvor mange som kanskje kan (jfr Maybe attending på facern).

Når det er et ordentlig selskap som dette, svarer jeg så fort jeg VET om jeg kan eller ikke, og innen fristen. Hvis det er snakk om overnattingsutgifter osv, regner jeg alltid med å ordne dette selv dersom jeg ikke har svart innen fristen.

Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor det er nødvnedig med to S.U. datoer, og hadde nok galant hoppet over å gi et foreløpig svar. Tror ikke jeg hadde blitt så veldig glad for å få purring på at jeg ikke hadde gitt foreløpig svar heller, så sant fristen for endelig svar ligger uker frem i tid.

Stort sett gir jeg et endelig svar så fort jeg vet om jeg/vi kan komme. Det vil si at jeg stort sett svarer ganske raskt etter at vi mottar invitasjonen. Hvis jeg vet at jeg kommer, evt ikke kommer, ser jeg ingen grunn til å vente med å svare.

Men, av og til vet man gjerne ikke og da kan det nok også skje at det går så lang tid at det går i glemmeboken, eller at det skjer en misforståelse som gjør at jeg tror mannen har svart og motsatt. Har etterhvert lært meg at jeg stort sett bør ta hånd om dette, uansett om det er min eller hans side som inviterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...